במחקר שפורסם השבוע בירחון האמריקאי לתזונה קלינית, בדקו מה המדד שהכי נכון לבדוק מבין כל המדדים הקיימים כדי לנבא סיכון למחלות לב והתקפי לב.

הממדים בהם משתמשים הם BMI שהוא היחס בין המשקל לגובה וגם אחוז השומן בגוף. מדד נוסף בו משתמשים הוא היקף הבטן – לפעמים משווים את היקף הבטן להיקף הירכיים, לפעמים משווים לגובה.

שומן בטני, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')
שומן בטני, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')

במחקר עקבו אחר כמעט חצי מיליון אנשים במשך 12 שנה, והגיעו למסקנה שהמדד שהכי קשור להתקפי לב הוא היקף הבטן יחסית לגובה. זה הגיוני שהמשקל בלבדו לא אומר כלום כי יש מי ששוקלים יותר עקב מסת שריר גבוה או שגם אחוז השומן בגוף לא אומר כלום – כי יש מי שאחוז השומן אצלו גבוה יותר אבל עקב שומן שנמצא באזור הישבן והירכיים – ובאזור זה השומן אינו מסוכן.

אבל – השומן הבטני זה שמצפה את האיברים הפנימיים בבטן – גורם לסוכרת, בעיות הורמונליות וגם התקפי לב ומחלות לב. המדד שצריך למדוד זה היקף המותן – לחלק לגובה. אם זה 0.4 עד 0.5 זה תקין אך מעל 0.6 זה סיכון משמעותי (תוכלו לראות את ההסבר בלייב שעשיתי בפייסבוק שלי ביום רביעי השבוע אחרי שידור בנושא בערוץ 13).

שומן בטני, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
שומן בטני, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

הטיפול בשומן בטני כולל בעיקר הפחתת פחמימות, בחירת שקדים ואגוזים כנשנוש ביניים, בצהריים אם אפשר להפחית פחמימות ולהחליפן בקטניות, בערב אם אפשר להפחית לחם ולהגדיל כמות חלבון בארוחה, וגם לצרף יותר ירקות טריים במשך היום. (לתפריטים מסודרים מוזמנים להצטרף לקורסים שלי אונליין).