לא סוד שחם כאן בארץ, והקיץ הזה מהווה אתגר גדול יותר לאור הבעייתיות שבהגעה למקומות שופעי המים בצפון המרוחק והנגיש פחות. בין 9:00 בבוקר ל-17:00 בערב כל אחד מאיתנו מחפש בעיקר את המזגן הכי איכותי או את כוס המשקה הכי קר, אבל בימי החופש הגדול המפלט שמעניק המזגן הוא זמני, והחיפוש אחר מקור מים איכותי לטבילה ולשהייה הופך לעיסוק העיקרי. 

השנה כמות המשקעים באזור הצפון הייתה יפה באופן יחסי, בעוד שהדרום לא התברך בכמויות גדולות במיוחד של גשם. לאור כך, גבי המים בחלק מהנחלים לא התמלאו או שכבר הספיקו להתאדות. אך בכל זאת, יש לנו בנגב כמה מקומות אשר מחזיקים מים לאורך כל השנה ומאפשרים את אותה התרעננות מיוחלת כל כך. אחד מהמקומות הללו הוא עין עקב.

עין עקב הוא ללא ספק מהמעיינות המפורסמים והיפים ביותר שיש בנגב. מעיין שמקירותיו שופעים מים במשך כל השנה וממלאים בריכה עמוקה במיוחד שככל הנראה מגיעה לעומק של שמונה מטרים בקירוב. המים מתחדשים לאט לאט ולכן גם איכות המים טובה באופן יחסי ומבטיחה כי החוויה תהיה מרעננת, נקייה וקרירה. בסביבתו של עין עקב רוחשים בעלי חיים רבים, חלקם, כמו היעל הנובי, נמצאים בסכנת הכחדה ברמה העולמית, אך אצלנו בישראל ניתן לצפות בהם במקומות רבים יחסית. כ-3000 פרטים של היעל הנובי נותרו בעולם, בקירוב, כשכאן בארץ מתהלכים בינינו כ-1200 מהם, בערך שליש מסך האוכלוסייה העולמית. 

עין עקב (צילום: אסף נומיס)
עין עקב (צילום: אסף נומיס)

בנוסף ליעלים, לשועלים לטריסטרמיות ולרחמים, ניתן לראות כאן בסביבה גם לא מעט נשרים. מאז מקרי ההרעלות הקשות ברמת הגולן, האוכלוסייה כאן בעין עבדת ועין עקב היא הגדולה ביותר בישראל. בשונה מהיעלים, נשרים יש לא מעט בעולם, אך כאן אצלנו מסעם כמעט נגמר. כל שנה אנחנו מתבשרים במקרים של הרעלה לא מכוונת אשר מצמצמים מאוד את האוכלוסייה ולא מאפשרים לא לצמוח, זאת על אף הניסיונות האדירים של רשות הטבע והגנים לשפר את מצבו של הנשר המקראי. 

עין עקב הוא מעיין מופלא, פיסת גן עדן קטנה של טמפרטורות סבירות ונעימות בלב המדבר, אך לא פשוט להגיע אליו. ישנן כמה דרכים מומלצות, כולן תלויות במידת הקשיחות של המטיילים ובלוגיסטיקה העומדת לרשותם. האופציה הפשוטה אך הקשוחה ביותר היא הגעה ברגל, מדובר במסלול למטיבי לכת אשר כולל הליכה של 6.5 ק"מ לכל כיוון. אך יש לציין כי בימי שישי ושבת למשל קל יחסית למי שמגיע בהליכה למצוא טרמפ חזרה בעזרת אחד מהג'יפים הרבים שמגיעים כמעט עד המעיין. אם אתם סומכים על טוב לבם של זרים בדרך כלל, זו אופציה עבורכם. 

האופציה הנוספת היא להגיע עם ג'יפ. לא כל רכב יכול להגיע לעין עקב, השבילים אינם פשוטים בחלק מהמקומות ויש לקחת זאת בחשבון. מבחינת ניווט עם ג'יפ עד לנקודת החניה, מדובר בעניין פשוט ביותר שכן עין עקב מופיע בווייז (!). במקרה והגעתם ממש עד לחניה של עין עקב, תדרשו להליכה של כ-500 מטרים עד המעיין עצמו בשביל ברור ומסומן. 

מטיילים בעין עקב (צילום: צור נצר, רשות הטבע והגנים)
מטיילים בעין עקב (צילום: צור נצר, רשות הטבע והגנים)

בנוסף לאפשרויות הללו של הגעה ברגל או ברכב הפרטי, ניתן גם לבקש הקפצה לשני הכיוונים או לכיוון אחד ממי שעוסקים בדבר באזור הנגב. לא מעט מהמדריכים כאן בסביבה מחזיקים בג'יפים בעלי רישיון להסעת נוסעים, הללו מספקים שירותי הסעות לעין עקב, כך שאם ברצונכם לעשות כיוון אחד בהליכה וכיוון אחד בנסיעה, או פשוט בא לכם שמישהו יקח אתכם למעיין, יתן לכם איזו שעה שעתיים במים ויחזיר אתכם, הדבר בהחלט בר ביצוע, ושווה מאוד את ההשקעה. 

איך מגיעים: 
להליכה ברגל יש לחנות ב"חניון הסרפנטינות" - https://israelhiking.osm.org.il/share/j447y0GK3q 
למגיעים בג'יפ ניתן לרשום בווייז "עין עקב" אך חשוב להצטייד במפה בנוסף. 
למעוניינים בהקפצה למעיין (כיוון אחד או שניים) ניתן ליצור קשר עם אסף נומיס 054-4672730 https://www.nomis4x4.com/he

הכותב הוא עופר לוי, מורה דרך, אינסטגרם, טלפון - 052-2492688