רובנו היינו שם - כלואים בגוף מתכת הטס במהירות של יותר מ-800 קמ"ש, מתוסכלים מהנוסע מימין שהשתלט על משענת היד. או אולי זה היה הנוסע ליד החלון שקם ללכת לשירותים בפעם השלישית, או זה שמלפנים שפתאום הטה את המושב לאחור ומחץ את הברכיים שלנו.

עם כמחצית ממשקי הבית בישראל הטסים לפחות פעם בשנה, התנהגות הנוסעים במטוסים היא משהו שנוגע לכולנו. הרי רק בשבוע סיפרנו לכם על שתי נשים שהורחקו מטיסות חברת קתאי פסיפיק בעקבות עימות סביב הטיית מושב. אז איך נוכל להימנע מלהיכנס לספר השחור של חברות התעופה וחברינו לטיסה?

להטות או לא להטות?

הטיית המושב לאחור בטיסות ארוכות יכולה להיות מתסכלת עבור מי שיושב מאחורינו, אך היא יכולה לשנות את כל חווית הטיסה עבורינו. אותה הטיה קלה של המושב מעוררת תגובות שונות בקרב נוסעים ממדינות שונות. בסקר שנערך ב-2023 על ידי חברת סקייסקנר מצא כי 40% מהנוסעים הבריטים מוצאים זאת מעצבן, בעוד שסקר של YouGov מוקדם יותר השנה הראה שרק רבע מהאמריקאים רואים בכך התנהגות בלתי מקובלת.

ללא קשר לאחוזים המדויקים, הטיית המושבים "היא באמת בעיה", אומרת דיילת לשעבר ומספרת שלעתים אנשי צוות נאלצים להתערב כדי למנוע הסלמה של כעס בין נוסעים.

הבעיה הבסיסית היא האופן שבו חברות התעופה דוחסות מושבים למטוסים, כשלנוסעים יש פחות מרחב מבעבר. בכך חברות התעופה יוצרות כעס ותסכול אצל הנוסעים, שמאשימים זה את זה בהתנהגות גרועה. בעוד שהאשמה צריכה ליפול על חברות התעופה שמעדיפות לדחוס עוד שורות על חשבון נוחות הנוסעים.

האמת שזה עניין של בחירת הזמן הנכון להטות את המושב. מומלץ להימנע מכך בזמן הארוחות, לבדוק אם הנוסע מאחור נשען על השולחן או משתמש במחשב נייד - ולהטות לאט. אם יש ספק, פשוט לדבר עם הנוסע מאחור. 

נוסעת במטוס. לדלג מעל? (צילום: שאטרסטוק)
נוסעת במטוס. לדלג מעל? (צילום: שאטרסטוק)

מלחמת הזרועות

תלונה נוספת הקשורה למרחב האישי במטוס היא השתלטות על שתי משענות היד. על פי דיווחים של נוסעות מתמידות, לא פעם הן מוצאות את עצמן במושב אמצעי בין "שני גברים עם שתי הידיים על משענות היד". כמעט שליש מהטסים מצאו את התופעה הזאת כמעצבנת.

נוסעת ותיקה סיפרה איך היא מתגברת על זה: "אני מחכה עד שהם מושיטים יד לשתייה ואז תופסת את משענת היד. גם אם אחד מהם ממשיך לנסות לדחוף את היד שלי, אני דופקת לו מבט".

אתיקת השירותים

רבים מאיתנו מכירים את הדילמה של ישיבה ליד החלון וצורך ללכת לשירותים, אבל האדם לידנו נרדם. האם להעיר אותם בעדינות, או לטפס מעליהם?

יותר ממחצית מהאמריקאים שהשיבו לסקר YouGov אמרו שטיפוס מעל מישהו כדי להגיע לשירותים הוא בלתי מקובל. לא פעם נוסעים שיושבים במעבר ומתכננים להירדם פשוט אומרים לנוסע ליד שבסדר להעיר אותם או לקפוץ מעליהם אם הם צריכים לעבור.

טיסה במטוס, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
טיסה במטוס, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

לעמוד או לא לעמוד

אין יותר מעצבן מהאנשים שקמים ברגע שהמטוס נוחת. בדרך כלל לוקח לצוות הקרקע כמה דקות לחבר את גשר ההליכה או להציב מדרגות עלייה. גם אחרי זה, אם יש לכם מזוודות שנשלחו לבטן המטוס, תצטרכו לחכות להן ליד המסוע. אל תשכחו שזה לא מירוץ. כולנו נגיע ליעד בסופו של דבר, גם אם תשבו עוד דקה ותחכו שהנוסעים בשורות הקדמיות יקומו בנחת.