הקיץ הגיע, ואיתו ההזדמנות המושלמת לצאת ולחקור את העושר הטמון בשמורות הטבע הימיות של ישראל. בין שאתם חובבי צלילה מושבעים ובין שאתם תרמילאים או פשוט מחפשים דרך מיוחדת ליהנות מיופיו של הים - החופים בשמורות הטבע הימיות שלאורך מישור החוף והים האדום מזמינים אתכם להתוודע מקרוב אל המגוון המדהים של החי והצומח הימי. אז מה מחכה לכם מתחת ומעל לפני הים? עולם ומלואו.

בגלל עומס החום הכבד: מסלולי הטיולים במדבר יהודה יסגרו עד שבת
האקרופוליס באתונה נסגר בשל גל החום שפוקד את יוון

אדר סטולרו, מנהלת תוכן מחוז מרכז ברשות הטבע והגנים: "כמדי שנה מציינים אצלנו את חודש 'אדם וים', חודש המציע הזדמנות נפלאה להעלות את המודעות לאתגרים הסביבתיים שאיתם מתמודד הים התיכון, ולחשוף את הציבור לפלאים הטמונים במעמקיו. צלילה בשמורות הטבע הימיות היא דרך מצוינת לגלות מקרוב את המגוון המדהים של צמחים ובעלי חיים החיים בים. החוויה הזאת יכולה לחזק את הקשר שלנו לסביבה הימית ולעורר בנו רצון עז יותר להגן עליה".

במהלך החודש מתקיימים בשמורות הטבע פעילויות ומיזמים שמטרתם לעודד אותנו לנקוט צעדים לשמירה על בריאות הים. בין שזה על ידי השתתפות בסדנה ובין שזה ביציאה לסיור חינוכי, או פשוט על ידי ביקור וצלילה בשמורות הטבע הימיות - כולנו יכולים לתרום לשמירת משאב הטבע הקריטי הזה, ולהבטיח שהוא ימשיך לספק לנו עושר, יופי וחוויות מעצימות גם לדורות הבאים.

שמורת האלמוגים (צילום: עמרי עומסי, רשות הטבע והגנים)
שמורת האלמוגים (צילום: עמרי עומסי, רשות הטבע והגנים)

חוף גדור

הגן הלאומי ושמורת הטבע חוף גדור, בין גבעת אולגה למכמורת, מהווה פנינה טבעית מרהיבה בחופי הים התיכון של ישראל. עבור חובבי הצלילה, חוף גדור הוא יעד חובה. מימיו הצלולים והשקופים מזמינים את המבקרים לצלול אל תוך עולם תת־ימי עשיר ומגוון. המפרצונים הרדודים לאורך קו החוף יוצרים בריכות טבעיות שקטות ושלוות, בסיס אידיאלי למי שמעז לצלול בפעם הראשונה. בחסות המים הבהירים, מדף היבשה נחשף במלוא הדרו, כשהוא שופע חוליות, אצות ויצורים ימיים מסקרנים.

חוף ותל גדור (צילום: יעקב שקולניק)
חוף ותל גדור (צילום: יעקב שקולניק)

אך לא רק מתחת לפני המים מחכים פלאים לגילוי. מעל פני השטח, שמורת גדור מהווה בית לא רק לצמחייה נדירה כמו חבצלת החוף ולוטוס קירח אלא גם לבעלי חיים מוגנים שונים. בין המרהיבים שבהם ישנם הצבים המשוטטים על החולות, וכן עופות דורסים. שמורת גדור מזמינה לטיול רגלי קסום. שביל מסומן בכחול מוביל את המטיילים למסע בן 3.5 ק"מ לאורך רכס הכורכר המרשים. תצפיות נוף עוצרות נשימה, במיוחד מראש תל גדור המתנשא לגובה 33 מטר, ילוו אתכם לכל אורך הדרך.

חוף האלמוגים

שמורת טבע חוף האלמוגים באילת היא אחת השמורות המיוחדות והייחודיות בישראל. השמורה מהווה בית גידול לשוניות אלמוגים המשמשות תשתית לקיומם של מגוון רחב של בעלי חיים ימיים, כולל מינים רבים של אלמוגים, חסרי חוליות, דגים ועוד.

