ניהול דיור מוגן מציב אתגרים רבים, במיוחד במצבי חירום כמו אזעקות. רק בערב יום הכיפורים התוודענו לפגיעת הכטב"ם בדיור מוגן בהרצליה ובמזל אף אחד לא נפגע. בתקופות כאלה הדיירים זקוקים לתמיכה ולביטחון, ולכן יש חשיבות עליונה לתכנון נכון ולהכנה מראש. פנינו לסברינה קסוטו, מנהלת קשרי דיירים בדיור מוגן אחוזת פולג, כדי שתסביר את הצעדים החיוניים לניהול סביבות דיור מוגן בזמן מצבי חירום.

הכנה מראש: תוכנית חירום

הצעד הראשון בניהול חירום הוא הכנת תוכנית מפורטת שתכלול הנחיות ברורות למקרה של אזעקה. התוכנית צריכה לכלול את המידע הבא:

מיקום הממ"ד: יש לקבוע את מיקום הממ"ד בצורה שתהיה נגישה לכולם.

מה להביא: פריטים חיוניים כמו מים, תרופות, אוכל ופריטים אישיים.

דרכי גישה: להבטיח שהמסלולים לממ"ק - מרחב מוגן קומתי ולממ"ד נקיים ונגישים.

הדרכה והסברה

לאחר שהוכנה תוכנית החירום, יש לערוך מפגשים עם הדיירים כדי להסביר את הנהלים. חשוב שהדיירים יבינו מה עליהם לעשות בעת אזעקה. יש להדגיש את חשיבות המהירות והבהירות בעת קבלת החלטות במצבי לחץ.

תמיכה אישית

בין הדיירים עשויים להיות כאלה הזקוקים לעזרה נוספת, כמו בעלי מוגבלויות או קשישים. חשוב לזהות את הדיירים הללו ולהבטיח להם ליווי וסיוע במעבר לממ"ד. צוות העובדים צריך להיות ערוך להעניק את התמיכה הנדרשת.

תיאום עם צוותים רפואיים

חשוב שהצוות הרפואי במקום יהיה מודע לתהליכים ולתוכניות החירום. צוות זה צריך להיות מוכן לספק סיוע מידי, במיוחד לדיירים הזקוקים למעקב רפואי מתמשך או לסיוע במצבים רפואיים חריגים.

בדיקות תקופתיות

תרגולים וסימולציות של מצבי חירום הם קריטיים להבטחת התמודדות נכונה עם האתגרים. יש לקיים תרגולים שיכללו את כל הדיירים והצוות, כדי לוודא שכולם יודעים את תפקידם במצב חירום.

עדכונים שוטפים

שימור התקשורת עם הדיירים והצוות במהלך מצבי חירום הוא חיוני. יש לספק עדכונים על מצב הביטחון, מזג האוויר ונהלים מתעדכנים לפי הצורך. מידע ברור ומדויק יכול לסייע בהפחתת תחושת חוסר ודאות ולשמור על רמות מתודולוגיות גבוהות.

גישה נוחה לממ"ד

הממ"ד עצמו צריך להיות נגיש לכל הדיירים, וחשוב להצטייד בציוד חיוני לשהייה ממושכת, כגון מים, אוכל ותרופות. בנוסף, יש לוודא שהמקום מצויד באמצעי תקשורת כדי לשמור על קשר עם גורמי החירום במקרה הצורך.

ניהול דיור מוגן במצבי חירום מחייב תכנון קפדני והכנה מדויקת. באמצעות יישום הצעדים הנ"ל, ניתן להבטיח שמירה על ביטחון הדיירים והצוות במהלך מצבי חירום, ובכך לסייע להפחית חרדה ולהגביר את תחושת הביטחון של כולם.

סברינה קסוטו (צילום: באדיבות אחוזת פולג)
סברינה קסוטו (צילום: באדיבות אחוזת פולג)