בתקופה שבה הישראלים מתמודדים עם תחושות מעורבות של חוסר ודאות ותקווה בצל המלחמה המתמשכת, סקר חדש חושף היבט מעניין של החוסן הלאומי: העדפה גורפת למוצרים מתוצרת ישראל. למעלה מ-90% מהישראלים המתכוונים לצבוע את ביתם בקרוב מייחסים חשיבות רבה לרכישת מוצרים כחול-לבן ולתמיכה בעסקים ישראליים, כך עולה מסקר מקיף שבוצע עבור חברת טמבור.

הסקר, שנערך על ידי מכון המחקר SAPIO במרץ 2025, בדק את מצב הרוח של הישראלים ואת הקשר בינו לבין העדפות צביעת הבית. המחקר, שכלל 501 נשים וגברים בגילאי 21 ומעלה המתגוררים עצמאית ומהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית בישראל, חושף תמונה מורכבת של מצב הרוח הלאומי.

מרגישים לא בטוח, אבל מאמינים

כשהתבקשו לתאר את תחושותיהם הנוכחיות, המשתתפים הציגו מנעד רחב של רגשות - 72% הביעו תחושות שליליות לצד 68% שהביעו תחושות חיוביות (המשיבים יכלו לציין יותר מתחושה אחת). הרגשות הדומיננטיים ביותר הם חוסר ודאות (46%), תקווה (44%), אמונה (39%) ועצב (36%). כשליש מהמשיבים (31%) דיווחו על תחושת לחץ, רק רבע (26%) חשים גאווה ישראלית ו-24% מרגישים שייכות.

למרות תחושות אלו, או אולי בגללן, 87% מהמשתתפים הצהירו כי חשוב להם לקנות מוצרים כחול-לבן ולתמוך בעסקים ישראליים. בקרב אלה שמתכוונים לצבוע את ביתם בקרוב, 90% הביעו חשיבות לנושא זה. כשנשאלו ספציפית לגבי קניית צבע המיוצר בישראל, 77% ציינו כי זה חשוב להם, ובקרב אלו שמתכוונים לצבוע את ביתם בקרוב, האחוז עולה ל-81%.

צובעים ומחפשים מחיר אטרקטיבי (צילום: באדיבות טמבור,מיכה לבונטין)
צובעים ומחפשים מחיר אטרקטיבי (צילום: באדיבות טמבור,מיכה לבונטין)

צובעים למרות יוקר המחיה

נתון מפתיע נוסף מהסקר מגלה כי כ-60% מהישראלים מתכוונים לצבוע את ביתם בחודשים הקרובים - עלייה בהשוואה לשנה שעברה. יותר ממחצית מהמשיבים (57%) דיווחו כי צבעו את ביתם במהלך השנתיים האחרונות, כאשר 37% עשו זאת בשנה האחרונה.

בבחירת הצבע, 69% מהמתכננים לצבוע מעדיפים את הלבן - עלייה לעומת 60% בשנה שעברה, ונרשמה ירידה בשיעור המציינים גוני שמנת/קרם (13%). במקביל, ניכרת מגמת ירידה מתמשכת במספר המתכננים לצבוע את ביתם בגוני אפור.

בבחירת מותג הצבע, הפרמטרים החשובים ביותר הם איכות הצבע (69%) ומחיר אטרקטיבי (61%), על אף שניכרת מגמת ירידה בשיעור המציינים פרמטרים אלו. כמחצית מהמשיבים (53%) התייחסו ליכולת הכיסוי של הצבע, 34% מחפשים צבע מופחת ריח ו-27% מעוניינים בצבע אקולוגי.

צביה אורנשטיין קסן, סמנכ"לית השיווק בטמבור, מסבירה את הממצאים: "תוצאות הסקר הנוכחי משקפות את מנעד הרגשות הרחב של הישראלים השוזר בתוכו תחושת חוסר ודאות לצד תקווה ואמונה, תחושת עצב וכעס לצד גאווה ישראלית. בתקופות מורכבות כמו זו שכולנו חווים בימים אלה, משמח לראות עד כמה הישראלים רואים חשיבות ברכישת מוצרים כחול-לבן".

אורנשטיין קסן מציינת את הקשר המעניין בין תחושת חוסר הודאות לבחירת הצבע: "הבחירה בלבן כגוון 'בטוח' עולה בקנה אחד עם חוסר הודאות שאנחנו חשים מאז ה-7/10. הלבן משתלב היטב בכל סגנון עיצובי ומהווה בחירה בטוחה שתחזיק מעמד לאורך זמן, ובכך מעניק למי שצובע את הבית את תחושת הבטחון והוודאות שהבחירה נכונה ומתאימה".

לדבריה, טמבור תמשיך "להיות חלק מהיִשְׂרְאֵלִיּוּת, מהתעשייה הישראלית, הן בפיתוח מוצרים מתקדמים והן בקידום ערכי הקהילה והעשייה החברתית".