עוד נשוב: כמעט 11 חודשים עברו מאז 7 באוקטובר, ונראה שהארץ היפהפייה שלנו ממשיכה להצטמצם. אם בתחילת המלחמה חשבנו שאיבדנו רק את הדרום, לאט–לאט התבהר לנו שהצפון כבר לא בידינו - ואנחנו והתושבים שם תלויים בגחמות של חיזבאללה. בחודשים האחרונים אזורים שלמים בגליל ובגולן סבלו משריפות הרסניות כתוצאה ממטחי רקטות וטילים מלבנון. למעשה, מתחילת השנה נשרפו ברחבי הארץ מעל 240 אלף דונם של שמורות טבע, גנים לאומיים, יערות ושטחים פתוחים, כאשר בצפון נשרפו כ־140 אלף דונם. לשמחתנו, חלק גדול מהשריפות - כמו הקשות יותר באזור שניר והבניאס - לא הצליחו להרוס את לב השמורות.

כמובן שבגליל ובגולן יש גם אזורים שנחשבים ירוקים, ואליהם יחסית בטוח להגיע, אך המטיילים כבר הבינו שבארץ שום דבר לא בטוח - ונראה שהצפון שומם לחלוטין דווקא בתקופה שבה אלפי מטיילים נוהרים לנחלים ולמעיינות. לנו נותר רק להתגעגע אל השבילים והמסלולים היפהפיים של הצפון, שאליהם אני מקווה שנשוב בקרוב. הנה חמישה מסלולים אהובים, שכרגע בעייתי לבקר בהם אבל נשוב אליהם מיד עם תום המלחמה.

נחל שניר (צילום: הדר יהב)
נחל שניר (צילום: הדר יהב)

שמורת נחל שניר

לא משנה כמה פעמים אטייל בגולן ואגלה מקומות חדשים, שמורת נחל שניר תמיד תישאר בין האהובות עליי. הנחל, שנקרא גם חצבני, הוא הארוך ביותר מבין אפיקי הירדן, כשחלקו הגדול נמצא בשטח לבנון.

כיום השמורה סגורה למבקרים בשל המצב, אך בתקופות שפויות השמורה מחולקת לשניים: החלק הראשון שבו זורם החלק הארוך של הנחל סגור למבקרים, והחלק השני עם מקטע קצר יותר של הנחל פתוח למבקרים לכל אורך השנה. בחלק השני יש שלושה מסלולי טיולים, שההליכה בקצר מביניהם אורכת כעשר דקות ובארוך כשעתיים. בימים החמים, כשהזרימה אומנם לא בשיאה, המטיילים מגיעים אליה בעיקר כי היא מאפשרת הליכה קצרה במים, אתנחתא מוצלת תוך שכשוך במים ומעברונים דרך סלעים.

למעשה, בין החניון לערוץ הנחל יש שתי בריכות מעשה ידי אדם - הראשונה היא בריכת שכשוך שמתאימה לקטנטנים, והשנייה משמשת לגידול צמחי מים. כמו כן, בשמורה יש פארק חושים האהוב מאוד על משפחות עם ילדים קטנים.

איך מגיעים: בימים של שגרה נוסעים לכיוון קריית שמונה, חמישה ק"מ מצומת המצודות פנו מזרחה לכיוון קיבוץ הגושרים - ובעקבות השילוט לנחל.

שמורת הטבע יהודיה (צילום: שרית פלצי מיארה, רשות הטבע והגנים)
שמורת הטבע יהודיה (צילום: שרית פלצי מיארה, רשות הטבע והגנים)

שמורת יהודיה זויתן

אי אפשר לדבר על טיול בצפון בלי לדבר על שמורת יהודיה, הגדולה מבין שמורות הגולן. במרכזה נמצא יער יהודיה, שמתהדר בעצי אלון התבור תמירים. בשמורה זורמים מספר נחלים עמוקים, שלושת המרכזיים בהם הם יהודיה, זויתן ומשושים. נחלים אלה אהובים במיוחד על המטיילים, מאחר שלאורכם ניתן למצוא מפלים ובריכות מים עמוקות.

בשמורה יש כמה מסלולי טיולים (תלוי מהיכן נכנסים אליה), אך שניים מביניהם הם יותר פופולריים: האחד מוביל לנחל זויתן והשני לנחל יהודיה. כעת, כל המסלולים לזוויתן סגורים בגלל השריפה שהייתה לאחרונה בשמורה.

עם זאת ועל אף המצב הביטחוני, החלק של נחל יהודיה דווקא פתוח לטובת המטיילים האמיצים. אנחנו לא כאלה, ולכן ניאלץ להשתמש בדמיון ולהיזכר בבריכות הקסומות שלאורכו, המספקות טבילת שטח מושלמת ומרעננת.

הטיול במקום, כאמור, יכול להתקיים במספר דרכים. בתקופת הקיץ פופולרי במיוחד המסלול המעגלי בן כשלוש שעות, העובר לאורך המצוק עד הירידה לאפיק הנחל ומשם מוביל להליכה רטובה קצרה באפיק - דרך מקבץ בריכות קטן ועד מפל יהודיה.

איך מגיעים: כתבו בווייז ״חניון יהודיה״.

