כמדי שנה, גם הקיץ מתקיים בעיר הבירה הפסטיבל הקולינרי “אוטו־אוכל", כשהפעם הוא זכה ללוקיישן חדש - טיילת ארמון הנציב שמשקיפה אל העיר העתיקה. המעבר לטיילת נבע מהביקוש הגדול ומכמות האנשים שפקדה בשנה שעברה את מתחם גיא בן הינום. כמו כן, כדי להנעים את זמנם של המשפחות שנוהרות אליו, בכל יום מתקיימת במקום פעילות מיוחדת לילדים במתחמי ישיבה מיוחדים, הכוללת מספרי סיפורים ועמדות יצירה.

אז מה יש שם: השנה הפסטיבל מחולק לשני מתחמים גדולים - מתחם בשרי ומתחם חלבי - כי בכל זאת אנחנו נמצאים בירושלים שיש בה מספר גדול של שומרי כשרות. בכל אחד מהם מתחלפים בכל שבועיים הפוד טראקים, כך שתוכלו להגיע שוב, ובכל פעם לחוות חוויה שונה. את הפוד טראקים מפעילים שפים מקומיים ומסעדות פופולריות, כשכל מנה עולה 25־45 שקל, עם נטייה לכיוון המחיר הגבוה.

ריף הדולפינים, ספינות הזכוכית והמצפה התת-ימי: בואו לאילת, לאילת!
למרות השנה הקשה: המלון החדש שמנסה להעיר את התיירות בצפון

כדי להקל על התורים, יצרו אפליקציה ייעודית של “אוטו־אוכל", שאמורה לקצר את ההמתנה בתורים. בפועל, דווקא היה נראה שלא מעט אנשים הסתבכו עם העניין הטכנולוגי. כך או כך השירות ברוב המקרים בדוכנים הוא מהיר, מאחר שחלק רב מהפרודוקטים מוכן מראש.

אז מה אוכלים? כאמור, זה משתנה, אך מניסיון - תראו לא מעט מנות בלחם - כמו חלה מלאה בבשר מפורק, מאפה עם בשר טחון, קורנדוג, נתחי בשר בפיתה ועוד. חוץ מאוכל, יש במתחם בר שתייה עם קוקטיילים, בירה ושתייה קלה.

כמו כן, בצמוד לפסטיבל "אוטו אוכל" יתקיים על טיילת ארמון הנציב בכל ערב מופע הלייזרים JLM High Light. המופע מספר את קורותיה של העיר והחיים המשותפים בה ובישראל, דרך שלושה מופעים שונים: סיפור של אור, סיפור של שלום וסיפור של כמיהה נצחית להרמוניה. המופע מלווה במוזיקה מקורית, ואורכו 25 דקות.

המופעים יתקיימו במקביל לפסטיבל "אוטו־אוכל" בשעות 20:30, 21:30, 22:30.
הכניסה חופשית, חניה חינם בצמוד למתחם.
כתובת: רחוב דניאל ינובסקי ירושלים.
הפסטיבל מתקיים עד 1 באוגוסט, בימים שלישי־חמישי בשעות 18:00־23:00.

טעימות בשוק מחנה יהודה

הזדמנות טובה לתמוך בעסקים מקומיים, כמו גם במורי הדרך, היא לצאת לסיור מודרך בשוק מחנה יהודה. חברת "יאללה באסטה" הוותיקה מוציאה סיורים קלאסיים לאורך השוק ובסמטאותיו הרבות. הסיור עובר בין רחובות השוק הצבעוניים ומספר את סיפורי השוק - החל מבנייתו ועד המשפחות החשובות והמכובדות בירושלים שחיו בו. כמו בכל סיור שווקים, גולת הכותרת שלו היא העצירות לטעימות בדוכנים השונים. עצירה שבה משוחחים קלות עם הסוחרים וטועמים את מנות הדגל.

סיור טעימות (צילום: מיטל שרעבי)
סיור טעימות (צילום: מיטל שרעבי)


בין המקומות שעוצרים וטועמים בהם בשוק, תמצאו את "חצ'אפוריה" - בית אוכל גרוזיני שמוציא מאפים אלוהיים ועוד הפתעות מהמטבח האותנטי; "מורדוך" - מסעדת פועלים שהוקמה בשנת 1982 ומציעה מרקים ותבשילים טריים כל יום; ראס אל־חנות - חנות תבלינים מקסימה שבה תמצאו הכל מהכל; "עאיישה", שנמצאת בלב השוק ומציעה חומוס טרי, פלאפל, סביח ועוד מטעמים מהמטבח הישראלי; ואם זה
לא מספיק, ממש ממולה נפתח הבר של "עאיישה" שמציע קוקטיילים ובירות מהחבית; משה במשק - מעדנייה מצוינת שמציעה גבינות, יין ומגשי אירוח; שוק קפה - בית קלייה ותיק שמייבא את כל פולי הקפה שלו בעצמו. המלצה: אל תוותרו שם על אפוגטו; ואחרון חביב הוא כנאפה ירושלים - שם כמו שבטח הבנתם, מכינים כנאפה בכל הטעמים והצורות.

