תמיד אומרים לנו שכדאי לאכול את הפירות בשלמותם, ולא "לשתות" אותם, כמיץ או בכל צורה אחרת. וכמובן שזה נכון – אכילה ולעיסה תמיד יהיו יותר משביעים מאשר כל שתייה גם באותו מספר קלוריות, שלא לדבר על כך שבפרי בשלמותו יש תמיד גם את הסיבים התזונתיים החשובים כל כך לשובע, לעיכוב ברמות הסוכר ולבריאות המעיים ומערכת העיכול.

אבל, לקראת החורף כדאי לדעת: לשייקים ומיצים יש יתרון שלא כדאי להתעלם ממנו - כששותים מיץ שנסחט בזה הרגע, לא רק שיש לו ערך בריאותי גבוה מאוד ורוב הוויטמינים לא התפרקו, אלא שאפילו הוא קל יותר לעיכול וספיגה בהשוואה לפירות והירקות השלמים. הוויטמינים נספגים במהירות רבה יותר לגוף בהשוואה לקצב ספיגתם לאחר אכילת ירקות ופירות טריים.

שייקים (צילום: אינגאימג')
שייקים (צילום: אינגאימג')

חשוב מאוד להדגיש ולזכור שהערכים התזונתיים של המיצים והשייקים נשמרים כשהמיץ טרי, אבל ככל שעובר זמן מרבע הסחיטה – יותר ויותר ויטמינים ונוגדי חמצון מתפרקים ואז כבר לא יעילים לגוף.

ערך תזונתי של מיצים שונים:

מיץ עגבניות – מכיל כמות גדולה מאוד של ויטמין C ושל ליקופן שמונע סרטן ערמונית וקטרקט.
מיץ אשכולית אדומה – הרבה נוגדי חמצון שמפחיתים את רמות הכולסטרול ושומני הדם.
מיץ רימונים – פוליפנולים שנמצאו כיעילים נגד סוגים רבים של סרטן.
מיץ חמוציות – מכיל חומרים שמונעים הצמדות חיידקים לשלפוחית השתן וכך מונעים דלקות שלפוחית השתן.
מיץ עשב חיטה – מכיל כלורופיל שעוזר לבניית ההמוגלובין בדם, וגם הרבה ברזל וחלבונים. בגלל שמיץ זה מר, עדיף לערבב אותו עם מיץ תפוזים או מיץ גזר בכמות של 1 ל-1.
מיץ גזר – בטא קרוטן שזה ויטמין A צמחי, נוגד סרטן ומחזק מערכת חיסונית.
מיץ תפוחים – נמצא כיעיל נגד אסטמה.
מיץ סלרי – מכיל סידן ויעיל נגד אוסטאופורוזיס.
מיץ פטרוזיליה – מכיל ברזל, חומצה פולית, ואף עוזר נגד בצקות ולתפקוד הכליות מאחר שיש לו השפעה משתנת.
מיץ שזיפים מיובשים – עוזר לפעילות תקינה של מערכת העיכול ומסייע נגד עצירות.
מיץ תפוזים – המיץ הנפוץ ביותר, בבתי הקפה והמסעדות, בבתי המלון בכל העולם, וגם אצלנו בבית. הוא קל מאוד להכנה, לא דורש מכונות מיץ יקרות... וגם לא יותר מדי פרי – התפוז עצמו עשיר כל כך בנוזלים עד כי מספיק תפוז גדול או שניים לכוס מיץ מפנקת שלמה. אז נכון... חיסרון הסוכר ידוע לכולנו. אבל האם בכל זאת יש יתרון לשתיית מיץ מפירות הדר? כן בהחלט.

מיץ תפוזים (צילום: אינג אימג')
מיץ תפוזים (צילום: אינג אימג')

עקב העובדה שבמיץ אין סיבים, כדאי לשים לב לעובדה שספיגת ויטמין C ממנו הרבה יותר מהירה, בהשוואה לאכילת פרי שלם. מאחר ששתיית מיץ אינה דורשת פעילות עיכול מסובכת ומאחר שאין בו סיבים שמעכבים ספיגה, כמות הוויטמינים וקצב ספיגתם אל הגוף גבוה יותר. ככל שעובר זמן מאז הסחיטה של המיץ ועד לרגע השתיה שלו, כך מתפרק יותר ויטמין C.

שאר המינרלים והוויטמינים אמנם לא מתפרקים, אבל חבל להפסיד את היתרון החשוב הזה של המיץ הביתי הסחוט הטרי. במיץ קנוי שאין לנו מושג מתי נסחט... יהיה בעיקר החיסרון של הסוכר, ולכן לא כדאי לשלבו בתפריט שלנו. 

שייק פירות על בסיס מים או יוגורט

ובכן, כמובן שיש יותר קלוריות בשייק על בסיס יוגורט או חלב, אבל שייק כזה כבר נחשב לארוחה מלאה שמכילה גם חלבון. השילוב ביניהם תורם לבריאות, בכך שוויטמין  C בפרי או בירק בשייק, דרוש לספיגת הסידן מהיוגורט או החלב, כך שכמות הסידן הנספגת גבוהה יחסית למוצר החלב בפני עצמו ללא תוספת של פרי/ירק. יתרון נוסף הוא שהשובע המושג בשלוב של חלבון + סוכר הוא ארוך יותר:  בערך פי 2 זמן מאשר שייק פירות על בסיס מים.

מיץ תפוזים וסלק (צילום: ingimages.com)
מיץ תפוזים וסלק (צילום: ingimages.com)

שייק ביתי או קנוי

שייק קנוי על בסיס סוכר יכול להגיע ל 500 קלוריות למנה ואף יותר, וכך גם שייק על בסיס חלב או יוגורט. אפשר להכין גם שייק ביתי, בהרבה פחות קלוריות, אם לא מוסיפים סוכר בכלל או משתמשים בממתיקים מלאכותיים (על בסיס סוכרלוז, שהוא העדיף מכולם מבחינה בריאותית).

שייקים ביתיים דיאטטיים ומשביעים:

שייק בננה וחלב – בננה (עדיף קפואה) + חצי כוס חלב + חצי כוס מי קרח + ממתיק = 130 קלוריות.

שייק תות – כוס תותי שדה + חצי כוס חלב + חצי כוס מי קרח = 60 קלוריות

שייק תות בננה – חצי כוס תותי שדה + חצי בננה קפואה + חצי יוגורט 0% + חצי כוס מי קרח = 60 קלוריות.

ושייק שיכול להחליף ארוחת ערב מבחינת הקלוריות וגם הערך התזונתי, למשל יוגורט 1.5%, + כף מי ורדים, + חצי מנגו, + פרוסת אננס + חצי בננה + חצי כוס מי קרח, לפזר מעל 6-7 אגוזי פיסטוק קצוצים דק  (300 קלוריות)