לפני שאנחנו יוצאים לחופשה עלינו לדאוג להמון פרטים קטנים, לרכוש כרטיסים, לסדר מזוודה והכי חשב – לא לשכוח את הדרכון בבית. הצורך בדרכון הוא ניג'וס עבור רבים מאיתנו מאחר וצריך לחדש אותו בכל פרק זמן, הוא מתבלה והדפים שלו נגמרים במהירות, בעיקר אם אתם נוסעים הרבה. 

לשמחתנו עולם התעופה משתנה בקצב מהיר יחסית והופל יותר ויותר דיגיטלי. המשמעות של זה היא ניסיון בינלאומי למצוא פתרון שייתר את הדרכון הפיזי. למעשה כמה נמלי תעופה מנסים לשדרג את חווית הנסיעה, וכעת אנחנו מבשרים שטכנולוגיית זיהוי פנים תתאפשר לנוסעים ממש בקרוב לעבור בכל מחסום ביטחוני בנמל התעופה הבינלאומי זאיד באבו דאבי, מבלי להעביר את הדרכון אפילו פעם אחת. 

בימים אלה מיושם בנמל התעופה הבינלאומי זאיד באבו דאבי פרויקט Smart Travel, אשר עתיד להחליף את תהליך המיון המסורתי - ואת הוצאת מסמכי הנסיעה, כמו דרכון או תעודת זהות. על פי הדיווחים בכל תקשורת זרים, היכולת תיושם גם בחנויות פטורות ממכס, טרקלינים ושערי עלייה למטוס.

אישה עם כרטיס טיסה ודרכון (צילום: אינגאימג')
אישה עם כרטיס טיסה ודרכון (צילום: אינגאימג')

חלקים מסוימים של שדה התעופה כבר שילבו את הטכנולוגיה, כמו גם איתיחאד איירווייז, חברת התעופה של אבו דאבי. "הנוסעים מזוהים ומאומתים אוטומטית כשהם עוברים בשדה התעופה, מה שמאיץ משמעותית את התהליך כולו", אמר קצין המידע הראשי של נמל התעופה אנדרו מרפי.

לדבריו, "אנשים מדווחים על מעבר מהמדרכה לתוך אזור הקמעונאות או לשער תוך פחות מ-15 דקות". להיות מסוגל לנוע בשדה תעופה בסדר גודל כזה תוך דקות ספורות זאת בשורה של ממש עבור הטסים. המטרה היא שהקונספט הביומטרי יפעל במלואו בשנת 2025 בתשעה מקומות.

חוששים מתהליך ביומטרי, גם לכם ימצא פתרון

בסקר שנערך באוקטובר 2023 של איגוד התחבורה האווירית הבינלאומי IATA)) 75% מהנוסעים טענו שהם מעדיפים להשתמש בנתונים ביומטריים על פני דרכונים מנייר וכרטיסי עלייה למטוס.

עבור 25% הנותרים מהאנשים, שעלולים להרגיש לא בנוח עם הטכנולוגיה או מעדיפים אינטראקציות אנושיות, מרפי אומר שמעבר לתהליך אימות מסורתי יותר יישאר בגדר אופציה.

מתן בחירה לנוסעים לעבור זיהוי פנים או לא נתמך על ידי קובעי מדיניות בינלאומיים, במיוחד כאשר מדובר באלה שאינם רגילים לעבור בשדה תעופה.

"אם מישהו נוסע רק פעם בשנתיים או שלוש שנים, וזה המקרה של הרבה, הרבה, הרבה אנשים, אז למעשה הם עשויים להעדיף אינטראקציה אנושית כדי לקבל הדרכה", אומרת לואיז קול, ראש חוויית לקוח והנחיה עבור IATA.

כמו כן, במידה ואתם נוסעים עם ילדים, הצגת ניירת לאיש צוות היא עדיין חובה, אם כי טווח הגילאים עשוי להשתנות משדה תעופה לשדה תעופה.

מכשיר לסריקת דרכונים ביומטריים, ארכיון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מכשיר לסריקת דרכונים ביומטריים, ארכיון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

אסיה לפני אירפה ואצות הברית 

גם נמלי תעופה אחרים ברחבי העולם מסתמכים פחות על נייר ויותר על ביומטריה. עם זאת, כרגע אף שדה תעופה לא פועל בלי דרכונים בכלל.

כיום, גם נמל התעופה צ'אנגי בסינגפור הוא ממובילי הטכנולוגיה הביומטרית. כמו אבו דאבי, גם הוא שיתף פעולה עם רשות ההגירה כדי לפתח אישור ביומטרי נגיש לתושבים ולתיירים, כשהמערכת הזאת תיושם בהדרגה, החל מהחודש.

גם בנמלי התעופה של הונג קונג ודלהי השיקו טרמינלים ביומטריים בנקודה מסוימת במהלך המעבר. אחריהם במרוץ, גם שדות התעופה באירופה. בשנה שעברה ה-IATA שיתפה פעולה עם British Airways כדי לנסות את הטיסה הבינלאומית הראשונה של זהות דיגיטלית משולבת במלואה.

בארה"ב, המכס והגנת הגבולות הטמיעו ביומטריה באזורי ההגעה של כל 96 שדות התעופה הבינלאומיים שלה, כאשר לחמישים ושלושה מקומות יש גם את הטכנולוגיה הזמינה בעת היציאה.

ובארץ, בארץ נחכה לראות איך הטכנולוגיה עובדת בשאר העולם עד שמישהו ירים את הכפפה ויצטרף למהפכה הדיגיטלית.