חברת התעופה קתאי פסיפיק, שבסיסה בהונג קונג, הטילה איסור טיסה על שתי נוסעות בעקבות תקרית שהתרחשה בטיסה מהונג קונג ללונדון ב-17 בספטמבר. האירוע, שהחל כוויכוח על הטיית מושב, הסלים במהירות לחילופי דברים קשים בעלי גוון גזעני.

נוסעת צעירה מסין תיעדה את חווייתה בסרטון שפורסם ברשת החברתית הסינית Xiaohongshu. לדבריה, הנוסעת שישבה מאחוריה דרשה ממנה להרים את המושב בטענה שהוא חוסם לבעלה את הנוף למסך הטלוויזיה. כשסירבה בנימוס, החלה הנוסעת לבעוט בה ולקלל אותה.

הסכסוך החריף כשהתברר שהנוסעת הצעירה אינה דוברת קנטונזית שוטפת, והנוסעת מאחור החלה להשתמש בביטויים פוגעניים, מה שהעלה על פני השטח מתחים תרבותיים ופוליטיים בין הונג קונג לסין.

דיילים בטיסה ניסו לתווך בין הצדדים, אך ללא הצלחה. רק לאחר שנוסעים אחרים התערבו לטובת הצעירה, הוצע לה לעבור למושב אחר. האירוע עורר שאלות לגבי יכולתה של חברת התעופה להתמודד עם סכסוכים מסוג זה ולהגן על נוסעיה.

בתגובה, הוציאה קתאי פסיפיק הודעת התנצלות והצהירה על מדיניות "אפס סובלנות" כלפי התנהגות המפרה את תקנות הבטיחות בתעופה או פוגעת בזכויות הנוסעים. החברה הודיעה כי תאסור על שני הנוסעים המעורבים לטוס בטיסותיה בעתיד.

מקרה זה מצטרף לדיון המתמשך על נימוסי הטיית מושבים במטוסים, אך גם חושף מתחים עמוקים יותר בין תושבי סין היבשתית להונג קונגים - תוצאה של השקפות פוליטיות וזהויות תרבותיות שונות, שהועצמו בעקבות מחאות הדמוקרטיה בהונג קונג ב-2019.

למרות המקרה הלא נעים, הנוסעת הצעירה ציינה בסרטון המשך כי רבים מתושבי הונג קונג הגיעו לעזרתה ותמכו בה, הן במטוס והן ברשת. "יש עדיין הרבה אנשים טובים בעולם הזה!" הוסיפה.

עבור קת'אי פסיפיק, חברת הדגל של הונג קונג, זו אינה הפעם הראשונה שהיא נקלעת למים סוערים בכל הנוגע ליחסים בין סין להונג קונג. בעבר, החברה נתקלה בביקורת מצד הממשל הסיני בעקבות השתתפות חלק מעובדיה במחאות 2019, ובמאי 2023 פיטרה שלושה אנשי צוות לאחר תלונה על אפליה נגד נוסע מסין היבשתית.