זה אולי ישמע מוזר לאוזניים של האדם הממוצע, אבל הקיץ הוא תקופה מושלמת לטיול בנגב. הטמפרטורה בערב ובלילה מצריכה סוודר קל, הכוכבים מתגלים בשיא עוצמתם הודות לראות המעולה ומטר המטאורים (הפרסאידים) אשר מתרחש כל שנה בעונה זו מאפשר להגשים לא מעט משאלות. גם העקרבים יוצאים ממחילותיהם בשלב זה, עונת הרבייה החלה וניתן למצוא אותם בעזרת פנסי אולטרה סגול ולהתרשם מהעוצמה והכריזמה שיש ליצורים העתיקים הללו. את כל אלה, בתוספת חיי לילה מרתקים הכוללים שועלים, תנים, צבועים וזאבים, אפשר למצוא במסלול קלאסי אחד בהר הנגב, נחל חווארים. 

סיור בנחל חווארים (צילום: עופר לוי)
סיור בנחל חווארים (צילום: עופר לוי)

הנחל מציע מסלול קצר יחסית של 2.5-3.5 ק"מ, אך הוא מתארך לו בדרך כלל לשעתיים או אפילו שלוש, כי את היופי של המדבר בלילה לא רוצים לדפדף במהירות. ההליכה בירח מלא מומלצת מאוד, כדאי לתזמן את ההגעה לאמצע חודש עברי או לכל הפחות לשבוע שלפניו. בלילות כאלה, הפנס המתוחכם שלנו מעלה גיחוך אל מול עוצמת האור של הירח שמאיר על סלע החוואר הבהיר (ממנו קיבל הנחל את שמו), שבתורו מחזיר אותו לעינינו. התחושה היא שיש מעלייך פרוג'קטור ענק, אומנם הוא במרחק של 380 אלף ק"מ מאיתנו, אבל האור שלו מסנוור.

תחילת המסלול בבור חווארים, שריד להתיישבות הקדומה בנגב שהופסקה כמעט לחלוטין במאה ה-7 לערך. את הבור הזה, יחד עם בורות דומים נוספים דוגמת בור ציפורים, בנו הנבטים, אשר חלשו על דרכי הבשמים העוברות באזור הנגב. לגור במדבר זה לא קל, בטח לפני אלפיים שנה, אז עוד לא המציאו את הטפטפות לטובת החקלאות או את הקידוח העמוק של מי התהום. ובכל זאת, הנבטים שחיו כאן הצליחו לא רק בתחום המסחר שכלל העברת בשמים לרומא, אלא גם בתחום החקלאות. בשדות שלהם צמחו זיתים, דורה, ענבים ואפילו תאנים, כל זה במדבר ובתנאים קשים ומאתגרים. אחד מסודות ההצלחה של הנבטים היה השימוש היעיל במים ומערכת הבורות והטרסות שהם בנו בנחלים. בור חווארים הוא דוגמה מייצגת לבור נבטי, אך הוא כבר לא מתמלא כלל, גם לא בחורף טוב שכן התעלות המובילות אליו הרוסות לחלוטין מפגעי הזמן.   

נחל חווארים (צילום: עופר לוי)
נחל חווארים (צילום: עופר לוי)

יש הרבה מקומות לטייל בהם בשעת ערב או לילה באזור הנגב, אך נגישותו של הנחל והשביל המסומן בו מאפשרים הליכה פשוטה וקלה יחסית להתמצאות, כל עוד עוקבים טוב טוב אחרי הסימונים כמובן. המסלול הקלאסי הוא קווי וכולל הקפצת רכבים, אך ישנה גם אפשרות להליכה מעגלית או הלוך ושוב חזרה לנקודת ההתחלה בבור חווארים.

איך מגיעים? תכתבו "בור חווארים" בווייז.
אורך המסלול: קווי 3.5 ק"מ. מעגלי 2.5 ק"מ. בין שעתיים לשלוש. 
מה להביא? מים, פנס, נעליים, מפה או אמצעי ניווט אחר. 
מתאים למשפחות? בהחלט! הליכה פשוטה אך יש להתחשב במרחק. ניתן גם עם מנשא. 

עופר לוי - מורה דרך, אינסטגרם, טלפון - 052-2492688