שנת 2023 הייתה, לדברי אייל אטיאס, מנכ"ל MSC Cruises ישראל, שנת השיא ביציאת ישראלים לקרוזים באמצעות כלל אוניות הנופש של החברות השונות. "ההערכה שלנו מדברת על מעל 250 אלף ישראלים שיצאו לקרוז או מהארץ דרך נמל חיפה, או שטסו ליעדים שונים בחו"ל ועלו שם על אונייה", הוא אומר.

עשרות סיורים ופעילויות בחינם: שבוע שימור אתרים יוצא לדרך
משלחת חיילי צה"ל שנפצעו במלחמה התארחו במלון NYX מדריד

הציפיה הייתה, מוסיף אטיאס, שב־2024 המספרים אף יגדלו. אך בעקבות 7 באוקטובר, המספרים הם כמובן לא אותם מספרים, וב־MSC Cruises מעריכים שמבחינת נופשים ישראלים, יצליחו לסיים את 2024 עם כ־40% בלבד מהכמות של אשתקד.

אייל אטיאס מנכ''ל (צילום: MSC Cruises)
אייל אטיאס מנכ''ל (צילום: MSC Cruises)

נקודת המפנה החיובית וההתלהבות הגדולה של הישראלים מקרוזים הורגשה, לדברי אטיאס, בתום מגפת הקורונה. "בפברואר 2022, ברגע שהסתיימה המגיפה המטורפת הזו, MSC הציבה אונייה בנמל חיפה", הוא אומר. "תיכננו לעשות זאת עוד בשנת 2021, אבל זה נדחה בגלל המגיפה. אף חברה בינלאומית לא הפליגה באופן סדיר מישראל לפני כן.

היו אוניות בינלאומיות שהורידו תיירים והעלו תיירים, אבל לא היה קו סדיר של אוניות בינלאומיות, דהיינו קו שמעלה מכאן נופשים ובסוף גם מוריד כאן נופשים באופן מחזורי לאורך עונה. אנחנו כחברה בינלאומית התחלנו במה שנקרא קו סדיר. ב־14 באפריל 2022 הייתה ההפלגה הראשונה שלנו מנמל חיפה. בקיץ נכנסה חברה בינלאומית נוספת. לא הספקנו לטפל בכמות הפניות שהייתה מטורפת. השוק הצביע ברגליים וזה נתן את הבוסט".

תוכנית שאפתנית
לדברי אטיאס, סיבות נוספות שהפכו את 2023 למוצלחת היו הביקושים הכבושים שהיו קיימים בתקופת הקורונה. "כולם ישבו בבית ורצו להתאוורר", הוא אומר. "בתום המגיפה היו גם עדיין הרבה אנשים שחששו לעבור באזורים צפופים כמו שדות תעופה למשל. כמו כן, אופי המוצר שהנגיש כאן לראשונה מותגים בינלאומיים על איכותם וגודלם משך את הישראלים".

כל החגיגה נפסקה בעקבות 7 באוקטובר.
"התוכנית שלנו בישראל הייתה מאוד שאפתנית. בשנה הראשונה הצבנו בחיפה אונייה בגודל מסוים, שמכילה כמות מסוימת של אנשים. בשנה לאחר מכן הבאנו אונייה גדולה ב־50%. עברנו מאונייה של 2,000 נוסעים לאונייה של 3,000 נוסעים. התכוונו לגדול כל שנה. 7 באוקטובר שיבש תוכניות לא רק לנו, אבל גם לנו.

כשזה קרה היו לנו כ־3,000 לקוחות כבר בלב ים, ואז היה צריך להחליט איך פותרים את המצוקה הזו של אונייה שנמצאת בלב ים עם שליש ישראלים ועם שני שליש זרים. אלף ישראלים שאפו להגיע הביתה. מצד שני, אזרחים זרים לא רצו להגיע לכאן, לאזור לחימה. בסוף החזרנו את הישראלים עם אונייה אחרת, שכרנו במיליוני שקלים אונייה מיוחדת שהמתינה להם בקפריסין".

