מחקר מיוחד, הבודק את תרומתם של צמחי מרפא סיניים לטיפול משולב בחולי סרטן, הוצג אתמול במרכז טל לרפואה אינטגרטיבית, בבית החולים "שיבא" בתל השומר. גבי גזית שוחח היום (שלישי) ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" עם מנהל המחקר, ד"ר יאיר מימון, שסיפר: "אנחנו שואפים לטיפול אינטגרטיבי, משולב, שלם ונכון, עם כל מה שיכול לעזור לחולה. השאלה היא האם צמחי מרפא יעילים ובטוחים. ספציפית אנחנו חוקרים את סרטן הריאה ובודקים צמחי רפואה סיניים, שכבר הוכחו כיעילים לחולי סרטן ריאה, במקביל לטיפול הקונבנציונאלי. אלה צמחים שיש לגביהם הוכחות מאוד מעניינות, ממחקרים שעושים בסין כבר שנים. נבדוק אותם לפי המדדים הכי גבוהים של רפואה, כפי שבודקים תרופות, לגבי היעילות והבטיחות שלהם, האם הם באמת יכולים לעזור, מה היא הצורה המיטבית לכך וגם את תופעות הלוואי".



"הכוונה היא לתת לחולה טיפול שלם, שיכיל את כל מה שיכול לעזור לו", הסביר ד"ר מימון. "המכון האונקולוגי ב"שיבא", בראשות ד"ר רענן ברגר, מאוד פתוחים להסתכל על כל מה שיכול לעזור, אבל הטיפול הקונבנציונאלי לא נותן מענה להכל. השילוב הזה יעיל לחולה, ואת זה ראינו גם במחקרים קודמים וגם מהניסיון האישי שלי - הוא יכול לשפר לחולה את איכות החיים, את היום יום שלו. פוטנציאלית, אנחנו מקווים, להראות גם מעבר, עד להארכת חיים". גזית שאל לגבי ריפוי מסרטן וד"ר מימון השיב: "אני חושב שאנחנו מעלים את הסיכויים לריפוי כשאנחנו עושים את כל מה שאפשר לטובת החולה. הייתי בסין כבר 14 פעמים וראיתי שזה עובד. המדע מחפש מדדים אובייקטיביים והוכחה אמיתית. לכן בסופו של דבר ההתרשמות שלי מאוד חיובית. אנחנו כרגע מבצעים מחקר במעבדה, לפני שנתחיל מחקר על בני אדם".




מי ששפך מים צוננים על ההתלהבות הוא פרופסור מוטי רביד, מנהל בית החולים "מעייני הישועה" בבני ברק, שאמר: "השימוש הוא במונחים מאוד כלליים ולא מחייבים. 'טיפול אינטגרטיבי' זו מילה מאוד יפה שאני לא יודע מה עומד מאחוריה. זה שאתה מכניס פנימה צמחים, הופך את הטיפול לאינטגרטיבי. 'שיפור איכות חיים' זו מילה יפה, אינני יודע מה מסתתר מאחוריה. אין לה מדדים, אין לה קריטריונים, זה הכל סובייקטיבי. 'הארכת חיים' זו מילה גדולה מאוד, הלוואי. לא ראיתי עד היום אפילו שמץ של הוכחה שטיפול מהטיפולים האלטרנטיביים, עם צמחים, שיטות סיניות, דיקור או מה שתרצה, האריך חיים של חולה אפילו בחצי דקה. אז אנחנו בשטח שהוא בלתי ידוע בינתיים".



"אם היחידה הזאת באמת תעשה מחקר בשיטות מקובלות - וחזקה על המכון האונקולוגי ב'שיבא' שהוא יודע לעשות מחקר בשיטות מקובלות - והם יוכיחו שאיזשהו צמח או איזושהי שיטה מועילה, אז הרפואה תאמץ אותה בחום ובשתי ידיים, כפי שזה קרה בעבר. הבעיה היא שעד היום אין מחקר כזה. עד היום בדקתי כל מה שהציעו לי וחיפשתי עדויות שיעודדו אותי להשתמש, ולא מצאתי כאלה. יש היום תרופות שפותחו מצמחים, אבל בשביל זה צריך לעשות אנאליזה של הצמח, להוציא ממנו את החומר הפעיל, להוכיח במחקר שהחומר הזה עוזר ואז אפשר להשתמש בו. אם זה מה שד"ר מימון עושה, תבוא עליו הברכה, אבל הדרך מאוד ארוכה, והיומרנות של 'אנחנו כבר נעזור ואולי נאריך חיים', לא מוצאת חן בעיני".



גזית אמר שבידי תרבויות המזרח הרחוק יש כלים רפואיים שמבוססים על צמחים ואינם קיימים במערב, ופרופסור רביד סתר אותו: "התשובה היא לא. הייתי בסין חמש או שש פעמים ודיברתי עם רופאים סיניים לא מעט על הנושא הזה, כי הוא מרתק. הדעה האחידה של רופאים סיניים בתי חולים אוניברסיטאיים בשנחאי, בייג'ין ועוד מקומות אמרו לי ש'רפואה סינית מסורתית זה לעניים, אנחנו עושים רפואה'".



השתתף בהכנת הכתבה: אסף נבו