חודש תשרי הוא זמן לחשבון נפש והתחלות חדשות. זהו זמן לעצור לרגע משגרת החיים שלנו - במיוחד בימים משוגעים כמו עכשיו - ואפילו להפסיק רגע את ההליכה במסלול – ולהתיישב. 
בכל רחבי הארץ פרוסים ספסלי השראה ושיחה מיוחדים שנועדו לספק מקום לשיחה וקירוב לבבות בין אנשים שונים ממגזרים שונים ואזורים שונים בישראל. בעזרת רשות הטבע והגנים, עשינו לכם רשימה בה תמצאו כל אחד מהם.

שרית פלאצ'י מיארה, ממונת קהל וקהילה במחוז צפון, רשות הטבע והגנים: "כשיוצאים לטייל, הבחירה נתונה בידנו. לאן לטייל, עם מי לטייל והיכן לעצור ולתת לרגלים ולראש לנוח. בשבילים רבים אנו פוגשים ספסל באמצע הדרך ובדרך כלל המיקום של הספסל חייב להיות מושלם. כזה שיעביר לנו את החוויה בתצפית, בשיחה, במפגש ובחיבור למקום כך שיהיה מדויק לחוויית הביקור במקום. בהצבתו של הספסל הייתה מחשבה רבה, חלק מהספסלים מונגשים, הגובה קבוע, גב הספסל נוח ויחד עם הנושא הטכני – המיקום שלו מדויק. מדויק אל מול המסלול המלא ומול הנוף הנפרש ליושבים עליו.

"על כל ספסל טקסט שמזמין לשיחה, שנכתב על ידי אמן יחיד במינו. אם הגעתם לאתר בו יש ספסל השראה ושיחה, שבו עליו, הסתכלו על הנוף, קראו את דברי יורם טהר לב להשראה ואם אתם מרגישים שמעבר להשראה ולהתבוננות, בא לכם לשוחח, קחו את השיר המופיע מולכם כדי לפתח שיחה מקרבת ומחברת ביניכם לבין המקום ונופי ארצנו".

שמורת טבע חוף דור הבונים – חוף פראי ורצועת חוף ייחודית המשלבת טבע והיסטוריה. המקום מציע רצועת חוף מפורצת ומגוונת, הנחשבת לאחת היפות בארץ. הנוף המשלב בין ים ויבשה מזמין את המטיילים לחוות את עוצמתו הפראית של הטבע, לצד חקר ערכי המורשת הימית והחופית. 

ספסל יהורם טהרלב, גן לאומי כורסי (צילום: שרית פלאצי מיארה, רשות הטבע והגנים)
ספסל יהורם טהרלב, גן לאומי כורסי (צילום: שרית פלאצי מיארה, רשות הטבע והגנים)

גן לאומי תל דור – שרידי עיר נמל עתיקה, עם היסטוריה מרתקת ונוף חופי מפואר. תל דור מציג את אחד מהאתרים הארכיאולוגיים החשובים ביותר לאורך חופי ישראל. הנמל העתיק והמונומנטים ההיסטוריים מספרים סיפור של עיר נמל שוקקת חיים, שידעה פרקים רבים בתולדות האזור. המטיילים יוכלו ליהנות מהשילוב בין ההיסטוריה הקדומה לבין החוויה העכשווית של החוף והים.

שמורת טבע נחל תנינים – נחל שופע מים וסיפור היסטורי המתחבר אל הטבע וההנדסה העתיקה. השמורה משלבת בין נחל איתן למערכות מים קדומות, וביניהן סכר קדום וטחנות קמח שהיוו פסגה של טכנולוגיה הנדסית בתקופה העתיקה. מעבר לנוף הפראי והמים הזורמים, המטיילים ייחשפו לערכי טבע עשירים ולסיפורה ההיסטורי של ההתיישבות הקדומה לאורך הנחל.

גן לאומי תל מגידו – אחת הערים הקדומות והמרתקות בארץ, עם שרידי ארמונות ומערכת מים מרשימה. מגידו נמנית עם הערים החשובות בכנען הקדומה ומציעה למבקרים חוויה היסטורית שאין שנייה לה. שרידי המקדשים, הארמונות והשערים לצד מערכת המים הייחודית, ממחישים את עוצמתה של העיר. מגידו זוכה למקום מרכזי גם במסורות דתיות, בהן היא מכונה "ארמגדון", אתר העתיד לבשר על שינוי היסטורי.

ספסל שונות, שמורת הטבע נחל מערות (צילום: רן פרץ רשות הטבע והגנים)
ספסל שונות, שמורת הטבע נחל מערות (צילום: רן פרץ רשות הטבע והגנים)

שמורת טבע עין אפק – שמורת טבע המשמרת ביצות ונוף ייחודי של הצפון. מסלול הטיול בשמורה עובר על גשרי עץ החולפים מעל ביצות טבעיות, ומאפשר הצצה נדירה אל נופי הביצה שהלכו ונעלמו מהארץ. תחנת הקמח העתיקה והנוף הנשקף מראש הטחנה מציעים תצפית פנורמית על עמק עכו והמרחבים הפתוחים. השמורה מהווה מקלט חשוב לבעלי חיים וצמחייה נדירים.

גן לאומי בית אלפא – בית כנסת מתקופת התלמוד עם פסיפס ייחודי וסיפור היסטורי חשוב. הפסיפס המרשים שבבית הכנסת מגולל סיפור של מאמץ קהילתי ושל אמנות יהודית קדומה, ובו מתוארים נושאים תנ"כיים, בהם עקידת יצחק וגלגל המזלות. הממצאים הארכיאולוגיים מלמדים על עושרם הרוחני והתרבותי של תושבי הכפר בתקופת התלמוד, ומחברים בין הדת והאומנות העתיקה.

ספסל נוף גלבוע, גן לאומי בית אלפא  (צילום: שרית פלאצי מיארה, רשות הטבע והגנים)
ספסל נוף גלבוע, גן לאומי בית אלפא (צילום: שרית פלאצי מיארה, רשות הטבע והגנים)

גן לאומי בית שאן – שרידים של עיר רומית-ביזנטית מפוארת בלב עמק המעיינות. בית שאן, שהייתה אחת הערים החשובות בארץ ישראל בתקופות הרומית והביזנטית, מציגה שרידים מרשימים של תיאטרון, בתי מרחץ ורחובות משוחזרים. המיצגים האור-קוליים המרהיבים, המוצגים בשעות החשיכה, מעניקים למבקרים חוויה מרתקת של החיים בעיר העתיקה ושל התפארת ההיסטורית שלה.

גן לאומי כורזים – שרידי כפר יהודי מתקופת המשנה והתלמוד, עם נוף עוצר נשימה. בית הכנסת המרשים בכורזים, הבנוי מאבני בזלת, מתאפיין בעיטורים ייחודיים ומעורר התפעלות בזכות האומנות הייחודית מתקופת המשנה. המטיילים יכולים ליהנות גם מהתצפיות המרהיבות על הכנרת, אשר מזכירות את תפקידו החשוב של הכפר בהיסטוריה היהודית הקדומה.