אם בעבר היינו נוסעים לחופשה ומחפשים להתנתק מהעולם, היום זה כבר ברור שאי אפשר להפריד אותנו מהנייד. הבעיה, לעיתים חברות הסולארי דורשות מחירים פחות אטרקטיביים לשירות שאמור להיות נגיש לכולם.

ואכן גלישה בנדידה יכולה להיות יקרה מאוד, בעיקר אם אנחנו נוסעים לתקופה ארוכה. מחירי הגלישה הרגילים בחו"ל עלולים להגיע למאות שקלים ליום, ולכן הרבה מהטסים בוחרים בחבילת גלישה לחו"ל מאפשרת מגלישה במחיר קבוע וידוע מראש. אך אם בעבר היינו חייבים לרכוש את החבילות הללו מספקי הטלפון הקבועים שלנו, בשנים האחרונות אחד הפתרונות המובילים למי שלא רוצה לשלם מאות שקלים, הוא ה-eSIM. כרטיס SIM דיגיטלי המוטמע במכשיר הטלפון, ומאפשר להתחבר לרשתות סלולריות ללא צורך בכרטיס פיזי.

קצת מספרים, שוק נדידת הנתונים העולמי הינו שוק שמוערך בשווי של מעל 70 מיליארד דולר בשנה, כאשר השחקניות העיקריות אשר עדיין המרוויחות העיקריות הן ספקיות התקשורת המקומיות – סלקום, פלאפון, פרטנר ואחרות.

זוג בחופשה עם הטלפון (צילום: שאטרסטוק)
זוג בחופשה עם הטלפון (צילום: שאטרסטוק)

מחקר שוק שנעשה לאחרונה מצביע על כך שכיום קיימים 1.5 מיליארד מכשירים בעולם שתומכים ב-eSIM, כאשר הצפי הוא שעד 2027 יהיו 3.5 מיליארד מכשירים תומכי eSIM בעולם.

היתרונות של eSIM הם רבים, ולא רק שמדברים על חבילות לחו"ל: נתחיל בכך שאין צורך להחליף כרטיסים פיזיים או לשאת כרטיסים נוספים. כמו כן ניתן לעבור בין ספקי שירות בקלות, ללא צורך בהחלפת כרטיס. כמו כן, לרוב, חבילות eSIM זולות יותר מחבילות גלישה מסורתיות. יתרון נוסף, הוא שלאחר התקנה ראשונית, ניתן להשתמש באותו eSIM שוב ושוב בנסיעות עתידיות.

נתונים מפתיעים על הרגלי הגלישה של הישראלים בחו"ל

מחקרים מראים כי רוב הישראלים טסים לתקופה של עד 14 ימים, כאשר הרוב המוחלט נוסע לעד 7 ימים. למרות זאת, חברות הסלולר המסורתיות לרוב מוכרות חבילות גלישה ל-30 ימים עם נפח גלישה גדול של 50GB, במחירים הנעים בין 200-300 שקל לחבילה. באתר סלקום לדוגמה, מחיר חבילה של 4G יתחיל ב-199 שקל, כשחיבלה של 80G יכולה להגיע עד 499 שקל (כולל שיחות). באתר פרטנר, חבילת 5G תתחיל ב-199 שקל ו-60G תעלה 489 שקל. המחירים דומים גם באתר פלאפון, עם מגוון חבילות שמתחילות ב-199 שקל ומסתיימות ב-499 שקל. מעבר לגלישה, החבילות כוללות דקות שיחה והודעות.

אולם, הנתונים מראים שהנוסע הישראלי הממוצע צורך רק בין 500MB ל-700MB ביום. כלומר, לתקופה של שבוע, חבילת גלישה של 3GB עד 5GB בהחלט מספיקה.

כיום יש מספר חברות eSIM שפועלות בשוק, כמו חברת Voye Global הישראלי. ישנם חברות בינלאומיות בשוק כמו Flexiroam ו- Airalo שמעניקות שירות גם לצרכן הישראלי ויש מותג כמו Global Sim ששייך לחברת פלאפון ומעניק שירות רק לקהל הישראלי. 

אישה בחופשה (צילום: אינגאימג')
אישה בחופשה (צילום: אינגאימג')

שגיא שנטאג, מנכ"ל Voye Global, אומר על מהפכת ה-eSIM : "חרטנו על דגלנו להיות תמיד אטרקטיביים מבחינת מחיר ולהציע ללקוחות חבילות גלישה בנפחים שמתאימים לתקופת השהות מחוץ לישראל. אנחנו מתאימים את נפח הגלישה לתקופת החבילה על בסיס שימוש של אדם ממוצע".

לדוגמה, לחברה יש חבילות מותאמות ל-7 ימים ליותר מ-60 מדינות פופולריות (כולל יוון, קפריסין, צרפת) של 4GB במחיר של $9 בלבד. או חבילות גלישה ליותר מ-130 מדינות, החל מ-$5. יתרון של החבילות, הוא האפשרות להגדלת החבילה בקלות כשמתקרבים לסיום הנפח.

שנטאג מוסיף: "שירות ייחודי שפיתחנו מאפשר לבדוק את תקינות התקנת ה-eSIM כבר בארץ. אנו מעניקים לכל רוכשי החבילות חבילה קטנה של 100 מגה לישראל כדי לבדוק את תקינות ההפעלה. זה מאפשר לכם לטוס לחו"ל בראש שקט".

שגיא שנטאג, מנכ''ל Voye Global  (צילום: באדיבות Voye Global)
שגיא שנטאג, מנכ''ל Voye Global (צילום: באדיבות Voye Global)

איך eSIM העובד:

ה-eSIM פועל על ידי תכנות פרופיל המנוי בתוך המכשיר. כל פרופיל מכיל את המידע הדרוש עבור ספק השירות שלך, כולל מספר הטלפון ונתוני התשלום. הפרופיל יכול להתעדכן בצורה דינמית דרך האינטרנט.

מבחינת התפעול של eSIM, תהליך ההתקנה הינו מאוד פשוט. לאחר שרוכשים אותו מקבלים ברקוד שאותו צריך לסרוק, ואז הוא מותקן על הטלפון. מכאן תהליך ההדלקה והכיבוי שלו הינו מאוד פשוט והוא דומה לתהליך של מעבר למצב טיסה ויציאה ממצב טיסה.