אחרי שממשלת המלדיבים סגרה בפנינו בפנינו את הדלת, חלקים נרחבים בעולם נשטפו בגל של אנטישמיות ואנטי-ישראל וכמובן שטורקיה וסיני לא באות בחשבון, עולה השאלה - היכן ננפוש בקיץ הקרוב? ובכן התשובה נמצאת פחות משעה טיסה מכאן, בפאפוס שבקפריסין

ביקרתי בשבוע שעבר בעיירת החוף שבחלק הדרום-מערבי של קפריסין ומיד כשהגעתי הבנתי שזה ה-יעד לישראלים בתקופה הנוכחית. הקפריסאים הם אנשים חמים ששמחים לארח ולהעניק שירות, ובאיזה אופן מזכירים אותנו, הישראלים. 

בביקור מצאתי את הפתרון המושלם למשפחות ישראליות שומרות כשרות. פאפוס עצמה מציעה מגוון אפשרויות לינה נוחות ומתאימות לכל כיס, מריזורטים מפנקים על בסיס הכל כלול ועד לאכסניות ודירות נופש זולות. אולם, במקרה הזה ארצה להמליץ על מלון ייחודי למשפחות ישראליות שומרות כשרות - הלגונה הכחולה (Blue Lagoon Kosher Hotel Paphos). הריזורט משלב בצורה מושלמת חופשת בטן-גב מפנק יחד עם קולינריה משובחת במחירים אטרקטיביים. במילים אחרות כשר בלי להתפשר. 

את החבילה הכשרה במלון משווקת חברת איסתא המציעה את מה שאנחנו הישראלים צריכים בשביל חופשה מושלמת. החבילה על בסיס חצי פנסיון כוללת טיסות, העברות מהשדה ובחזרה, חופשה מפנקת במלון, הפלגה ללגונה הכחולה וערב טברנה יווני שמח במלון. נדגיש - אין אפשרות להזמין את החבילה הכשרה שלא דרך איסתא.

המלון הוא מתחם הממוקם בתוך מלון "קפיטל קוסט" ומתפרס על מספר קומות הכוללים בית כנסת, משחקייה לילדים ולצידה לאונג' מפנק להורים עם עמדה לשתייה חמה מכל הסוגים. בנוסף, תוכלו למצוא גם חנות בוטיק קטנה המיועדת לקהל הישראלי שומר הכשרות הכוללת יין מקומי, מאפים ועוד.

חדר האוכל הכשר במלון הלגונה הכחולה (צילום: מאור בכר)
חדר האוכל הכשר במלון הלגונה הכחולה (צילום: מאור בכר)


גולת הכותרת הוא היא האוכל הכשר. המלון עצמו לא נחשב מלון כשר ב-100% אלא הכשיר את עצמו בהיבטים שונים, ומספק שני מטבחים נפרדים בקומות שונות: חדר אוכל כשר וחדר אוכל של מלון קפיטל שאינו כשר. המטבח מנוהל על ידי שפים ישראלים המתאימים את הארוחות לחך הישראלי. המלון מציע ארוחות בוקר וערב מלאות בבופה עשיר ומגוון בהשגחה צמודה על ידי הרב יואל קפלן שליט"א, הרב הראשי לאלבניה וראש מערכת הכשרות למהדרין BK.

כמו כן ולמרות שהמלון מציע רק שתי ארוחות ביום, ישנה אפשרות למזמינים את החבילה הכשרה, להכין ולארוז סנדוויצ'ים לארוחת צהרים. כך למעשה דואג המלון שלא תישארו רעבים ולו לרגע. לצד זאת, בבלו לגון לא שוכחים כי הם נמצאים בחלק היווני של האי הקפריסאי ולכן פעמיים בשבוע ארוחת הערב במלון הופכת לטברנה יוונית אותנטית עם מוזיקה חיה של נגן בוזקי ולהקה, רקדנים, אוכל יווני ואוזו חופשי. 

יאסו! הטברנה במלון בלו לגון (צילום: מאור בכר)

היות והמלון הוא חלק ממלון קפיטל, יכולים אורחי המלון ליהנות גם ממתקניו הכוללים ג'קוזי, שלוש בריכות - מקורה ופתוחה, חדר כושר וספא. מאחר והמלון חרט על דגלו להנעים לקהל הישראלי שומר הכשרות את השהות, הספא נסגר לנשים בלבד לשעה אחת בשבוע.

