את המונח "שמורת טבע", אין אדם שלא מכיר כמובן אבל לא כולם יודעים שיש דבר כזה שנקרא "שמורת אור כוכבים", ולנו יש אחת כזו במדינת ישראל הקטנה. אתרים המוכרזים כשמורות אור כוכבים ברחבי העולם, הם למעשה אתרים ייחודיים החפים עדיין יחסית מזיהום אור ומשמרים את החשכה. כך שכשהחשכה יורדת עליהם, גרמי השמים נראים בהם במלוא הדרם.

בשנת 2017, מכתש רמון שלנו הוכרז והוכר כשמורת אור כוכבים בינלאומית ה-54 ברחבי העולם והראשונה במזרח התיכון, לאחר שרשות הטבע והגנים הגישה מועמדות להכרה בו ככזה. ואכן, צפייה בכוכבים מאזור המכתש היא חוויה איכותית ומרוממת וכל מי שמביט בו מעלה בחשיכה נפעם מהמראה. רבבות מבקרים ובהם גם אסטרונומים חובבים פוקדים את המכתש מדי שנה במטרה לצפות בגרמי השמים, ומדי קיץ מתקיים בסביבתו פסטיבל שוקק חיים המוקדש לתצפיות בכוכבים.

מכתש רמון בליל המטאורים  (צילום: גל ביסמוט רשות הטבע והגנים)
מכתש רמון בליל המטאורים (צילום: גל ביסמוט רשות הטבע והגנים)

נפל משמיים: כאן תראו השנה את מטר המטאורים
מתכננים לנסוע ליפן? כדאי שתשאירו את הפריט הזה בבית

ד"ר נעם לידר, מנהל אגף אקולוגיה ברשות הטבע והגנים מסביר: "הצורך בשימור חשכת הלילה במכתש רמון, נבע קודם כל מהצורך לשמר את משטרי התאורה הליליים הטבעיים עבור המערכת האקולוגית המורכבת והמגוונת והמגוון הביולוגי הנדיר שחי במכתש. בזה הצלחנו, אבל מהר מאוד הבנו שאנחנו למעשה בכך גם משמרים עבור הציבור נוף לילי בראשיתי עוצר נשימה של שמיים זרועי כוכבים. לצערי, זוהי כיום חוויה אנושית נדירה ביותר בכלל ובישראל בפרט, אשר נגזלה עבור מרביתנו החיים באזורים מיושבים ומוארים לעייפה. שימור החשכה במכתש רמון כלל כיבוי מקורות התאורה המלאכותית הבודדים שהיו ברחבי המכתש, והסדרת נקודות בודדות בתוכו המוארות בלילות בתאורה מלאכותית נדרשת.

"במעלה העצמאות - החלק של הכביש היורד ממצפה רמון אל המכתש - הוחלפה תאורת הכביש לכזאת המאירה את הכביש תחתה, ואינה מפיצה אור לסביבתה; בחניון בארות בוטלו מוקדי אור מלאכותי רבים והושארה תאורה מותאמת לפיזור מעט אור סביבה, וכן הוטמעה במדרך שביל מרכזי תאורה סולרית חלשה. שינוי זה הוביל לא רק להפחתה משמעותית של החותם הסביבתי של החניון, ומניעת זיהום אור ממנו, אלא גם תרמה רבות לחוויית המבקרים והלנים בחניון.

כוכבים בחניון לילה חאן בארות (צילום: יוליה חייבולייב, רשות הטבע והגנים)
כוכבים בחניון לילה חאן בארות (צילום: יוליה חייבולייב, רשות הטבע והגנים)

"כתבנו הנחיות לניהול מבקרים ופיתחנו פעילויות צפייה בכוכבים ואסטרונומיה עם שותפים מהקהילות במרחב. הצבנו ברחבי מכתש רמון אמצעים לניטור חשכת הלילה בשתיים עשרה נקודות שונות לשם מעקב אחר שינויים בהארה בתוך המכתש, ואנו אפילו מנטרים זיהום אור מתוך מכתש רמון מהחלל – בעזרת לוויינים. בכל שנה הרשות מגישה דו"ח להתאחדות הבינלאומית לחשיכת הרקיע, או בשמה המקוצר - IDA (International Dark Sky Association). במסגרת הדו"ח אנו מציגים את העבודה שנעשית לשימור מעמדו הייחודי של מכתש רמון כשמורת אור כוכבים בינלאומית."

