עיר הבירה שלנו מושכת מטיילים וסקרנים מכל העולם, אך לפעמים דווקא התייר הישראלי מצליח לפספס אותה, וחבל. טיול בירושלים הוא חוויה מעשירה, שלא משאירה אף אחד אדיש. כאחת הערים העתיקות בעולם, ירושלים מתגאה בהיסטוריה עשירה, בתרבות מגוונת ובמשמעות רוחנית שהופכות אותה ליעד חובה למטיילים. נכנסים לעיר העתיקה ומיד מועברים אחורה בזמן, עם רחובותיה הצרים והמתפתלים והארכיטקטורה העתיקה. הכותל המערבי, סמל אייקוני ליהדות, ניצב גבוה ומזמין את המבקרים להרהר ולהתחבר לאלפי שנים של מסורת. כנסיית הקבר היא מקום של יראת כבוד עמוקה לנוצרים.

מעבר למשמעותה הדתית, ירושלים מציעה שילוב תוסס של תרבויות ומסורות. בסיורים בשווקים ההומים של העיר העתיקה תוכלו לטעום את הטעמים של המטבח המזרח תיכוני ולהתרשם מעבודות יד ייחודיות. השכונות המגוונות של העיר, כמו המרכז האומנותי של עין כרם או שוק מחנה יהודה האופנתי, מספקות הצצה לצד המודרני והקוסמופוליטי של ירושלים. וזה רק חלק מהייחוד של העיר, התורם לכך שכל טיול בירושלים הוא מסע בזמן מבחינה תרבותית ורוחנית.

בימים אלה, כשבשעות האור חם מאוד, אי אפשר שלא למצוא מפלט בערבים הקרירים של ירושלים. ובתיאום מושלם עם הקיץ השיק מלון "פרימה רויאל" את "רויאל רופטופ" על גג המלון, המשקיף לנוף הירושלמי. את הגג עיצבה חיה ברק מסטודיו TO DO, בלוק שמשלב שולחנות אש מאבן.

Prima Royale (צילום: איה בן עזרי)
Prima Royale (צילום: איה בן עזרי)

הרופטופ מציע בילוי לילי שמשלב בר אלכוהול איכותי, תפריט עשיר עם מנות בר ירושלמיות טיפוסיות, מוזיקה ובריזה קרירה. בין המנות: יאפרח מהקסטל - עלי גפן במילוי אורז על לבנה ושמן זית, בורקס מוסא מרחוב יפו, בייגלה משער שכם עם גבינת שמנת וביצה קשה, תורמוס ופול, מסבחה, לבנה של אום חאדר ועוד. ה"רויאל רופטופ" פתוח לקהל הרחב ופועל בימים ראשון־חמישי, החל מהשעה 19:00 ועד השעה 22:00.

אך זה לא כל מה שמתרחש ב"פרימה רויאל" בימים אלה. המלון הוותיק שוכן בסמטה שקטה ברחוב מנדלי מוכר ספרים, ומוקף ברחובות הקרויים על שמות יוצרים ירושלמים. בהתאם למיקום שלו, "פרימה רויאל" אימץ את האווירה האומנותית סביבו והוא מציע 133 חדרים המשקיפים אל שכונת טלביה הפסטורלית. את הזיקה לתרבות ולאומנות ניתן להרגיש בכל רחבי המלון - ארוחת בוקר לצלילי פסנתר, יצירות של יהודה עמיחי, יוסי בנאי, אנה טיכו ויוצרים ירושלמים נוספים ברחבי קומת הכניסה, ועוד. במהלך חודשי הקיץ המלון מציע לאורחים חוויה כוללת המשלבת תרבות וקולינריה עם סיורי טעימות במחנה יהודה או סיור בטחנת הרוח משכנות שאננים.

רוף טופ (צילום: מיטל שרעבי)
רוף טופ (צילום: מיטל שרעבי)

מחנה יהודה

שוק מחנה יהודה, הממוקם בלב העיר, הוא מוקד שמח ושוקק של מראות, צלילים וטעמים. השוק גדוש בדוכנים תוססים המוכרים פירות טריים, ירקות, תבלינים, מאפים ומגוון מעדנים מקומיים. אבל מחנה יהודה הוא לא רק מקום לקניות: זה מקום מפגש תרבותי וחברתי. בלילה, השוק הופך ליעד תוסס לאוכל, משקאות ומוזיקה חיה, עם ברים ומסעדות אופנתיים שצצים בין הדוכנים המסורתיים. ביקור בשוק מחנה יהודה הוא חוויה סוחפת המציגה את הרוח התוססת של ירושלים. בין הסיורים שמציע מלון "פרימה רויאל" בקיץ, ניתן לשלב ביקור בשוק שמלווה בכרטיסיית טעימות - זאת אופציה טובה, אך היא גם יכולה להיות מגבילה אם יש לכם חשקים אחרים. אם אתם מעדיפים לעשות את הטיול שלכם בצורה עצמאית ללא כרטיסייה שמגבילה את האפשרויות, הנה חמישה מקומות שלא כדאי לכם לפספס:

בלב השוק נמצא "פטטה" - דוכן שמוקדש כל כולו למנה הספרדית patatas de feria - תפוחי אדמה מוקרמים. התפריט, כפי שאתם בוודאי מבינים, מבוסס כולו על תפוחי אדמה (ויש גם בטטה) המוקרמים בגבינות איכותיות ושלל תוספות לבחירה. על המקום מנצחת מרים בן זקן, בסך הכל בת 21, שהחלום שלה היה להביא את המנה שעליה גדלה בספרד, לשוק מחנה יהודה שאותו היא כל כך אוהבת.

