בכל מקום ממנו מסתכלים על סנטוריני, יש תזכורת שנמצאים על הר געש. נופי הירח, החופים השחורים והאדומים, חלוקי הנחל העשויים מלבה מוצקה. היופי המרתק של האי היווני הוא תוצאה של ההיסטוריה הוולקנית האלימה של האזור. 

סנטוריני מפורסמת כמובן בשל הקלדרה עוצר הנשימה שלה בצורת חצי סהר, שמחציתה שקועה, מה שהופך אותה לקלדרה השקועה היחידה בעולם. הוא נוצר על ידי אחת מההתפרצויות הגדולות הידועות לפני כ-3,600 שנה. הפיצוץ היה כה עוצמתי עד שהרס את העיר העתיקה של סנטוריני, אקרוטירי, והנחית מכה אנושה על הציוויליזציה המינואית הימית, שהתיישבה באי באותה תקופה.

כיום, סנטוריני, היא מגרש המשחקים הרומנטי המוביל של יוון. עם וילות ואתרי נופש מפוארים המספקים מקומות מפלט מפנקים לחופשות חלומיות, וחתונות מפוארות. הצוקים הוולקניים התלולים של האי, השוכנים כ-1,000 רגל מעל פני הים, יוצרים בד גיאולוגי מרשים עם בתים מסוידים בלבן בקצה.

בכל ערב, האי נעצר בשל השקיעות המפורסמות של סנטוריני. הכפר אויה, בעל הכיפה הכחולה-לבנה, נדחס כששעת הזהב מתקרבת. כשהשמש מתחילה לשקוע מאחורי צוקי הקלדרה, השמיים הופכים לתצוגה חיה של גוונים אדומים, כתומים וורודים. אלפים מתנשפים כשהקרניים האחרונות נעלמות בים.

שקיעה בסנטוריני (צילום: אינגאימג')
שקיעה בסנטוריני (צילום: אינגאימג')

סודות המעמקים

כאמור, סנטוריני היא חלק מהקשת הוולקנית ההלנית, אחד השדות הוולקניים החשובים ביותר באירופה, אשר ראה למעלה מ-100 התפרצויות במהלך 400,000 השנים האחרונות. קולומבו, הר הגעש התת-ימי הפעיל ביותר במזרח הים התיכון שעלול להיות מסוכן, נמצא חמישה קילומטרים צפונית-מזרחית לסנטוריני וחלק מאותה מערכת געשית.

למרות זאת, קולומבו, השקוע בים האגאי, שקט כבר כמעט 400 שנה, אבל הוא לא ישן. בפעם האחרונה שהוא התפרץ, בשנת 1650, הוא הרג 70 בני אדם וגרם לצונאמי של 40 רגל. רעידות אדמה חזקות ורעידות משנה נרשמו, לצד גז רעיל ותעלות עשן.

טיולי מכתש ומעיינות תרמיים

ביקור בניאה קמני: אחד מחמישה איים היוצרים את המתחם הוולקני של סנטוריני, ופארק גיאולוגי לאומי בפני עצמו. ישנם סיורי סירה ושחייה במעיינות חמים וולקניים באי פאלה קמני הסמוך, ולאחר מכן, שוחות שקיעה על הסיפון מול הצוקים של סנטוריני.

סיור פופולרי נוסף, לאתר הארכיאולוגי המפואר של אקרוטירי, משמש תזכורת מפוכחת לכוח הוולקני. העיר המשגשגת מתקופת הברונזה נהרסה בהתפרצות לפני 3,600 שנה, לאחר שעמוד אפר וסלע בגובה של כמעט 20 קילומטרים נפלט, וקבר את העיר. כ-1,700 שנים מאוחר יותר, אסון דומה יהרוס את פומפיי. עם הסרת האפר והלבה, ציורי הקיר הצבעוניים של אקרוטירי נשמרו להפליא עד היום.

הר געש רותח

הודות לתהילה העולמית שלה, "הילטון" ו"נובו" הם בין המותגים שהגיעו לאי בשנים האחרונות, ומחירי הנכסים הם מהגבוהים ביוון.

אוכל ויין וולקני

בחיי היומיום של המקומיים, יש מעט זמן לחשוב על הר הגעש מעבר לטיולים. בקיץ, האי עמוס. תיירות יתר נותרה אחד האתגרים הגדולים ביותר, שכן המורפולוגיה הייחודית של סנטוריני ממשיכה להביא את ההמונים. בשנה שעברה, כלל האיגוד הבינלאומי למדעי הגיאולוגיה, בשיתוף אונסק"ו, את הקלדרה של סנטוריני ברשימה הראשונה שלו של 100 אתרי המורשת העולמית הגיאולוגית המובילה.

מעבר לבתי מלון ומסעדות, כל העסקים באי מקושרים להר הגעש. מוצרי קוסמטיקה מתוצרת מקומית עמוסים במינרלים, ומרכיבי מזון מובחרים גדלים באדמה ייחודית. יש מוזיאון המוקדש לעגבניות השרי סנטוריני, מוצר מקור מוגן מאז 2006, ושעועית הפאווה של האי נחשבת לטובה ביותר ביוון.

ולא נשכח כמובן את הייצוא המפורסם ביותר של סנטוריני אחרי התיירות: יין. תושבי האי אומרים שבסנטוריני יש יותר יין ממים. כחמישית מהאי ששטחו כמעט 30 קילומטרים רבועים תופסים כרמים, שרובם מגדלים אסירטיקו, ענב מקומי שמייצר יינות לבנים פריכים ויבשים.

בתי ה"מערה" המסורתיים שנחפרו לתוך הסלעים הוולקניים, הנקראים "yposkafa", הם שטחי קינון מעולים לאלו המחפשים את ירח דבש החלומי שלהם.

סנטוריני עוד עלולה להיקבר יום אחד תחת שכבת אפר פעם נוספת. אבל לעת עתה, כשהמבקרים נהנים מעוד שקיעה מהממת על כוס אסירטיקו, הר הגעש ינסה לשמור על שקט.