שמורת חוף האלמוגים (צילום: חן טופיקיאן, רשות הטבע והגנים)
שמורת חוף האלמוגים (צילום: חן טופיקיאן, רשות הטבע והגנים)

מה שהופך את שמורת חוף האלמוגים למיוחדת במינה הוא הזדמנות הצלילה והשנִרקול הייחודית שהיא מציעה. המים הצלולים והשקופים מאפשרים לצוללים לחזות במראות מרהיבים של עולם תת־ימי צבעוני ועשיר. הצלילה בשמורה חושפת את המבקרים למפגש מקרוב עם מאות מיני דגים, שושנות ים, כוכבי ים, תמנונים ועוד שלל יצורים ייחודיים, חלקם אנדמיים לאזור זה בלבד.

מלבד הצלילה, השמורה מציעה אפשרויות נוספות ליהנות מהחוויה מעל פני המים. שני גשרים גדולים חוצים את השונית ומאפשרים תצפיות מרתקות על החיים התוססים מתחת לפני הים, גם ללא צורך להיכנס למים.

גן לאומי אפולוניה

חובבי הנופים והשקיעות יודעים שצפייה על הים מצוק היא חוויה בלתי נשכחת. לאורך מישור החוף של ישראל ניתן למצוא מצוקי כורכר רבים, המציעים נקודות תצפית פנורמיות עוצרות נשימה. אחד המקומות המומלצים ביותר לכך הוא גן לאומי אפולוניה, השוכן על מצוק כורכר מרשים מעל חוף הים התיכון. ביקור באפולוניה מעניק לא רק הצצה אל ההיסטוריה המרתקת של האזור, עם שרידים מרשימים מתקופות שונות, אלא גם תצפיות עוצרות נשימה על הים הכחול הפרוס למרגלות הצוק.

גן לאומי אפולוניה (צילום: מנו גרינשפן)
גן לאומי אפולוניה (צילום: מנו גרינשפן)

מסלול הליכה קליל בגן מוביל את המבקרים דרך שרידי וילה רומית מפוארת, בריכות מים עתיקות ובור מים עות'מאני, עד לגולת הכותרת - המבצר הצלבני המרשים. הכניסה למבצר מעניקה הזדמנות ייחודית לחוש את ההיסטוריה מקרוב, להתרשם מעוצמת ההרס שהותירו הממלוכים, ולהשקיף ממרפסת התצפית שבראש "מגדל העוז" על נופי הים והסביבה.

אך אולי החוויה המשמעותית ביותר שמציעה אפולוניה היא מפגש מיוחד בין עבר להווה. לעמוד בראש המצוק, להביט אל האופק הפתוח, ולדמיין את ההמולה והתזזיתיות ששררו כאן לפני מאות ואלפי שנים. רגע של חיבור בין האדם, ההיסטוריה והים.

הכירו את צבי הים

עונת הרחצה לא רק מזמנת לנו הנאה מהים, אלא גם מהווה תקופה קריטית עבור צבי הים החומים והירוקים. שני מינים אלו, הנמצאים בסכנת הכחדה בים התיכון ומוגנים על פי חוק, מגיעים לחופי ישראל בין החודשים מאי לאוגוסט כדי להטיל את ביציהם בקִנים חפורים בחול.

בתקופה זו, חשוב מאוד לנקוט כללי התנהגות מיוחדים כדי להגן על צבות הים, קניהן והצבונים שיבקעו בסופו של דבר. ראשית, יש להימנע מנוכחות בחופים בשעות הלילה, ואם בכל זאת נמצאים שם, חשוב לשמור על השקט, להימנע מהבערת מדורות, השמעת מוזיקה חזקה ושימוש בתאורה בוהקת.

שנורקלינג  (צילום: שמורת אלמוגים)
שנורקלינג (צילום: שמורת אלמוגים)

תאורה מלאכותית עלולה לבלבל את הצבים ולהפריע לצבונים הרכים לאתר את דרכם אל הים. בנוסף, חשוב לשמור על ניקיון החופים, שכן פסולת עלולה להוות מכשול ואף מלכודת עבור צבי הים. יש להקפיד גם על איסור נהיגת רכבים על החוף, העלולה ליצור שקעים וחריצים המקשים את תנועת הצבים ואף לפגוע בקנים הטמונים בחול.

אם אתם נתקלים בצבת ים שעלתה להטיל, בקן ביצים או בצב על החוף, חשוב להימנע מלהפריע להם, לא לחשוף אותם לאור חזק או למצלמות פלאש ובשום פנים ואופן לא לחפור בקנים. במקרים אלו, מומלץ לדווח מיד לרשות הטבע והגנים.