כמו כן, מוסיף אטיאס, "נאלצנו לבטל את כל ההפלגות שהיו אמורות לצאת מישראל בסוף השנה ושהיו מלאות לגמרי, עם אלפים רבים של נוסעים שהזמינו. בנוסף, אלפים רבים של נוסעים ישראלים היו אמורים להפליג באוניות שלנו שיצאו מחו"ל. הורדנו את חיפה מהמסלול כשלב ראשון, במקומה שמנו את רודוס. החזרנו לכולם כסף עד השקל האחרון, או למי שרצה - נתנו אופציה להחליף את הקרוז לקרוז אחר שיוצא ממקום אחר בעולם ללא תוספת תשלום".

מה קורה בימים אלה?
"בהתחלה חיכינו חודשיים לשיפור במצב המלחמתי, אבל בסוף הודענו שלא יהיו הפלגות מחיפה ב־2024, גם מפני שאנחנו צריכים להיערך כשנה מראש לכל מסלול. ישראלים שירצו לצאת איתנו להפלגה ייצאו מנמלים אחרים ברחבי העולם. בפסח הזה היו אלפי לקוחות שהפליגו באוניות שלנו מברצלונה, נאפולי, מיאמי, רומא, קופנהגן, לונדון ועוד.

אלפי ישראלים נוסעים השנה לחו"ל דרכנו, אנחנו עובדים, יש מכירות, אבל מבחינת מספרים עדיין לא חזרנו לשגרה. אלה לא המספרים שאנחנו רגילים אליהם. אם 2023 הייתה שנת השיא, אז אנחנו לא שם. הנתון משתפר כל הזמן, ואנחנו כאמור מעריכים שנגיע בסופו של דבר לנתונים של כ־40%־45% נוסעים ישראלים לעומת אשתקד. אנחנו אופטימיים, מכרנו לא מעט לפסח, וגם עכשיו אנחנו ממשיכים למכור".

אחת מבריכות השחיה (צילום: אילנה שטוטלנד)
אחת מבריכות השחיה (צילום: אילנה שטוטלנד)

300 יעדים
ל־MSC Cruises, מותג השיט השלישי בגודלו בעולם שהמטה שלו ממוקם בז'נבה, יש 22 אוניות חדשניות, לצד שלוש אוניות חדשות שיושקו בשנים 2025, 2026 ו־2027. החברה מפעילה הפלגות ביותר מ־100 מדינות ברחבי העולם אל למעלה מ־300 יעדים בחמש יבשות. אחת האג'נדות של החברה היא שמירה על הסביבה, והיא מחויבת להגיע לאפס פליטות גזי חממה בפעילות הימית שלה עד שנת 2050.

אחת מאוניות הנופש של החברה היא MSC World Europa, שהושקה בנובמבר 2022. היא מתנשאת לגובה 22 קומות, מכילה 2,626 חדרי אירוח מ־19 סוגים (65% מהחדרים כוללים מרפסות), לצד 152 סוויטות Yacht Club יוקרתיות.

בסך הכל האונייה יכולה להכיל 6,762 נוסעים. כדי לשמור על הסביבה, נעשה בה בין היתר שימוש בגז טבעי נוזלי (LNG), והאונייה גם מצוידת במערכות SCR המפחיתות פליטות תחמוצות חנקן, ובמערכת ניהול רעש תת־ימית להפחתת הנזק הפוטנציאלי של רעש ורעידות על יונקים ימיים.

עליתי על האונייה הזו בברצלונה כדי לחוות, כפי שהוצג בפניי, את הדור הבא של חופשות השיט. המסלול המלא של MSC World Europa אורך שמונה ימים: ברצלונה (ספרד) - מארסיי (צרפת) - גנואה (איטליה) - נאפולי (איטליה) - מסינה (סיציליה, איטליה) - ואלטה (מלטה) - יום בים - וחזרה לברצלונה.

