בכל שנה בעונת הסתיו היא מתחילה: עונת הנדידה של מיליוני ציפורים מעל שמי ישראל. חודש אוקטובר מהווה את שיא עונת הנדידה, כאשר עשרות מיני ציפורים חוצות את שמי ישראל בדרכן מאירופה הקרירה לאפריקה החמה. תופעת הנדידה אינה רק מחזה טבע מרהיב, אלא גם סמל להתחדשות ותקווה לקראת השנה החדשה.

שקנאים, חסידות, אנפות וגם ציפורי שיר קטנות – כולם חולפות מעל ראשינו ברגעים אלו ממש. אז היכן אפשר לראות אותן ולמה בכלל הן מגיעות לכאן? בואו נתחיל במסע...

קצת כמו בני אדם, גם הציפורים מחפשות מקום נעים ובטוח עם מזון זמין שבו הן יכולות להתרבות. במהלך מסע הנדידה, הציפורים עוברות בישראל אשר נחשבת כמסדרון בטוח למעבר בין היבשות. 

ממערב נמצא הים התיכון, שקשה לחצות אותו, וממזרח - המדבר, שמספק מעט מאוד מקורות מזון ומים. האקלים הנוח, השדות הפוריים ומאגרי מים, מושכים מיליוני ציפורים לעצירה קצרה במהלך מסע הנדידה.

בעקבות ציפורים נודדות (צילום: אורן גבאי גולן)
בעקבות ציפורים נודדות (צילום: אורן גבאי גולן)

אז איפה אפשר לראות?

בעוד שאגמון החולה סגור בימים אלה למבקרים עקב הלחימה בצפון, ישנם אתרים נוספים שבהם אפשר לחוות את תופעת הנדידה במלוא עוצמתה.

עמק המעיינות הוא אחד האזורים החשובים ביותר לנדידת ציפורים בישראל. מיקומו הייחודי לאורך השבר הסורי-אפריקני מעניק לו תכונות ייחודיות ההופכות אותו ל"נקודה חמה" (Hot Spot) למגוון וכמויות גדולות של ציפורים נודדות. השבר יוצר מעין "מסדרון" טבעי המשמש את הציפורים הנודדות כנתיב בטוח ויעיל, כאשר הטופוגרפיה בעמק מייצרת תנאי מזג אוויר והפרשי טמפרטורה שיוצרים זרמי אוויר חם העולים כלפי מעלה ומסייעים לציפורים לדאות ולחסוך באנרגיה במהלך מסען הארוך.

בנוסף, המעיינות הרבים ובריכות הדגים מהווים מקור למזון ולמנוחה. 

לבנית (צילום: גיא שרי)
לבנית (צילום: גיא שרי)
 

ה-GPS של הטבע

בניגוד למה שרבים חושבים, נדידת ציפורים אינה מוגבלת לשעות היום בלבד. למעשה, רוב הציפורים נודדות בלילה ועפות בגובה רב. יכולת הניווט של ציפורים מרשימה לא פחות מתוכנת הניווט שיש אצלכם בטלפון הנייד, הציפורים משתמשות במגוון שיטות ניווט מתוחכמות, מכוכבים בשמיים ועד זיהוי של תווי שטח בולטים כמו נחלים, קווי חוף ורכסי הרים. היכולות המרשימות הללו מזכירות לנו שאל לנו לזלזל במוחן הקטן של הציפורים - הן מפגינות יכולות קוגניטיביות וחושיות מורכבות שמאפשרות להן לבצע מסעות ארוכים - פעמיים בשנה. 

מעל ל-500 מיליון ציפורים עוברות כאן בכל שנה, עופות מים, אנפות ושקנאים, חסידות, עיטים, וגם ציפורי שיר (לדוגמה סיס הרים) – כולן חלק ממסע שאורכו עשרות אלפי קילומטרים.

עונת הנדידה (צילום: אורן גבאי גולן)
עונת הנדידה (צילום: אורן גבאי גולן)
 

פארק הצפרות בכפר רופין

הפארק הוקם בשנים האחרונות כשותפות בין כפר רופין, החברה להגנת הטבע, רשות ניקוז ירדן דרומי והחברה הממשלתית לתיירות - פתוח וללא עלות. מקום עם מסלול הליכה קצר ומוסדר עם אזורי תצפית שונים בהם ניתן לפגוש ציפורים ולראותן בגובה העיניים.
הכניסה לפארק ללא עלות וניתן לטייל עצמאית. אם אתם קבוצה אפשר לתאם הדרכה בטלפון: 050-5395856

תמירון מצוי (צילום: גיא שרי)
תמירון מצוי (צילום: גיא שרי)

פארק המעיינות

מאגרי המים הגדולים, בריכות הדגים הזמינות והשדות החקלאיים של פארק המעיינות – כל אלו מהווים מקום בטוח לעצירה ומנוחה עבור הציפורים. בפארק המעיינות סלולים 14 ק"מ של שבילים בהם אפשר לטייל רגלית, באופניים או בהשכרת רכב גולף.

בעונה זו, להקות הציפורים חולפות בשמיים כמעט בכל דקה – אל תשכחו להרים את הראש.

פארק הצפרות אילת

פארק הצפרות אילת מהווה נקודה חשובה להמשך המסע, במקום מכנים את נקודה זו כ"תחנת תדלוק" אחרונה לפני המסע המאתגר מעל מדבר סהרה. 

פארק הצפרות באילת מציע לחוות את תופעת הנדידה המרשימה הזו מקרוב. לצד תצפיות היבשה המסורתיות, המרכז מקיים גם הפלגות ייחודיות אל לב מפרץ אילת, ומאפשרות לצפרים ולציבור הרחב הזדמנות נדירה לצפות בעופות ים נדירים כמו היסעורונים, שבדרך כלל נראים רק בלב ים. 

חסידות ושקנאים  (צילום: גיא שרי)
חסידות ושקנאים (צילום: גיא שרי)

בשנה הבאה נספור ציפורים נודדות

עונת הנדידה היא אחת התופעות המדהימות והמרגשות שמתרחשות אצלנו, בישראל, בכל שנה מחדש. מעל ל-500 מיליון ציפורים חולפות כאן וממלאות את השמיים שלנו בתקווה ובהתחדשות, לשנה חדשה וטובה.

נדידת הציפורים מדגישה את חשיבותה של ישראל כצומת מרכזי בין יבשות, ואת האחריות שלנו לשמור על הסביבה הטבעית אשר משפיעה על מערכות אקולוגיות גלובליות.

שתהיה עונת נדידה טובה ובטוחה לציפורים, ולנו – שנה קצת יותר טובה.