התאחדות ה-IDA הוא הגוף שיזם ומפעיל מאז שנת 2001 את התוכנית הבינלאומית לשמירת אור כוכבים, שמטרתה לעודד קהילות בעולם להגן על אתרים המשמרים את החשכה, על ידי מדיניות של תאורה אחראית וחינוך הציבור. מאז כינונה של התכנית הוכרזו עשרות אתרים בעולם כשמורות אור כוכבים. מכתש רמון הוא האתר הראשון שהוכרז ככזה במזרח התיכון. 

לאורך השבועיים הראשונים של חודש אוגוסט, יעבור בשמי ישראל מטר הפרסאידים - אחד המופעים היפים ביותר של הטבע, שלכבודו רשות הטבע והגנים ושותפיה בסוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות הכינו מספר פעילויות צפייה בכוכבים. המטיילים והמטיילות יוכלו לצפות במטאורים וגרמי שמיים בהדרכת אנשי מקצוע שונים ואמצעים ייעודיים שיאפשרו לכם להסתכל על הכוכבים הנופלים דרך עדשת טלסקופים גדולים ומקצועיים.

מטר מטאורים (צילום: אינג אימג')
מטר מטאורים (צילום: אינג אימג')

הפעילויות מתקיימות בכל רחבי הארץ ובתאריכים שונים ומגוונים, כך שכל אחת ואחד יוכלו לבחור את הפעילות המתאימה לו. אירועים מרכזיים יתקיימו בגן הלאומי כוכב הירדן, חאן בארות, גן לאומי תל ערד, גן לאומי ממשית ואתר השומרוני הטוב. ניתן להירשם לכלל הפעילויות באתר רשות הטבע והגנים. עבור הציבור המעוניין לצאת אל הטבע בלילות מטר הפרסאידים ולצפות בהם באופן עצמאי, הכינה הרשות מפה מסודרת המרכזת את נקודות התצפית וחניוני הלילה המאושרים והמוסדרים בהם ניתן לחזות במאורע, זאת על מנת לאפשר צפייה בטוחה ומהנה למבקרים ולצמצם את הפגיעה בטבע ובחיות הבר.

כדי שכולם יוכלו ליהנות ממטר הפרסאידים בצורה המיטבית, מומלץ להגיע לנקודות התצפית בשעות האור, ולאחר רדת החשיכה להימנע ככל האפשר משימוש בתאורה מיותרת על מנת לשמור על שמיים נקיים ככל הניתן מזיהום אור. הציבור מתבקש לשמור על ניקיון, לאסוף את הזבל בסיום הצפייה ולהישמע להוראות פקחי רשות הטבע והגנים והסדרנים הפזורים בנקודות הצפייה.

אפרת רוחין, ממונת קהל וקהילה במחוז דרום של רשות הטבע והגנים: "כמדי שנה, אנו ברשות מתכוננים לבואם של אלפי ישראלים וישראליות שרוצים לחזות במופע השמיימי, כאשר הדגש שלנו הוא חוויה טובה למבקרים יחד עם שמירה על הטבע. חשוב מאוד להישמע לכללי הטיול הבטוח, ללכת רק על שבילים מסומנים ולהגיע לחניוני לילה/נקודות מוסדרות בשעה מוקדמת על מנת לצפות במטר. אנחנו מבקשים מהקהל שמגיע לנקודות השונות ברחבי הארץ לנקוט במשנה זהירות בהגיעו לטבע בשעות הלילה, אלו השעות בהן חיות הבר פעילות ומסתובבות בכל מקום. צריך לכבד אותן ולהשאיר את הטבע ללא פגיעה בלכתנו".