מעדניית משה (צילום: מיטל שרעבי)
מעדניית משה (צילום: מיטל שרעבי)


"יאללה באסטה" מציעה סיורים פתוחים, בימי חמישי אחר הצהריים ושישי בבוקר,
בעלות של 180 שקל לאדם.

קומא - מוזיאון ארצות המקרא

ביקור בעיר מציע לכם הזדמנות פז לבקר בתערוכה "קוּמּא" שמוצגת בימים אלה במוזיאון ארצות המקרא. התערוכה, שנמצאת בקומת הכניסה, לצד תערוכות הקבע של המוזיאון, מציגה את יצירתו האחרונה של איתן רוזנצווייג ז"ל, שנפל בעזה במהלך חרבות ברזל.

במרכז התערוכה ניצבת "קוּמּא" - מגילה מטריפת חושים באורך שלושה מטרים, שעליה רשם איתן ז"ל בדיו באמצעות ציפורן על בד. המגילה נותנת פרשנות חזותית לאירועים מספר התורה. על המגילה עבד במהלך מגיפת הקורונה. במבט מעמיק במגילה ניתן לראות ציורים וציטוטים המפנים את הצופה אל המקרא, התלמוד, ספרות הקבלה והשירה העברית. אי אפשר לא להתפעל מהיצירה המרשימה שמלמדת איזה אדם ואומן הוא היה - קפדן וחכם.

קומא (צילום: מיטל שרעבי)
קומא (צילום: מיטל שרעבי)


הוריו של איתן, חגית ועוזי רוזנצווייג, נמצאים לא מעט במוזיאון, פוגשים את המבקרים ולוקחים אותם לסיור מודרך בין היצירות שלו. "אנו מקווים
שבאמצעות התערוכה של איתן, רוחו תמשיך לחיות בתוכנו, ותשפיע על העם היהודי לעוד שנים רבות", הם מסבירים.

מוזיאון ארצות המקרא ירושלים, שמואל סטפן וייז 21, קריית המוזיאונים.

כלים שלובים – מוזיאון ישראל

ואם אתם כבר כאן, מעבר לכביש נמצא מוזיאון ירושלים שבימים אלה מציג תערוכת דגל חדשה, "כלים שלובים". התערוכה מחברת בין שני נושאים שונים: אומנות ישראלית וארכיאולוגיה, והיא כוללת מוצגים הנחשפים לראשונה לקהל הרחב. בין היצירות: עבודתה של נטע ליבר שפר, המציגה חפצים מתקופות ומאזורים רחוקים. יצירות ומוצגים מתקופות קדומות מחומרים כגון אבן, עץ ומתכת העומדים לצד עבודות על נייר, וידיאו, צילום ומיצב, וכולם עוסקים בהיותנו בני חלוף. ניתן למצוא בתערוכה אפילו מזבח אבן בעל ארבע קרניים מתקופת הברזל לצדה של העבודה "מזבח" של מנשה קדישמן.

יצירה של נטע ליבר שפר (צילום: יחצ)
יצירה של נטע ליבר שפר (צילום: יחצ)


התערוכה פתוחה עד נובמבר 2024.

ההיסטוריה במיטבה - מגדל דוד

לא משנה כמה פעמים נטייל ברחובות העיר העתיקה, הדרך הטובה ביותר להבין את ההיסטוריה של המקום היא בביקור במוזיאון מגדל דוד. המוזיאון הוותיק עבר הרבה בשנים האחרונות, כולל סגירה לשיפוצים בתקופת הקורונה, והוא נפתח שוב למבקרים לפני כשנה עם מבצע התחדשות ושימור נרחב בעלות של יותר מ־50 מיליון דולר.

המוזיאון מתפרס על יותר מ־20 אלף מ"ר, וכולל תצוגת קבע, תערוכות מתחלפות, מיצגים אינטראקטיביים וכמובן ממצאים ארכיאולוגיים מרתקים. מצודת מגדל דוד, הממוקמת בין העיר העתיקה לעיר החדשה, היא בית ל־3,000 שנות היסטוריה, והיא נמצאת במיקום ייחודי - בין שדרת ממילא ההומה לשער יפו. לאורך הסיור במוזיאון תוכלו לצאת למסע בין שלוש הדתות, לראות חפצי אומנות עתיקים, עבודות וידיאו־ארט מושקעות, וכמובן לראות את המיצגים האורקוליים המרהיבים של המוזיאון המוקרנים לאחר השקיעה.

שעות הפתיחה: יום א' 12:00־20:00, ימים ב'־ה' + שבת 9:00־17:00, יום ו' 9:00־15:00.
מחיר כניסה: 50 שקל למבוגר, 25 שקל לילד.