כבר כמעט שנה שלא ביקרנו באתרי התיירות הכי צפוניים בישראל, אלו שעד קיץ הקודם היו עמוסים במשפחות ותיירים מכל העולם – נסגרו הרמטית וחלקם אף הוכרזו כשטח צבאי סגור.

הכנו רשימה כדי להיזכר שעוד נפגש ויהיה לנו טוב – בצפון. לזכור ולהזכיר שאנחנו לא מוותרים ולא שוכחים את המקומות, האתרים והקהילות.

אכזיב (צילום: אורן גבאי גולן)
אכזיב (צילום: אורן גבאי גולן)

גן לאומי חוף אכזיב

חוף אכזיב מהווה שילוב מרתק של טבע והיסטוריה. עד השבת הנוראה ההיא, חוף אכזיב משך עשרות אלפי מטיילים שהגיעו לרחוץ במי הטורקיז ולעשות קמפינג מול הים. רצועת החוף הארוכה מלאה בלגונות טבעיות ומפרצונים סלעיים מהממים. לצד כל אלה, ההיסטוריה של המקום לא פחות מרתקת. שרידי העיר העתיקה "כזיב" הייתה מרכז חשוב לאורך תקופות רבות – מהכנענים בשנת 700 לפני הספירה ועד הצלבנים והממלוכים. אין ספק שחוף אכזיב הוא אחד מהחופים היפים בישראל, מתגעגעים? גם אנחנו.

חורשת טל (צילום: אורן גבאי גולן)
חורשת טל (צילום: אורן גבאי גולן)

חורשת טל

חורשת טל – ששמה מתוך ספר תהילים, ממוקמת בלב עמק החולה ומהווה פנינת טבע של ממש. גן לאומי זה, שהוכרז בשנת 1968, הציע לצד בריכת עמוקות וגדולות, גם אתר קמפינג מגוון ואפשרויות לינה שונות עם מדשאות רחבות ואוויר צח. במקום עצי אלון תבור עתיקים ונחל דן הזורם דרך החורשה ומזין בריכה טבעית עם מים צוננים בטמפרטורה קבועה של 12 מעלות. מול אפשר לראות את ראשו של הר החרמון. אין ספק שבילוי יומי או קמפינג של יומיים-שלושה בחורשת טל זה משהו שאנחנו מתגעגעים אליו מאוד.

לאחרונה הופץ סרטון של תושבי היישובים הסמוכים על שריפה שפרצה בעקבות רסיסים שנפלו בחורשה, כולנו תקווה שהטבע יצליח לשקם את עצמו במהרה ולהתחדש.

החרמון (צילום: אורן גבאי גולן)
החרמון (צילום: אורן גבאי גולן)

הר החרמון

הר החרמון – ההר הכי גבוהה בישראל , המכונה גם "הר שיאון" ו"העיניים של המדינה" בגובה של 2,814 מטרים היווה עד הסתיו האחרון אתר בילוי קריר ומיוחד. אחרי חורף מושלג מאוד, הקיץ הגיע אל ההר ולנו נותר רק לומר שאנחנו מתגעגעים לרכבל, לגלישה במזחלות, לאבובי הקיץ ולמזג האוויר שאין דומה לו בשום מקום אחר בישראל. 

קלעת נמרוד  (צילום: אורן גבאי גולן)
קלעת נמרוד (צילום: אורן גבאי גולן)

קלעת נמרוד

תעשו טובה, ברגע שיתאפשר לבקר שם, אל תחכו! מבצר קלעת נמרוד בנוי בגובה 760 מטר מעל פני הים הוא אחד המבצרים הגדולים והמרשימים בישראל מתקופת ימי הביניים. הוא נבנה במאה ה-13 על ידי האיובים כחלק ממערך ההגנה על הדרך לדמשק ומציג אדריכלות מתקדמת ומרשימה לתקופתו. המבנה כולל חומות עבות, מגדלי תצפית, ומערכת מים תת-קרקעית.
הביקור במקום מציע למבקרים מסלול טיול קל הנמשך כשעה וחצי, במהלכו ניתן לחקור את חדרי המבצר, לטפס על המגדלים ולצפות בנוף המרהיב של רמת הגולן. 

הטנק ההפוך - בניאס (צילום: אורן גבאי גולן)
הטנק ההפוך - בניאס (צילום: אורן גבאי גולן)

אחרון חביב: תזכורת לכך שההיסטוריה חוזרת: הטנק הסורי ההפוך בבניאס

הטנק הסורי ההפוך בנחל הבניאס מהווה עדות מוחשית למלחמת ששת הימים ואולי גם תזכורת שמלחמות סופן להסתיים. שריד זה של טנק נותר במקומו מאז 6 ביוני 1967, כאשר התהפך בעת ניסיון התקפה כושל על קיבוץ דן. כיום, הטנק משמש כאטרקציה תיירותית במסלול טיול קל-בינוני לאורך נחל הבניאס, אחד הנחלים היפים והקרים בישראל. 

בימים אלה, כשהמצב הביטחוני כמעט ומכתיב את שגרת חיינו, חשוב לזכור: כל סערה חולפת. כשיחזור השקט - ואנחנו יודעים שהוא יחזור – גם אנחנו נחזור לטייל בצפון. 

אז שמרו את הרשימה של האתרים ובעיקר שימרו על האופטימיות, הטבע הישראלי יחכה לנו.

הכותב חי תיירות ונושם שיווק, מומחה בגילוי מקומות מעניינים במרחב הכפרי. מקדם תיירות אימפקט – גישה המשלבת בין חוויית טיול אותנטית עם יצירת ערך ותרומה חיובית לקהילות ולסביבה.