המלון מכיל כ-208 חדרים וסוויטות גדולות ומרווחות המותאמות במיוחד למשפחות עם מטבח מאובזר, מדיח כלים, כיריים ואפילו מכונת כביסה למקרה חירום. טיפ סודי - בקשו את החדרים הפונים לכיוון הבריכה, לא תתחרטו!

חוויה משפחתית אולטימטיבית. מלון הלגונה הכחולה (צילום: מאור בכר)
חוויה משפחתית אולטימטיבית. מלון הלגונה הכחולה (צילום: מאור בכר)

היתרון המשמעותי של המלון הוא המיקום שלו, מרחק של נגיעה מהים. במרחק הליכה קצר מהחדר תוכלו ליהנות ממי הטורקיז שהים הקפריסאי יודע להציע או סתם מהליכה רגועה בשקיעה בטיילת. חוף הים הנמצא צמוד למלון הוא חוף מורכז ובו שירותי הצלה.

מרחק נגיעה מהים. מלון הלגונה הכחולה (צילום: מאור בכר)
מרחק נגיעה מהים. מלון הלגונה הכחולה (צילום: מאור בכר)

אז...מה עושים ?

למרות שהמלון מפנק ונותן את כל הסיבות שלא לצאת ממנו, בחרנו לצאת ולטייל ברחובות של פאפוס. העיר כוללת שני חלקים עיקריים: הראשון הוא 'אנו פאפוס' (פאפוס עילית), שבו מתגוררים מרבית התושבים ובו מצויים מרבית המוסדות הממשלתיים והמוזיאונים. גולת הכותרת היא העיר העתיקה והשוק העירוני שבתוכה שעברו מתיחת פנים רצינית. 

השני הוא פאפוס תחתית (קאטו פאפוס), שממוקמת ליד הנמל ומספקת חוויה תיירותית הכוללת ביקור באתרים ארכיאולוגים עתיקים, רכיבה על אופניים או נסיעה בשבילים המשקיפים אל הים ואתרי תיירות. האזור מתחיל בנמל העירוני היפהפה ובמצודת פאפוס, ממשיך בטיילת נעימה ורגועה ומסתיים בשדרת המלונות היוקרתית. שני הרובעים מחוברים על ידי שדרת פאולוס הקדוש שאורכה כ-2 קילומטרים, והיא הרחוב העמוס ביותר בעיר.

חובבי השופינג יכולו לבלות באחד האתרים החשובים ביותר לנוסע הישראלי - קניון שדרת המלכים (Kings Avenue Mall) שהוא מרכז הקניות הגדול ביותר באזור. הקניון ממוקם בלב העיר וקיימות בו מאות חנויות, החל מרשת הסטוק הפופולרית ג'מבו ועד לחנויות אופנה כמו זארה וברשקה. מלבד זאת, בקניון יש מתחם אוכל עם שלל מסעדות ובתי קפה ומשחקיית ארקייד לילדים הכוללת משחקי וידאו ומכונות שעשוע. בנוסף לכך, בקומה התחתונה ישנו סופרמרקט גדול בו תוכלו למצוא מגוון גדול של מוצרים.

אחד האתרים החשובים ביותר לנוסע הישראלי. קניון שדרת המלכים (צילום: מאור בכר)
אחד האתרים החשובים ביותר לנוסע הישראלי. קניון שדרת המלכים (צילום: מאור בכר)

למי שחפצה נפשו לצאת מעט מגבולות העיר, החבילה הכשרה המשווקת על ידי איסתא מעניקה שייט ללגונה הכחולה הנמצאת במרחק כ-54 דקות מהעיר. הלגונה היא לא פחות מגן עדן של מים צלולים בגוון טורקיז בוהק ואחד המקומות היפים והמרהיבים באזור. 

הלגונה המדהימה הזו נמצאת בתוך מפרץ קטן ומוגן עם מים רדודים בצבע טורקיז צלול, קרקע חולית לבנה ומים חמימים (טמפרטורת המים בקיץ מגיעה לכ-30 מעלות). במסגרת השייט עולים על ספינה במרינה להפלגה שלוקחת כשעה. במהלך השייט, עוצרת הספינה בלגונה ומאפשרת לכולם לקפוץ או להתגלש במגלשה ישירות לתוך המים וגם לשחות עם שנורקלים. אלה שאינם יודעים לשחות יכולים לקבל חליפות הצלה וליהנות גם כן מהמים הצלולים והכחולים. 

