השבוע האחרון היה גשום וסוער ברובו, והשאיר רבים מאיתנו בבית מתחת לשמיכה. עכשיו, כשברברה כבר מאחורינו, הפריחה ברחבי הארץ בעיצומה והימים הקרובים צפויים להיות נעימים, זהו זמן מושלם לטיול אחרי הגשם עם המשפחה והילדים. צפון, מרכז או דרום הארץ – בחרו את המקום המועדף עליכם וצאו אל הטבע הישראלי. 
"חודש פברואר הוא אחד מהחודשים היפים ביותר בטבע, הן בשל הפריחה המדהימה שמקשטת את האתרים השונים, והן בשל המחזות הייחודיים של החורף – מפלים זורמים, שטחים ירוקים, ובעלי חיים שנראים רק בזמן זה של השנה. אנחנו מזמינים אתכם לנצל את מזג האוויר הנעים שילווה את סוף השבוע הקרוב ולצפות בפלא הזה בעצמכם, במגוון אתרים ברחבי הארץ", ציין אור כהן, מנהל השיווק של רשות הטבע והגנים.

פריחת כלניות בבשור (צילום: אורן עמית, רשות הטבע והגנים)
פריחת כלניות בבשור (צילום: אורן עמית, רשות הטבע והגנים)

גן לאומי הבשור
נחל הבשור, מהארוכים שבנחלי הנגב מתחיל את דרכו ליד שדה בוקר, עובר בצפון הנגב ונשפך לים ליד העיר עזה. בגדה המזרחית של הנחל, במקום שבו נובע עין הבשור, שוכן פארק הבשור (אשכול) ובו מדשאות רחבות ידיים ואלפי עצים נותני צל. הפארק הוא נווה המדבר של הנגב הישראלי, וביקור בו מתאים בדיוק למי שמחפש להעניק לעצמו כמה שעות של נחת ורגיעה או מחפש בסיס יציאה מצוין לטיולים במרחבי חבל הבשור.
הגן גם מהווה מוקד מרכזי לפעילויות דרום אדום. מדי שבת בפברואר בין השעות 10:00-16:00 יפתח באתר "שוק ליד המים", שוק ססגוני ובו דוכני אמנות, יצירה ומזון לכל המשפחה. מרבדי כלניות צפויים למלא את הבתרונות הנרחבים של הפארק – וכן פעילויות רבות להנאת קהל המבקרים. בתוכנית מופעי קרקס ומוזיקה, מתחם "קסם המדבר" - סדנאות חינמיות עם מיטב היזמים הבדואים, תחנת צפרות, בעלי חיים במים וכל מה שטעים ויפה בנגב המערבי.
איך מגיעים: כתבו בוויז גן לאומי הבשור

צפרדע. גן לאומי ירקון (צילום: לירון גורן)
צפרדע. גן לאומי ירקון (צילום: לירון גורן)

גן לאומי ירקון – מתחם תל אפק

במרכז גוש דן נמצאת פנינת טבע מיוחדת – גן לאומי ירקון, ובה שני מתחמים. מתחם תל אפק מספק מגוון חוויות ופעילויות לכל המשפחה, מסלול טיול לאורך התל העתיק, ואפשרות להתרשם גם מהקארדו הרומי והתיאטרון, להיכנס למבצר העותמני ולהציץ בתוכו לתקופות קדומות יותר. באתר תמצאו גם אגם מלאכותי מיוחד אליו זורם פלג מים צר.
ביום שבת הקרוב בין השעות 11:00-15:00, בעקבות יום בתי הגידול המימיים הבינלאומי המצוין החודש, יתקיימו במתחם פעילות מגוונת לכל המשפחה בעקבות מיני הדו-חיים המצויים בסכנת הכחדה ובתי הגידול המימיים. בפעילות תוכלו ליהנות מהצצה אל החיים בבריכת החורף וללמוד במה היא שונה מביצה ומנחל חי וזורם.
איך מגיעים: כתבו בוויז גן לאומי ירקון – מתחם תל אפק

כוכב הירדן (צילום: נמרוד להב, רשות הטבע והגנים)
כוכב הירדן (צילום: נמרוד להב, רשות הטבע והגנים)

גן לאומי כוכב הירדן 

גן לאומי כוכב הירדן נמצא באחת מנקודת הנוף היפות שבארצנו, שממנה נצפים החרמון, הגולן, הרי הגלעד, הכינרת ובקעת הירדן, הרי הגלבוע והר תבור. הגן הלאומי משמר את שרידיו של מבצר צלבני המשתרע על כ-15 דונם והוא המבצר הכמעט שלם היחיד בישראל. באתר גם חלקת גן מקלט לצמחים בסכנת הכחדה הצומחים על אדמת בזלת כבדה ובהם אלקנת הגליל, געדה זעירת פרחים, טופח דביק, מרוות אייג, מרווה סורית מנוצה ועוד. 
בימי שבת בחודש פברואר, בשעות 10:30 ו-12:30 יתקיים סיור מסביב למבצר בשביל הליכה נופי המספק זוויות נוף מרהיבות, צמחייה, בעלי חיים ומורשת. הסיור גם יכלול ביקור בתוך המבצר ויתקיים גם משחק ניווטים חווייתי לכל המשפחה. הסיורים הם חלק מפרויקט ההדרכות של משרד התיירות במטרה לסייע למורי הדרך בארץ.
איך מגיעים: כתבו בוויז גן לאומי כוכב הירדן 

נחל תנינים (צילום: דינה רוזנטל, רשות הטבע והגנים)
נחל תנינים (צילום: דינה רוזנטל, רשות הטבע והגנים)

