שנה לא פשוטה עוברת עלינו, ונראה שכמעט לא נותר לנו על מה לשמוח. למרות הכל, יש מסורות שאי אפשר לוותר עליהן, גם בתקופה כזאת של חוסר ודאות. וכעת, לקראת חגי תשרי, ירושלים מתעטפת באווירה מיוחדת של התכנסות והתבוננות פנימית. אך בעוד רבים פוקדים את הכותל המערבי בתקופת הסליחות ויוצאים לסיורים המוניים, השנה אנחנו דווקא רוצים להציע לכם הצצה אל המקומות הנסתרים בעיר העתיקה והחדשה המציעים חוויה רוחנית אותנטית ואינטימית. הצטרפו אלינו למסע מרתק בין פינות חמד נסתרות בירושלים בירת הסליחות, שבהן תוכלו לחוות את הקסם באופן ייחודי ובלתי נשכח.

יש סיבה לאופטימיות? עליה בביקוש לחופשה בצימרים
חגי תשרי בצל אי-ודאות: צניחה של 50% בהזמנות טיסות, ארה"ב מזנקת במדד היעדים

הכותל הקטן: האח השקט והאינטימי

175 מטר צפונית לרחבת הכותל המערבי, לא רחוק משער הברזל של הר הבית, מסתתר הכותל הקטן - קטע עתיק מקיר התמך של הר הבית, שבדרך נס לא כוסה בבתים. כאן, הרחק מהמוני המתפללים, תוכלו להתחבר לשורשים היהודיים בשקט ובשלווה.

האווירה במקום שונה לחלוטין מזו שברחבה המרכזית. הצללים הארוכים של הסמטאות הצרות, הדממה שנשברת רק על ידי לחישות תפילה עדינות, והמגע הישיר עם האבנים העתיקות - כל אלה יוצרים תחושה של מסע בזמן. זהו מקום מושלם למי שמעוניין בהתבוננות עמוקה ואישית, הרחק מההמולה של העיר.

פתוח 24/7. הכניסה חופשית.

מתפללים בכותל הקטן (צילום: morany84)
מתפללים בכותל הקטן (צילום: morany84)

בית הכנסת הקראי: צלילה אל מעמקי ההיסטוריה

בלב הרובע היהודי מסתתר אוצר היסטורי נדיר - בית הכנסת הקראי, הנחשב לבית הכנסת העתיק ביותר בעולם. מחצר הכניסה השקטה, מדרגות אבן עתיקות מובילות אל חלל תת־קרקעי מרתק שנבנה במאה ה־8 לספירה.

אווירת המסתורין והאור העמום החודר דרך פתחי זכוכית בתקרה מעניקים למתפללים ולאומרי הסליחות תחושה של מסע בזמן. זוהי הזדמנות נדירה לחוות את המסורת הקראית העתיקה ולהרהר במורכבותה של ההיסטוריה היהודית. הביקור במקום מזמין אותנו לחשוב על האחדות שבשונות, ועל הדרכים הרבות שבהן אנו מתחברים למסורת ולאמונה.

בית הכנסת העתיק בעולם. מרכז המורשת הקראי בירושלים (צילום: גורה ברגר)
בית הכנסת העתיק בעולם. מרכז המורשת הקראי בירושלים (צילום: גורה ברגר)


פתוח בימים א'־ה' בשעות 9:00־15:00, יום ו' 9:00־13:00.
מחיר כניסה: תרומה מומלצת של 10 שקלים.
פתוח בלילה בתקופת הסליחות לקבוצות, בתשלום של כ־25 שקל, כולל הדרכה.

סמבוסקי: סליחות עם נשמות העבר

לחובבי היסטוריה ומיסטיקה, בית הקברות העתיק של עניי ירושלים בהר הזיתים מציע חוויה יוצאת דופן. באווירה עוצרת נשימה של אלפי חצבים פורחים, המבקרים יכולים לשאת תפילה לעילוי נשמת אלו שנשכחו ולחוש חיבור עמוק למורשת ירושלים.

סמבוסקי ונוף למזרח (צילום: גורה ברגר)
סמבוסקי ונוף למזרח (צילום: גורה ברגר)


הביקור בסמבוסקי הוא מסע רגשי ורוחני כאחד. בין המצבות העתיקות והנוף המרהיב ניתן למצוא פינה שקטה להתבוננות ולחשבון נפש. זהו מקום שמזכיר לנו את חשיבות הזיכרון והכבוד לדורות הקודמים, ומעורר מחשבות על המורשת שאנו משאירים אחרינו.

פתוח 24/7. הכניסה חופשית.

מוסללה: סליחות עם אמא אדמה

מי אמר שסליחות חייבות להיות מסורתיות? על גג בניין כלל, במרכז העיר, מחכה הפתעה ירוקה ומרעננת. במרפסת מוסללה, הפתוחה לכולם ללא תשלום, ניתן לשלב סליחות בחוויה אורבנית מודרנית עם נגיעה של קיימות.