לשוט בגלויה. שייט בלגונה הכחולה (צילום: מאור בכר)
לשוט בגלויה. שייט בלגונה הכחולה (צילום: מאור בכר)

מי שמחפש קצת ותרבות, יכול ליהנות מ-"קברי המלכים". שהוא אתר מורשת עולמית הבנוי כמבוך תת-קרקעי והוא בעצם מורכב מקברים החצובים בסלע. במקום לא קבורים מלכים כלל, אלא עשירי העיר העתיקה. כדאי לבקר גם בפארק הארכיאולוגי הממוקם בין טיילת הנמל לרחוב שדרת המלכים, בו קיימים מספר אתרי עתיקות מרהיבים שהבולט שבהם הוא בית דיונוסוס, ובכנסיית העמוד של פול הקדוש. 

שטנו, טיילנו - הגיע הזמן לאכול!

המטבח הקפריסאי משלב בין מאכלים יווניים, תורכיים ומזרח תיכוניים עם נגיעות מקומיות. הוא מבוסס במידה רבה על בשר, אבל גם צמחונים לא יישארו רעבים, שכן אפשר למצוא במסעדות מגוון גדול של סלטים, פירות ומנות פתיחה שאינן בשריות.

את כמות המסעדות שפאפוס והסביבה מציעה אי אפשר לתמצת בכתבה אחת, ולכן ארצה להמליץ על שתי מסעדות שתפסו את ליבי ובעיקר מלאו את בטני: 

מחנה יהודה, פינת פאפוס: מסעדת סבא (Sabba - Israeli Kitchen) - 
מסעדת סבא היא מסעדה כשרה שהחלה את דרכו בסיוע וביעוץ של השף מאיר אדוני. המקום מעוצב באווירה ירושלמית אותנטית- קירות המסעדה מקושטים בתמונות של ירושלים העתיקה ומוזיקה ישראלית מתנגנת ברקע. הפסיפס המסורתי המקשט את הרצפה, המוזיקה והטעמים המסורתיים, לא ישאירו מקום לספק וייקחו אתכם היישר לרחובותיה העמוסים של ירושלים.

(כמעט) כמו בירושלים. מסעדת סבא  (צילום: מאור בכר)
(כמעט) כמו בירושלים. מסעדת סבא (צילום: מאור בכר)

התפריט במסעדה מציע מגוון רחב של מנות בשריות טעימות כשבעצימת עיניים ניתן לחשוב ולו לרגע שאתם יושבים במסעדה דווקא בשוק מחנה יהודה. ניתן לבחור בין מספר סוגי שווארמה, לבין מנות מהגריל (קבב, חזה עוף, פרגיות) ולצד המבורגר, סטייק "מינוט" ושניצל עוף ישראל כמעט כמו של אמא. 

למי שמחפש אפשרויות צמחוניות, ישנם גם פלאפל, סביח, מבחר סוגי חומוס (טחינה, פטריות, פלאפל, שקשוקה וראגו), שקשוקה, צ'יפס וסלטים טריים. 

שעות פתיחה: ראשון - חמישי: 11:00-22:30, שישי: 11:00-17:00
כתובת: Dionysou 4, Kato Paphos 8041, Cyprus
כשר

איך אומרים מחנה יהודה ביוונית? מסעדת סבא (צילום: מאור בכר)
איך אומרים מחנה יהודה ביוונית? מסעדת סבא (צילום: מאור בכר)

כחול בעיניים: מסעדת מעיינות אפרודיטה  (Baths of Aphrodite Restaurant)
המסעדה נמצאת על צוק מעל חוף מהמם עם מים צלולים. במקום בעיקר מומלץ ליהנות מתפריט המשקאות הרחב - משתייה קלה, דרך יינות ומשקאות אלכוהוליים מקומיים ועד לקפה חם ולקפה יווני קפריסאי קר המכונה "פרפה" (זהירות - ממכר!). למי שאינם מעוניינים לשבת במסעדה עצמה, בסמוך אליה נמצאת טרסה קטנה המשקיפה על הים הקפריסאי הכחול, הזדמנות מעולה לקבל כמה דקות של שקט ושלווה. 