שמורת טבע נחל תנינים 

נחל תנינים הוא נחל איתן, הזורם כל השנה, שעל גדותיו נראים צמחיית נחלים מגוונת, טחנות קמח עתיקות ושלל עופות מים, אבל כמו כל בתי הגידול המימיים בארץ, הוא מושפע מלחצים רבים כמו זיהום ופיתוח. הנחל קרוי כך על שם התנינים שחיו בו במימי ביצות כבארה עד ראשית המאה העשרים. אמנם היום אין בו כבר תנינים, אך בכל זאת חיים במקום שפע של בעלי חיים. 
לכבוד יום בתי הגידול המימיים בימי שבת בחודש פברואר יתקיימו סיורים, ושלל פעילויות כגון תחנות הסברה שיסייעו לכם להכיר את עולם החי והצומח שהיה בעבר ושיש שם היום, ואת סיפורם של תניני היאור ששם היה מקום מקלטם האחרון בישראל. בנוסף, בטיול קליל תוכלו לראות מגוון של ממצאים ארכיאולוגים שהתגלו במקום, ולחזות במפעל מים עצום שפעל לפני אלפי שנים. 
איך מגיעים: כתבו בוויז שמורת טבע נחל תנינים

עינות צוקים (צילום: דורון ניסים)
עינות צוקים (צילום: דורון ניסים)

שמורת טבע עיינות צוקים 

למרגלות מצוקים נישאים בלב נווה המדבר הנמוך בעולם שוכנת לה שמורת הטבע מהשמורות, הייחודיות והמעניינות ביותר בארץ, הן בשל עושר מיני החי והצומח שבה והן בשל שרידי הפעילות האנושית שהתגלו בה. בעיינות צוקים שלל בריכות שכשוך נהדרות הניזונות מהמעיינות היפים וטיול בה מומלץ בכל עונות השנה. 
בדרום השמורה, אזור המכונה "השמורה החבויה" מסתתרים פלגים זורמים, ברכות טבעיות, קניונים חתורים בנוף חרסתי, צמחי מקומות לחים, ובעלי חיים מיוחדים. בימי שישי ושבת השבוע בין השעות 9 ועד 14:00 יתקיימו סיורים מודרכים לשמורה החבויה למשפחות וילדים, במלהכם ישמעו המבקרים את סיפורן של הנמלה האורגת וברקנית האשל שחיות על שפת האגם הנמוך בעולם ומתמודדות עם נסיגתו.
כתבו בוויז: שמורת טבע עיינות צוקים

ראמים בחי בר יטבתה  (צילום: דורון ניסים)
ראמים בחי בר יטבתה (צילום: דורון ניסים)

שמורת טבע חי בר יטבתה 

בימים הקרים של החורף, שמורת הטבע חי בר יטבתה מספקת מקום מפלט חמים ונעים למי שהקיץ כבר הספיק להיות חסר עבורו. באתר, בנוסף למזג אוויר מוצלח גם מסלול לנסיעת כלי רכב המאפשר צפייה בפרויקט המהפכני להשבת חיות בר שנכחדו מנופי ארצנו כדוגמת פראים וראמים, המעשיר את חווית הביקור.
בסוף השבוע יתקיים סיור נדיר וראשון מסוגו בן 40 דקות עם מטפלי ועובדי האתר אל "מאחורי הקלעים" של החי בר: חדרי הטיפולים בחיות פצועות, גרעיני הרבייה של צבי המדבר, ופרויקט הדגל של השמורה - השבת הראמים לטבע. הסיור יערך בשעות 10:30, 12:30, 14:30. בנוסף יוקרנו סרטונים נדירים בחדר ההקרנה, תעמוד במקום פינת יצירה לכל הגילאים, ותוצג תערוכת צילומים. המעוניינים יוכלו להצטרף לסיור האכלת החיות בשעה 10:00 בבוקר.
איך מגיעים: כתבו בוויז שמורת טבע חי בר יטבתה

גן לאומי גן השלושה (צילום: ויקטור אונר)
גן לאומי גן השלושה (צילום: ויקטור אונר)

גן לאומי גן השלושה - העולם הנסתר של גן השלושה: על מבקרים סמויים ומים חמים

גן לאומי גן השלושה (הסחנה) הוא מהאתרים המוכרים ביותר בארץ, וזאת בזכות מעיינותיו החמימים ובבריכות הרחצה הטבעיות שבו, הסוחפות אליו מבקרים מכל העולם, אך במקום יש הרבה יותר ממים חמים ומרחבי פיקניק מטופחים. גן השלושה משמש גם כבית גידול למגוון בעלי חיים: יונקים, חרקים, חלזונות מים, דגים, סרטנים וחברים אחרים. בביקור בגן מומלץ להגיע אל גשר מיוחד במינו, שממנו תוכלו לצפות למרחקים ולגלות את סיפורי "חומה ומגדל". בסיום מומלץ לגשת למוזיאון ותהנו מסיור ודרך ותצפית ממגדל השמירה לסחנה ולעמק. 
בימי שישי ושבת בחודש פברואר, בין השעות 10:00 ל-14:00 תתקיים במקום גם פעילות ייחודית שתסייע לכם להכיר מקרוב את מגוון בעלי החיים במקום, גם הסמויים מן העין. בחידון קצר תגלו מהי סביבת החיים שלהם ומדוע הם בחרו במי הסחנה ובסביבתם למגוריהם.

איך מגיעים: כתבו בוויז גן השלושה (הסחנה)