אם תכננתם לצאת לחופשה בחו"ל במהלך הקיץ והחגים, בטח גם חשבתם על החטיפים והמזון שתארזו איתכם לפני העלייה למטוס. על אף שרבים אוהבים להצטייד בשדה התעופה, רגע לפני שממריאים, חשוב לזכור כי חלק גדול מדוכני המזון במרבית שדות התעופה ימכרו מאכלים שאינם בהכרח מזינים, עתירים בקלוריות ופחמימות ריקות (טוסטים מבייגל, לחמניות ענקיות, חטיפים מלוחים ועוד), שיקפיצו - במיוחד אצל סוכרתיים - את הסוכר בדם "לשמיים" רגע לפני ההמראה.

על אף שלא תמיד נרגיש זאת, מצב טיסה הוא מצב שמכניס את הגוף שלנו לסטרס, במידה זו או אחרת. כתוצאה מכך, אחת ההשפעות האפשריות היא שהתיאבון שלנו יושפע מכך והדחף של הגוף לצרוך קלוריות עולה. מכאן, עלול להיווצר מעגל קסמים שמשפיע לרעה על הבחירות שלנו. לאורך זמן, ובמיוחד בטיסות ארוכות, תהיה לכך גם השפעה שלילית על רמת העייפות שלנו והאופן בו נחווה ג'ט לג, מצב שגם יכול להשפיע על צריכת המזון. במיוחד לשם כך הכנו עבורכם מדריך קצר למספר המלצות לחטיפים מזינים לטיסה אשר יסייעו ולשמירה על רמות סוכר תקינות בדם תוך כדי טיסה. נכון שעם כל הלחץ של האריזות לפני הטיסה, הדבר האחרון שמתאים הוא לעמוד ולהכין צידה לדרך של אוכל, אבל נסו להתחבר לתחושה העילאית שתהיה לכם כשרמת הסוכר שלכם בסוף הטיסה תהיה בטווח התקין עבורכם, כזו תחושה נהדרת.

ירקות חתוכים (צילום: אינג'אימג')
ירקות חתוכים (צילום: אינג'אימג')

הטיפ שלנו: כשם שפיניתם זמן לאריזות, פנו זמן מוגדר להכנת מזון לדרך:

ירקות: חתכו כמה ירקות טריים (קולורבי, מלפפון, מיני פלפלים וכדומה).

קטניות: ישנן קטניות מוכנות לאכילה באריזות קרטון קטנות ובגודל של מנות אישיות שניתן לקחת לדרך או לחילופין קטניות יבשות (כמו פיצוחים) שניתן לקנות או להכין בבית (עם מעט מלח) כמו גרגירי חומוס יבש.

חטיפים תוצרת בית: במקום ליפול ב"מלכודת התיירים" של כל "חטיפי הבריאות" בדוכני האוכל (שרובם חטיפים אולטרה מעובדים ועתירי פחמימות, כולל חטיפי החלבון השונים), ניתן להכין בבית מבעוד מועד חטיפי בריאות יבשים או קרקרים המכילים אגוזים שונים, גרעינים, קוקוס וכו' (הרשת מלאה במתכונים כאלה). 

כריך בריא, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
כריך בריא, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

במקום להכין קרקרים או חטיפים – פשוט לקחת שקית עם אגוזים שונים טבעיים.

כריכים מזינים מלחם דל פחמימות – ניתן להכין בבית לחם טחינה או לקנות לחם מקמח שקדים ולהכין כריכים במילויים שונים. ממרחי אגוזים או חמאת בוטנים טבעית אינם מתקלקלים ויכולים להחזיק מעמד שעות.

משהו מתוק – קחו אתכם פירות (ונסו לאכול מנת פרי אחת ברגע נתון ולא מספר פירות יחד) וכן חבילת שוקולד מריר עם אחוז גבוה של קקאו.

והכי חשוב – אל תשכחו לשתות מספיק מים ולא משקאות אחרים (גם במחיר של לקום לשירותים מספר פעמים במהלך הטיסה).

במיוחד לסוכרתיים, אל תשכחו להתייעץ עם הרופא שלכם בקשר לתרופות לסוכרת כיוון שלעיתים יש צורך לשנות מינונים במהלך טיסות ונסיעות ארוכות כתלות בהפרשי השעות ביחס לארץ בין היתר. כמו כן, מומלץ להיעזר במד סוכר רציף ללא דקירות לניטור רמת הסוכר במהלך הטיסה.

הכותבת היא דיאטנית קלינית במרכז DMC לטיפול בסוכרת