פעילות לילדים בכוורת במוסללה (צילום: מוסללה)
פעילות לילדים בכוורת במוסללה (צילום: מוסללה)


המתחם, המשתרע על פני כ־1,650 מ"ר, כולל ספרייה, גלריה ומרחבי עבודה קהילתיים. זהו מקום שמזמין אותנו לחשוב על הקשר בין אדם לסביבה, ועל האחריות שלנו לעולם סביבנו. הסיורים המודרכים על הגג הירוק ובמעבדה העירונית (בתשלום) מציעים פרספקטיבה חדשה על החיים בעיר הקדושה.

פתוח בימים א'־ה' בשעות 10:00־18:00.
כניסה חופשית למרפסת הציבורית.
סיורים מודרכים בתשלום, בתיאום מראש דרך אתר האינטרנט של מוסללה.

הקריה הלאומית לארכיאולוגיה: מסע בזמן

בקריה החדשה של רשות העתיקות, המבקרים יכולים לחוות אווירת סליחות בין שרידים עתיקים ופסיפסים מרהיבים. זוהי הזדמנות לחוות חיבור ייחודי בין העבר להווה, עם תצוגות מיוחדות לתקופת הסליחות.

ביקור בקריה הלאומית לארכיאולוגיה של ארץ ישראל (צילום: יולי שוורץ רשות העתיקות)
ביקור בקריה הלאומית לארכיאולוגיה של ארץ ישראל (צילום: יולי שוורץ רשות העתיקות)


הביקור בקריה מזמין אותנו לחשוב על מקומנו בשרשרת הדורות, ועל האופן שבו העבר מעצב את ההווה והעתיד שלנו. בין הממצאים העתיקים ניתן למצוא השראה לחשבון נפש ולהתחדשות רוחנית.

פתוח בימים א'־ה', בשעות 9:30־16:30.
מחיר כניסה: 15־25 שקל.
תיאום ביקור דרך אתר רשות העתיקות.

הבוסתן בעין כרם: התבוננות בטבע

לאוהבי הטבע והשלווה, הבוסתן מתחת לגלידרייה "גולדה" בעין כרם מציע מקום קסום לחשבון נפש. בין טרסות אבן עתיקות ופינות ישיבה מוצלות, המבקרים יכולים להתחבר לעצמם ולסובב אותם.

הנוף הפסטורלי של הרי ירושלים, ריח העשבים והפירות ושקט הכפר מספקים רקע מושלם להתבוננות פנימית ולתפילה. זהו מקום שמזכיר לנו את הקשר העמוק בין האדם לטבע, ומעורר מחשבות על מחזוריות החיים והתחדשות.

פתוח 24/7. הכניסה חופשית.

מעיין הדמעות במערת צדקיהו: דרמה תת־קרקעית

לסיום מסענו, אנו מזמינים אתכם לצלול אל מעמקי האדמה במערת צדקיהו המסתורית. ליד מעיין הדמעות ניתן לחוות רגעים של התבוננות עמוקה, מוקפים באווירה דרמטית ועתיקת יומין.
הטיפות הנוטפות באטיות מהתקרה, ההד העמוק של הקירות, והאפלה שמופרת רק על ידי תאורה עדינה - כל אלה יוצרים אווירה ייחודית המזמינה להתכנסות פנימית. זהו מקום שמסמל את כוחן של ההתמדה והסבלנות, ומזכיר לנו שגם בחשיכה הגדולה ביותר יש תקווה ואור.

פתוח בימים א'־ה' ושבת: 9:00־17:00 (בשעון חורף עד 16:00). סגור בימי שישי.
מחירים: כניסה ללא חיזיון 9־25 שקלים, כניסה עם חיזיון: 20־40 שקלים.
כרטיסים ותיאום ביקור דרך אתר pami.co.il.

מסע הסליחות בירושלים הסודית מציע הזדמנות נדירה לגלות את הפנים האחרות של העיר הקדושה. בין סמטאות עתיקות, מרחבים ירוקים ומעמקי האדמה נוכל למצוא מקומות שקטים להתבוננות, לתפילה ולחשבון נפש.

מערת צדקיהו (צילום: הדר יהב)
מערת צדקיהו (צילום: הדר יהב)


כל אחד מהמקומות שהצגנו מציע חוויה ייחודית של התחברות והתבוננות, המשלבת היסטוריה, טבע ורוחניות. בין שאתם מחפשים שקט מוחלט, ובין שיש לכם העדפה לחוויה אורבנית יותר, ירושלים מציעה מגוון אפשרויות לחוות את תקופת הסליחות באופן אישי ומשמעותי.

אז השנה, למה לא לצאת למסע אחר? להתרחק מההמולה, לגלות פינות חבויות ולחוות את קסם הסליחות בדרך חדשה ומרגשת. ירושלים הסודית מחכה לכם, מזמינה אתכם לצאת למסע של גילוי עצמי והתחדשות רוחנית.

כמו כן, בירושלים מתקיימים השנה מאות אירועים, פעילויות, מופעים וסיורי סליחות וחגים לאורך כל חודש אלול ותשרי. מידע עליהם ניתן למצוא ב־jerusalem.muni.il/he/experience/tarbut-ruach.