הדבר הראשון שתפס לי את העין הוא הגודל העצום של האונייה. במבט ראשון היא נראית ממש כמו עיר תוססת על המים שעוצבה באופן יוקרתי ומפואר. המחשבה שלי הייתה שאפליקציית ווייז לא הייתה מזיקה במקום הזה, במיוחד אחרי שכמה וכמה פעמים עשיתי סיבובים בקומה ה־14 שבה היה ממוקם חדרי, כדי להצליח להבין את הכיוונים השונים ולהגיע ליעד.

הנופשים באונייה הגיעו מכל רחבי העולם, ואפשר היה לפגוש אוסטרלים, אנגלים, צרפתים, אמריקאים, יפנים ועוד. לוקח לפחות יום־יומיים להתאקלם, לעכל את השפע ולהתחיל למצות את האטרקציות השונות שבמקום.

חדר שלג (צילום: אילנה שטוטלנד)
חדר שלג (צילום: אילנה שטוטלנד)

חדר שלג ומכוניות מתנגשות
המילים אקסטרה ושפע בהחלט מאפיינות את מה שהולך שם. מבחינה קולינרית למשל, גם מי שמאוד משתדל לשמור על משקל, יתקשה לעמוד בפיתוי אל מול האופציות השונות. באונייה עשרות מסעדות שונות, ברים וטרקלינים. רוב המסעדות כלולות במחיר וניתן לאכול בהן מ־6:00 בבוקר עד 2:00 בלילה. באונייה גם כמה מסעדות נושא, שעליהן תצטרכו לשלם תשלום נוסף.

בין מסעדות הנושא: מסעדת סושי, מסעדת בשרים, מסעדה בקונספט שוק דגים, מסעדה מקסיקנית וגם מסעדת Chef's Garden Kitchen שבה מגדלים באונייה בגידול הידרופוני את עשבי התיבול שבמנות. בנוסף, יש מבשלת בירה, ג'ין בר, בר שוקולד וקפה, שמפיין בר, וגם מועדון התה שבו לצלילי נגינת פסנתר שותים סוגי תה מרחבי העולם וממתיקים בעוגיות ממותגות.

אמרנו שפע? יש גם בריכות שחייה רבות ובריכות ג'קוזי, ספא מפואר (שהכניסה אליו בתשלום נוסף, ובו תמצאו אפילו חדר שלג), מכון כושר, מתחם מכוניות מתנגשות, פארק מים עם מגלשות אינטראקטיביות, ועוד. בטיילת האונייה בולטת בעיצובה הייחודי מגלשת ענק ספירלית המתנשאת לגובה 11 קומות, שזכתה לתואר מגלשה היבשה הארוכה ביותר בים.

עוד באונייה World Theatre - תיאטרון המכיל 1,153 מושבים ובו מספר מופעים בערב, מתחם חדשני נוסף למופעי בידור, בר סודי ונסתר (אליו נכנסים דרך סוג של תא טלפון ציבורי ורק בהזמנת מקום מראש), הופעות ומסיבות לאורך כל שעות היממה, ויש גם שדרת קניות לחובבי שופינג.
הגעתם עם הילדים? תוכלו לקחת אותם למתחם ייעודי ובו מועדונים עם צוות מדריכים המתחלקים לפי שלושה גילים: מועדון לתינוקות, לילדים ולנוער.

אוהבי הסדר והניקיון ישמחו לדעת שעובדי המשק שעל האונייה ינצלו כל רגע שתצאו מהחדר על מנת לסדר לכם שוב ושוב את המיטה. בנוסף לאטרקציות שעל סיפון האונייה, מומלץ לרדת בכל מקום שבו האונייה עוגנת, לעשות סיור מודרך (בתשלום נוסף) או סיור עצמאי ביעדים השונים, ולחזור לאונייה לפני שהיא ממשיכה ליעד הבא.

