טוב לדעת – הנתרן על האריזות – איך יודעים מה נחשב להרבה ומה הקשר בין נתרן למלח? מחקרים שבוצעו לאחרונה הראו שרוב האנשים אוכלים פי שניים מלח ממה שהגוף צריך. אז מה עושים כדי להוריד את המלח ומאיזה מוצרים הכי צריך להיזהר?

המלחייה שאנחנו מנערים על האוכל היא לא הבעיה העיקרית. הכי מסוכנים – רוטב סויה, גבינות מלוחות, מלפפונים חמוצים וחטיפים מלוחים. אבל בעיקרון, התשובה תלויה מאוד בכמות שאוכלים בפועל. הדבר שהכי חשוב לזכור הוא ש-1200 מ"ג = לחצי כפית מלח. הדבר השני הוא לבדוק מה הכמות שאוכלים.

מלח (צילום: אינג'אימג')
מלח (צילום: אינג'אימג')

גבינה בולגרית לדוגמה, אוכלים בדרך כלל קובייה ששוקלת מאה גרם, אז אם רשום שם 1600 מ"ג נתרן ל-100 גרם, זה אומר שאנחנו מוסיפים לסלט יותר מחצי כפית מלח, וזה המון. אבל לחם למשל, אנחנו אוכלים 25 גרם, אז אם יש 400 מ"ג ב-100 גרם בכל פרוסה רק 100 מ"ג וזה לא הרבה.

אותו חישוב עם שקדים קלויים – אין מה להתייחס למספר שרשום ל-100 גרם כי לא אוכלים מאה גרם אלא 20 גרם ולכן זה מה שחשוב ואין שם הרבה מלח. ב-100 גרם יש למשל 700 מ"ג נתרן, וזה הרבה אם היינו אוכלים 100 גרם – אבל מאחר ואוכלים 20 גרם זה אומר שיש שם 130 מ"ג נתרן וזה כבר לא הרבה.

אותו חישוב לגבי אבקות המרק – יש בהן המון נתרן אבל צריך לחשוב על זה שלוקחים כף אחת – ולא 100 גרם, כך שהנתון על האריזה לא רלוונטי. וגם הכף הזו – היא כמות המלח שמתחלקת בכמה מנות של מרק, כך שיוצא בסוף שזו לא כמות משמעותית בכלל.