תל דן (צילום: הדר יהב)
תל דן (צילום: הדר יהב)

שמורת תל דן

שום דבר לא משתווה להרגשה הנפלאה שמתעוררת כאשר נכנסים לשמורת תל דן, שנראית כאילו הועתקה מסיפור אגדות. שמורה קסומה זו נפגעה בשריפה במהלך חודש יולי - שריפה שרק במזל והודות לצוותי רשות הטבע והגנים נבלמה ולא הגיעה לאפיק הנחל. כיום השמורה כולה סגורה למבקרים, אך נקווה שבעתיד הקרוב נזכה שוב לצעוד לצדו של נחל דן, הנחל הגדול במקורות הירדן. נחל דן מתחיל לזרום בשטח השמורה ומתאחד בהמשך עם הנחלים חרמון ושניר.

הטיול בשמורה מהנה כל השנה, הודות לפלגי המים הזורמים בה מכל עבר ויחד הם מצטרפים לנחל דן הגועש. צמרות העצים המתנשאות לגובה שומרות על קרירות ואפלולית בכל עונות השנה.

על אף שטחה הקטן יחסית של השמורה, אפשר לבחור בתוכה שלושה מסלולי טיול שונים, שחלקם אף נגישים. בכל מקרה, כולם עוברים בין הפלגים ובצד הנחל. בתוך השמורה ניתן גם לראות טחנת קמח עתיקה, אתר פולחן המיוחס לימיו של ירבעם, ואת קשת השער הכנעני.

אם אתם רוצים לראות את כל נקודות העניין שלה, תוכלו לצאת למסלול של כשעתיים וחצי שעובר בין עץ "פו הדב" לפלגי המים, ממשיך במצפור האלה ועתיקות דן, וחוזר דרך המעיינות ובריכת השכשוך.

איך מגיעים: כתבו בווייז ״שמורת הטבע תל דן״.

נחל ג'ילבון (צילום: הדר יהב)
נחל ג'ילבון (צילום: הדר יהב)

מפל ג'ילבון

לג'ילבון, הלא הוא נחל דבורה, יש מפל עוצמתי שיורד מגובה של כ־40 מטר. הנחל והמפל המפורסם שלו נמצאים במרכז רמת הגולן, והוא אחד האתרים האהובים על מטיילים ומשפחות במהלך חודשי הקיץ. המפל יורד אל בריכה קסומה, המסתתרת בין עצים וצמחייה צפופה, שבה ניתן לבלות שעות.

המפל, כאמור, הוא רק חלק קטן של הנחל, ואפשר להגיע אליו ישירות או לעשות את כל המסלול של הנחל שעובר גם במפל דבורה - עוד אטרקציה שכדאי לראות. הירידה אליו פשוטה אך תלולה, ויוצאת מחניון ג'ילבון תחתון שנמצא ליד צומת בית המכס.

איך מגיעים: נוסעים על כביש 91, עוברים את צומת בית המכס וממשיכים עד לפנייה שמאלה משולטת (נחל ג'ילבון), היורדת לדרך עפר המסומנת בסימון שבילים אדום. נוסעים עליה עד שתראו פנייה שמאלה לסימון שבילים כחול, שבקצהו הירידה למפל.

שמורת הטבע נחל עמוד (צילום: שרית פלאצי מיארה, רשות הטבע והגנים)
שמורת הטבע נחל עמוד (צילום: שרית פלאצי מיארה, רשות הטבע והגנים)

נחל עמוד

לשמורת נחל עמוד בגליל העליון אין לכאורה בעיה להגיע והיא פתוחה למבקרים, אך כמו שאר מסלולי הגליל מעטים המבקרים שמטיילים בה בימים אלה. נחל עמוד, הזורם לכנרת, יפהפה בכל עונות השנה: בסתיו אפשר לראות בו פריחה נהדרת, ובחורף הוא ירוק וזוהר. בחודשי הקיץ הוא מושך מטיילים אוהבי מים, מאחר שהוא מציע מסלול הליכה קליל המתאים לכל המשפחה ששיאו הוא בריכות צוננות.

שמורת נחל עמוד מחולקת לחלק תחתון וחלק עליון, כל אחד מהם מציע עולם ומלואו. בחלק העליון אפשר לראות את משטרת עין יקים (עין תינה) - מבנה מלא בחורי קליעים ששימש את המשטרה. מהמבנה יוצא שביל עד לעין יקים - ובהמשך לבריכה מוצלת שלצדה בוסתן. בקצהו של הבוסתן יורד שביל המוביל לערוץ הנחל. הירידה לערוץ מעניינת בפני עצמה, מאחר שמסתתר בה מבנה מהמאה ה־16, שעבר שחזור חלקי, אשר שימש כמבטשה (טחנת מים לעיבוד צמר). אם ממשיכים לרדת, מגיעים לגשר אבן שבעזרתו חוצים את הנחל ומגיעים לבריכות שכשוך, מערה וטחנת קמח ישנה.

המסלול של נחל עמוד תחתון לא פחות מעניין, והוא נמצא ליד כביש הגישה לקיבוץ חוקוק. בחלק התחתון אפשר להגיע עד עין נון, ישנם שם מערות פרהיסטוריות והעמוד - זקיף מגיר סלע בגובה 20 מטר - שנתן לשמורה את שמה.

איך מגיעים: בווייז "שמורת טבע נחל עמוד".