פטטה (צילום: אסף קרלה)
פטטה (צילום: אסף קרלה)

לא כדאי לפספס: תפוח אדמה ברוטב "אל גוסטו" המשלב שמנת, גבינה מגוררת, תוספות ורטבים לבחירה, או "אספניה" - רוטב שמנת, גבינה מגוררת, זיתים ירוקים, תירס ורוטב שום, או תפוח אדמה מוקרם ברוטב שמנת, גבינה מגורדת, בצל מקורמל, רוטב צ'דר ונאצ'וס.
השקד 21, שוק מחנה יהודה (כשר).

גלעד שטרן ודוד אליהו הם אנשים שחיים בשר כבר שנים. לפני כארבע שנים הם הקימו יחד את מסעדת "meat time", שבה הם מציעים תפריט בשר איכותי שכולל שיפודי אנטרקוט מיושנים, מעורב ירושלמי, שיפודי פרגית, קבב ועוד, ולצדם כ־15 סוגי סלטים.

מאחר שהם הבינו שהקהל הישראלי אוהב את הבשר שלו במיוחד כשהוא בתוך פחמימה, הם מציעים תפריט כריכים גדול, שכולל בין היתר: בורקס מיט טיים - מעורב ירושלמי עם עגבנייה, מיקס עלים ובצל סומק; כריך מינוט סטייק פילדלפיה בג׳בטה עם ירקות, חלפיניו כבוש, בצל מטוגן ושום קונפי; כריך עוף מפורק; קרואסון אסאדו; המבורגר אנטרקוט; והמבורגר פורטובלו לצמחונים.

הערמונים 2, שוק מחנה יהודה.

לפני כחמש שנים פתח דוד קפלן את "קראפט פיצה". קפלן, שסיפור חייו הוביל אותו להתעניינות עמוקה בפיצה, הושפע מאחת מהדמויות הבולטות בעולם הפיצה - טומי ג׳ימיליאנו. קפלן פתח פיצרייה בסגנון ניו יורקי, שהפכה במהרה ללהיט בשוק מחנה יהודה ואף זכתה להמלצה ממגזין הפיצות הנחשב בעולם "top 50 pizza". הבצק של קפלן עשוי ממחמצת בתהליך שאורך בין 48 ל־72 שעות, כשהרוטב מוכן דרך קבע במקום. מבחינת טופינג, יש שלל אפשרויות - החל מהסטנדרטיות ועד סלק מעושן או בטטה בסויה. 

התפוח 12, ירושלים.

קראפט (צילום: אסף קרלה)
קראפט (צילום: אסף קרלה)

בחודש אוגוסט שעבר חיפש לירן איילון מחסן לשכירה בקרבת בית העסק שלו, "קוקי קרים", הפועל ברחוב האשכול במחנה יהודה, וכבר ביום החיפושים הראשון הוא מצא את המקום המנצח. אך יום לאחר שהודיע לעובדים על המחסן החדש, לירן עשה סיבוב פרסה והודיע להם שהוא מחליט לנצל את החלל החדש להקמת "קאבום" - בית לקרמבו. בקאבום הוא מציע 13 סוגי קרמבו בעבודת יד, בהם קרמבו וניל, מוקה, מכורים־קרמל, קפוצ׳ינו ומוקה עם פולי קקאו, פנינה־אוכמניות, תות ופטל מצופה בשוקולד תות, פסיפלורה ועוד.

האשכול 3, שוק מחנה יהודה.

החלות של "חלאתי" הן שם דבר בירושלים והסביבה, בזכות הייחוד שלהן: מדובר בחלות טריות העשויות בעבודת יד ובתוכן שניצל, חציל ומטבוחה העשויה לפי מתכון מסורתי המגיע מבית סבתה של תאיר משה, שפתחה את המקום עם בעלה אמרי.

חלאתי (צילום: דוד מויאל)
חלאתי (צילום: דוד מויאל)

המנות הפופולריות במקום, שבו התור הוא בלתי נתפס לעתים, הן: "חלאתי הבית" עם שניצל קריספי, מטבוחה פיקנטית, חצילים, שום קונפי, לימון כבוש, צ׳ימיצ׳ורי, טחינה ופלפל חריף; וכמובן, ה״קרואסון אסאדו מפורק״, המורכב מרוטב הבית, עלי בייבי, אסאדו מפורק, קונפי שום, צנונית, ריבת בצל ונגיעות צ׳ימיצ׳ורי.

האגוז 9, שוק מחנה יהודה.

טחנת הרוח במשכנות שאננים

סיור נוסף שמציע המלון הוא ביקור קצר בטחנת הרוח במשכנות שאננים, שנמצאת כחמש דקות הליכה מהמלון. הטחנה היא נקודת ציון מקסימה ואייקונית בירושלים, המהווה עדות להיסטוריה העשירה של העיר ולמורשת החקלאית. טחנת הרוח, שנבנתה במאה ה־19, שימשה כלי חיוני לטחינת תבואה ולתמיכה בכלכלה המקומית. כיום היא עומדת כסמל לשימור ותזכורת לעברה של ירושלים. בלב חצר הטחנה נמצא מרכז הטעימות של יקבי ירושלים, שהוא בעצם פוד טראק שבו המבקרים יכולים לטעום יינות יוצאי דופן תוך שהם נהנים מנופים עוצרי נשימה. בין שאתם חובבי יין ובין שסתם רוצים לחקור את הטעמים המקומיים, ביקור ביקבי ירושלים הוא חובה. חוץ מזה יש באתר שלל פעילויות חינמיות ובתשלום שמתפרסמות מדי שבוע באתר האינטרנט של טחנת הרוח.  

הטחנה (צילום: מיטל שרעבי)
הטחנה (צילום: מיטל שרעבי)