המילה מוזיאון יכולה לעיתים לתעתע. כשחושבים 'מוזיאון', לרוב מדמיינים גלריות אמנות או תערוכות, אבל בברלין יש מוזיאון שמציג גישה שונה לחלוטין, והוא לוקח את האנשים למראות, ריחות וטעמים קיצונים. זהו 'מוזיאון האוכל המגעיל', או באנגלית 'Disgusting Food Museum', שמאפשר צלילה עמוקה לעולם המפגיש בין המבקרים לבין מנהגי מזון של אוכלוסיות רבות בעולם, ואפילו נציגות קולינרית מפתיעה היישר מארץ הקודש. אז מוכנים להלם תרבות?

המוזיאון הברלינאי מציע חוויה ייחודית, שמאתגרת את המבקרים לחשוב מחדש על גבולות הקולינריה והחקר של המגוון התרבותי של טעמים בעולם. כאן לא תמצאו מאכלי גורמה, וייתכן שזהו מבחן סיבולת חוצה תרבויות דרך כמה מהמאכלים המוזרים, ויש שיאמרו הדוחים ביותר בעולם. 

מוזיאון האוכל המגעיל, ברלין (צילום: עמרי גלפרין)
מוזיאון האוכל המגעיל, ברלין (צילום: עמרי גלפרין)

על פי שם המוזיאון, חשבתי שמטרת המקום הוא לגרום לאנשים להיות לצמחונים או טבעונים, אך מסתבר שהוא שואף דווקא לעורר מחשבה על אוכל ותרבות וללא אג'נדת נגד, אלא פשוט מנגיש באופן ויזואלי מזון, שבעיניי אנשים מסוימים נחשב דוחה, ובעוד עבור אחרים הוא מעדן צרוף או לחלופין מזון קיומי. למעשה, אוצרי המוזיאון מעודדים את המבקרים לאתגר את הדעות הקדומות שלהם ולשקול כיצד התרבות מעצבת את הטעם שלנו.

אז נכנס.

המוזיאון בהחלט ולא מתאים לכל המבקרים. יש כאלה שרק המחשבה על ביקור במקום שכזה, תעורר בהם חלחלה איומה. אחרים דווקא יגלו סקרנות ויוסיפו את המקום לרשימת אתרי הביקור בברלין (כדרך אגב, המוזיאון מציג קבע גם במאלמו שבשוודיה ובלוס אנג'לס שבארה"ב). במוזיאון מוצגים כמאה מאכלים שונים, החל ממאכלים מעט מוזרים ועד כאלה שנחשבים יוצאי דופן לחלוטין ומעוררי סלידה. בין המוצגים במוזיאון ניתן למצוא מאכלים כגון: טרנטולות, חלקי פנים של בעלי חיים, פחיות שימורים של עשרות מינים של בעלי חיים, סוגי גבינות מסריחות שניתן לנסות ולהריח, פירות כמו הדוריאן האסיאתי, שבגלל ריחו החריף חל איסור על הטסתו, סוגי משקאות שעשויים מן החי ועוד מזונות רבים.

מוזיאון האוכל המגעיל, ברלין (צילום: עמרי גלפרין)
מוזיאון האוכל המגעיל, ברלין (צילום: עמרי גלפרין)

למעשה החוויה היא רב חושית, שכן ניתן לצפות במזון, לרבות תמונות הסבר וחומר קריאה, לעיתים יש אפשרות להריח ובתום הביקור אף ניתן לטעום ולהתנסות במספר מצומצם של מוצגים. בעמדת הטעימות מספר חרקים, שבינהם גם הארבה, המוצג כמזון המגיע מישראל, סוכריות ליקריץ במליחות קיצונית מאיסלנד, משקה ירקות מאתגר מטורקיה ועוד (הביקור והטעימות בווידאו המצורף).

ברלין ידועה בחיבתה לחדשנות ולבריחה מתבנית קונבנציונאלית, ו'מוזיאון האוכל המגעיל' מתאים באופן מושלם לנוף התרבותי הייחודי של העיר. זה יכול להיות יעד חביב עבור תיירים שמחפשים משהו שונה, רב-תרבותי, עם מעט פתיחות והרפתקנות. חצי שעה של ביקור מספיקה בהחלט, ומה שבטוח: את החוויה הזו לא תשכחו כל כך מהר!

צפייה בביקורו של עמרי גלפרין במוזיאון (לא לבעלי/ות קיבה רגישה): https://youtu.be/vcGq4HF9Cz8

אתר המוזיאון: https://disgustingfoodmuseum.berlin
כתובת המוזיאון: Schützenstraße 70, 10117 Berlin, Germany
שעות פעילות: יום שישי עד יום שלישי, 12:00 – 18:00