החופש הגדול אמנם יגיע בעוג כשבועיים אל סיומו, אבל הקיץ עוד בשיאו, ואין תקופה מתאימה ממנו לטיולים. מוזמנים לטייל במסלולים השווים בדרגות קושי שונות ברחבי הארץ. כל מה שנשאר לכם זה לבחור מסלול, להצטייד במים ופירות קרים וליהנות!

"לאורך הירקון"- מאבו רבאח לבית לאה.

הירקון לאורך השנים היה מקור מים חשוב ביותר להתיישבות, אנו מזהים מבני משאבות רבים ואף בסיום המסלול נגיע לאחד כזה, בשל ההבנה כי הירקון הוא מקור מים חיוני מאוד לאורך כל התקופות. אורכו של הנחל הוא כ- 27 ק״מ והוא מנקז אליו את הנחלים ההרים מהרי השומרון, נחל קנה, נחל רבה ונחל שילה.
נתחיל את הטיול שלנו בטחנת הקמח של הפחה אבו רבאח מהתקופה העות׳מאנית. לאורך הירקון אנו מוצאים טחנות קמח רבות בשל השימוש בכוח המים להפעלת הטחנה. הטחנה ממוקמת סמוך לחורשת אקליפטוסים ונוחה לפיקניק על נחל הירקון. נטייל על סימון שביל ישראל, בצמוד לתוואי הנחל. נגיע לבריכת נופרים מקסימה ונלך לאורך שביל המעוטר קנה סוף ומעניק אוירה קסומה לצד פכפוך המים. יעד המסלול הוא מבנה הנקרא ׳בית לאה׳, זהו בית משאבות המיועד לשאיבת מים מהירקון עבור השקיית הפרדסים הסמוכים. בחלק זה של הירקון הכניסה למים נוחה ופסטורלית ויש פינות חמד מוצלות לשבת.
אזור: מישור החוף (פתח תקווה).
אורך המסלול: שעה וחצי הליכה, ניתן להיכנס למים. וכ2 ק״מ הליכה מוצלת.
עוד בסביבה: גן לאומי תל אפק, הפארק האקולוגי הוד השרון, בריכת הנופרים.

גבעת רועי (צילום: מרכז בשבילוד)
גבעת רועי (צילום: מרכז בשבילוד)

גבעת רועי

הדרך הקלה להגיע אל גבעת רועי היא פשוט אלכתוב בוויז "עיינות בית סוסין". אחרי שנעצור מול הלולים צפונה מאיתנו, בסמוך לבוסתן נהדר ולמשאבות שהובילו את המים לירושלים בזמן מלחמת העצמאות. נעלה בשביל הצמוד אל הלולים צפונה למעלה הגבעה, ניקח מעט שמאלה- מערבה, וניחשף לפינת החמד הנהדרת לזכרו של אל״מ רועי לוי ז"ל שנפל בקרבות ה7 באוקטובר בקיבוץ רעים. במהלך שירותו הצבאי רועי נלחם ונפצע מספר פעמים (בעופרת יצוקה, צוק איתן ועוד), אך תמיד חזר להילחם. בשנת ה-70 למדינה השיא משואה בטקס המשואות בהר הרצל. בבוקר ה-7 באוקטובר כיהן רועי כמפקד היחידה הרב-ממדית, ובמהלך הקרבות נהרג בסמוך לקיבוץ רעים. אתר ההנצחה כיום נמצא במיקום אסטרטגי לזמן קרבות מלחמת העצמאות.
הגבעה שהוקמה לזכרו, במטרה להנציח את אהבתו לארץ ולמדינה, ממוקמת בלב מועצה אזורית מטה יהודה בסמוך לישוב המשותף נווה שלום, ומשקיפה על החקלאות הענפה שבאזור. במקום ספסלים ומסבירן על הנוף ועל פועלו של רועי לפני ובמהלך שירותו הצבאי. מצפון ניתן להשקיף בביטחון על מרחב לטרון וכביש 1 אשר היו למודי קרבות בזמן מלחמת השחרור.
אזור: שפלת יהודה.
אורך המסלול: כשעה וחצי, מומלץ בשעות אחר הצהריים.
עוד בסביבה: מצפה הראל, עינות סוסין, דרך בורמה ומוזיאון הטבע התנכ"י.
איך מגיעים? נכתוב ב-Waze: "עיינות בית סוסין" 
מתאים למשפחות ולזוגות, וישנה גישה עם רכב עד לאתר.

נחל חלילים (צילום: מרכז בשבילוד)
נחל חלילים (צילום: מרכז בשבילוד)

נחל חלילים

המסלול אטרקטיבי למשפחות, אך אינו מונגש ואינו מעגלי. מומלץ לקיים הקפצת רכבים לנקודת הסיום בחניון עמק הארזים. לנקודת ההתחלה ניתן לכתוב ב-Waze: חניון בית ספר השלום, מבשרת ציון. בקצה החניון ישנו סימון שבילים ירוק ותחילת המסלול. נחל חלילים שוכן בהרי ירושלים, במהלך המסלול ניתן לראות טרסות חקלאיות עתיקות המאפיינות גידול חקלאות בהרים מאז ועד היום. המסלול הינו במגמת ירידה ובמהלכו נגיע למערות קארסט אשר העניקו לנחל את שמו. המערה נוצרת מטיפות הגשם שיורדות וממוססות את החומר בסלעי הגיר ויוצרות חללים ענקיים בתוכה. המבנה הפנימי של המערות מרשים ויפה עם עמודי אבן טבעיים. שמו של הנחל ניתן לו על שם אגדה ייחודית על חותן מאתגר לחתן צעיר שהצליח לרעות עדר עיזים סוררות בנחל בעזרת חליל רועים עשוי עץ זית. לאחר שנלקח ממנו חליל הרועים החלה רוח חזקה לנשוב, עברה בחללים הרבים במערה ויצרה שריקה המזכירה חליל, ומאז ועד היום נקרא הנחל "חלילים".
המשיכו לרדת במורד הנחל בסימון שבילים הירוק, עד לפארק עמק הארזים. בעמק הארזים נעשו ניסיונות להקמת בית חרושת לשמן בתחילת המאה ה-20 וניתן לראות את שרידי המבנה במקום. בעמק הוקם פארק המותאם לכל הגילאים בו יש משחקים מהנים ואטרקטיביים לכל המשפחה. המשיכו לאורך השביל הסלול עד להגעה לחניון.
אזור: הרי ירושלים.
אורך המסלול: כשעתיים, כ-3 ק״מ.
עוד בסביבה: גן לאומי קסטל, מוזיאון חאן שער הגיא, פארק עמק הארזים ועינות תלם.

הכותבת היא רכזת במרכז סיור ולימוד 'בשבילוד' מבית ארגון אשכולות