עיצוב יוקרתי בחלל האונייה (צילום: אילנה שטוטלנד)
עיצוב יוקרתי בחלל האונייה (צילום: אילנה שטוטלנד)

כמה זה עולה?
כמה זה עולה לנו? המחירים באונייה זו ל־7 לילות הם בהתאם לסוג החדר: חדר פנימי: 850־1,200 דולר לאדם בחדר זוגי (תלוי בעונה); חדר עם חלון: 1,100־1,250 דולר לאדם; חדר עם מרפסת: 1,250־1,600 דולר לאדם.

אם תרצו להזמין את מועדון ה־Yacht Club - האגף היוקרתי ביותר של MSC Cruises שנמצא בקדמת האונייה, בקומות העליונות 16־20, שבו סוויטות יוקרה, בריכה ומסעדות פרטיות, משקאות פרימיום ללא הגבלה ועוד מיני פינוקים – עם שירות של צוות אישי 24 שעות ביממה (שאפילו יפרוק לכם את המזוודות ויסדר את הבגדים) - תשלמו החל מ־3,000 דולר לאדם בחדר זוגי.

ילדים עד גיל 18 זוכים להנחה של כ־50% בכלל חדרי האונייה. המחירים באונייה כוללים את מרבית האטרקציות (חוץ מכניסה וטיפולים בספא, מסעדות נושא וטיולים מודרכים מחוץ לאונייה).

מבחינת כל הקשור בשתייה: קפה, תה, מים וקרח זמינים 24/7 במקומות מסוימים באונייה, אך לרוב המשקאות החמים, הקלים והאלכוהוליים אינם כלולים במחיר, והם בתשלום נוסף במחירים סבירים. על אספרסו תשלמו 2 יורו, על קפוצ'ינו 3.75 יורו, קולה תעלה 3.5 יורו, בירה החל מ־4 יורו, וכוס יין בממוצע 7 יורו. מומלץ להזמין מראש חבילת שתייה שיכולה להוזיל משמעותית את העלויות, אפילו עד כ־50%.

אגב, אם רוצים לקנות דבר מה באונייה או להזמין כל מיני אקסטרות, לא מתנהלים במזומן ולא באשראי. כל ההתנהלות היא דרך כרטיס הכניסה לחדר שאותו ניתן לטעון בכסף. מומלץ להיעזר בעת השהות במקום באפליקציה ייעודית שבכל רגע נתון תעדכן על פעילויות המתרחשות באותה עת על הסיפון ותאפשר הזמנת מקום למופעים, טיולים, לטיפולי ספא ועוד.

"לפי דוח איגוד חברות השיט הבינלאומי (CLIA), אחוז האנשים מכל רחבי העולם שיוצאים להפלגות נופש חזר בשנת 2023 למספרים של 2019, המספרים שלפני הקורונה, ואף עלה בכ־6.8%", מסכם אטיאס. "בשנת 2019 יצאו 29.7 מיליון איש מכל העולם לקרוזים, ב־2023 - 31.7 מיליון, והצפי ל־2024 הוא 35.7 מיליון.

ענף הקרוזים הבינלאומי נמצא בצמיחה מתמדת בשנים האחרונות ונחשב לענף התיירות הצומח בעולם מבין ענפי התיירות השונים. מבחינת התעניינות של ישראלים בקרוזים לתקופה הקרובה, אנחנו רואים אצלנו הזמנות יפות לקיץ וגם חגי תשרי מתעוררים יפה. חגי תשרי לא מתמזגים עם החופשות בחו"ל של התיירים, לכן המחירים בהם מאוד נוחים וישראלים יכולים לתפוס מחירים זולים".

הכותבת הייתה אורחת חברת MSC Cruises