שעות פתיחה: א-שבת - 10:30-22:00
כתובת: Rigenis 126, Polis, Cyprus
לא כשר 

למי קראתם משעממת?

גם אם אתם עם ילדים, זה לא אומר שלא מגיעים לכם ליהנות מחיי הלילה השוקקים של פאפוס המתחילים בסביבות השעה 23:00. תוכלו למצוא לא מעט מסיבות, ברים, הופעות, ברי קוקטיילים בקונספטים שונים ומיוחדים ומסעדות שהופכות עם רדת החשכה לדאנס ברים מעולים. אל תתנו לאווירה הנינוחה של פאפוס להטעות אתכם – בגן העדן הזה יש סצנת חיי לילה קטנה שהיא הכל חוץ ממשעממת. אז בין אם מתחשק לכם לשתות משהו עם חברים או לערוך לילה של מסיבות ללא הפסקה, בפאפוס יש משהו לכל אחד.

מתאים לכל אחד. חיי הלילה בפאפוס (צילום: מאור בכר)
מתאים לכל אחד. חיי הלילה בפאפוס (צילום: מאור בכר)

איך מגיעים ותחבורה ציבורית

בקו בין ישראל לפאפוס פועלות מספר חברות תעופה, כולל חברות לואו-קוסט שונות. בין החברות הבולטות ניתן למנות את אל על, ארקיע, ישראייר, טוס אייר (Tus Airways) וריינאייר. משך הטיסה הוא בדרך כלל בין 50 דקות עד כשעה. 

שדה התעופה הבינלאומי בפאפוס (Paphos International Airport – PFO) ממוקם במרחק נסיעה של כ-20 דקות מהעיר. ההגעה מהשדה ליעד יכולה להתבצע במגוון אפשרויות הכוללות אפשרות להשכרת רכב בשדה, הזמנת שירותי העברות או בתחבורה ציבורית שמגיעה עד לאזור הטיילת. 

אם הזמנתם את החבילה הכשרה של איסתא, אז כאמור מלבד הטיסה היא כוללת גם העברות משדה התעופה ועד לפתח בית המלון ובחזרה, מה שמאפשר להתחיל את החופשה בצורה רגועה בלי לאבד זמן יקר על נסיעות.

למרות שלפאפוס יש שדה תעופה משל עצמה, גם שדה התעופה בלרנקה (Larnaca International Airport) יכולה להוות תחליף נוח לנחיתה. זמן הנסיעה בין שדה התעופה בלרנקה לפאפוס עומד על כשעה וחצי.

בקפריסין, בניגוד להרבה מדינות אחרות באירופה לא תמצאו רכבות, כשהתחבורה הציבורית מבוססת כולה על אוטובוסים בלבד. התחבורה הציבורית בפאפוס נוחה וזולה ומציעה קווים המגיעים כמעט לכל מקום. בנוסף לאוטובוסים העירוניים קיימת תחבורה ציבורית בין הערים בשונות בקפריסין, שירות זה ניתן על ידי חברת אינטרסיטי.

במידה ואין ברצונכם להשתמש באוטובוסים, תוכלו לעשות שימוש במוניות הנמצאות בעיר. כך לדוגמא, מחיר ממוצע של נסיעה ממלון הלגונה הכחולה לקניון בפאפוס עשוי לעלות לכם כ-10 אירו.  דרך נוספת להתניידות בפאפוס ובסביבה היא באמצעות השכרת רכב. עם זאת, שימו לב - בקפריסין בניגוד לישראל נוהגים בצד שמאל של הכביש. 

לטס טוק דוגרי

כאמור, איסתא היא החברה היחידה המשווקת את החבילה הכשרה לפאפוס על בסיס חצי פנסיון הכוללת טיסות, העברות מהשדה ובחזרה, חופשה מפנקת במלון, הפלגה ללגונה הכחולה וערב טברנה יווני שמח במלון. המחירים כמובן משתנים בהתאם לעונה ולימי השהייה, להלן מספר דוגמאות להזמנות:

- מחיר עבור שלושה לילות (סופ"ש) החל מ- 735$ המחיר לאדם בחדר זוגי. 
- מחיר עבור ארבעה לילות ביוני (ראשון - חמישי) החל מ-949$ לאדם בחדר זוגי. 

!Ενα καλό ταξίδι