בוקר 7 באוקטובר 2023 התעוררו תושבי הנגב המערבי לסיוט בלתי נתפס. אזעקות, יריות, וחדירת מחבלים שינו את חייהם בן רגע. אך מתוך האפר של הטרגדיה הנוראה הזאת, צומח סיפור מרגש של תקומה והתחדשות. בעוד רבים היו מצפים כי תושבי האזור יעזבו ולא ישובו, המציאות מפתיעה: רבים חוזרים, ולא רק זאת - הם מזמינים אחרים להצטרף אליהם, אם כמבקרים ואם כתיירים.

התיירות, ענף שנראה לכאורה שולי בעת משבר כה עמוק, מתגלה כמנוע צמיחה בלתי צפוי עבור הקהילות הפצועות של הדרום. היא מספקת לא רק הכנסה כלכלית חיונית, אלא גם תחושת משמעות, חיבור והזדמנות לספר את הסיפור שלהם - סיפור של אומץ, נחישות וחוסן אנושי מעורר השראה.

לקראת החגים: מסלולי הטיולים והסיורים המומלצים ביותר לראש השנה
לגוף, ללב ולנפש: תעשו לעצמכם טוב וצאו לחוויה בעין גדי

כדי להבין איך נראית כיום התיירות של הנגב המערבי, פגשתי ארבעה יזמי תיירות מעוררי השראה. כל אחד מהם מייצג פן אחר של ההתמודדות עם הטראומה והשיקום: דרך הטבע והצמחים, דרך האוכל והקהילה, דרך האומנות והיצירה, ודרך הגוף והנפש. סיפוריהם מדגימים כיצד הפעולה הפשוטה לכאורה של אירוח מבקרים - הפכה לעוגן הצלה עבור יחידים וקהילות כאחד.

הם מוכיחים שגם בזמנים הקשים ביותר, הרוח האנושית יכולה למצוא דרכים לא רק לשרוד, אלא לשגשג. יתרה מזאת, הם מראים כיצד דווקא בעת משבר, הפתיחות לאחרים והנכונות לשתף בכאב ובתקווה, יכולות להיות מקור לכוח ולריפוי.

משתלת ברק - עין הבשור: פריחה למרות הכל

בלב עין הבשור, מושב שהוקם על ידי מפוני ימית, שוכנת משתלת ברק. המשתלה, המספקת 90% מהגרניום בישראל, היא עדות חיה לחוסן ולצמיחה מחודשת. בעבר היא אף שלטה על 20% משוק הגרניום האירופי.

"אני מאוד קשור לצמחים. אני אגרונום ובכל יום מטפל ומטפח את הצמחים. השמחה הגדולה היא לראות אותם פורחים ברחבי הארץ", משתף שמעון ברק, בעל המשתלה, "אין שמחה גדולה יותר מזה".

ברק הוא חקלאי בדם, עם ותק של 45 שנה, כמעט כולן הוקדשו לגידול גרניום. המשתלה שהקים בעין הבשור כוללת מרכז מבקרים. הוא עושה סיורים ומספר את סיפורו של המושב והחיים בנגב המערבי לאורך השנים. הסיור, כמובן, מתמקד באחת הגאוות הכי גדולות שלו - הגרניום.

המעבר לאירוח מבקרים אצל שמעון היא יותר מאשר אסטרטגיה עסקית; זו צורה של טיפול עבור המארחים והאורחים כאחד. "לפני שנתיים פתחנו מרכז מבקרים ואנחנו מוכרים גם עציצים וגרניום לבתים פרטיים. במרכז כל אדם מקבל הסבר קצר על הפרח ואיך לטפח אותו בבית, וגם הרצאה על העולם המופלא של צמחים".

מובן שמאז 7 באוקטובר הסיור מתייחס גם לאירועים הקשים שעברו ועדיין חווים תושבי הנגב המערבי. "לא יכולתי לעצור את הדמעות כשעזבתי את הבית וראיתי את המראות הקשים. לא נשכח ולא נסלח", אומר שמעון.

ובכל זאת, בתוך הכאב, יש תקווה שפורחת. "אם לא הייתה לנו חקלאות, יכול להיות שלא הייתי בעין הבשור כרגע. מי שלא מגדל הקשר שלו לא חזק יותר לאדמה", הוא מהרהר. "היום השטח משתקם. החקלאות שרדה ולא נהרסו אצלנו בתים".

הוא מוסיף: "הנגב המערבי משתקם בזכות האנשים שבו ובזכות המתנדבים. אני מקווה שהמדינה תעמוד בהבטחות שלה ותעביר את המענקים המובטחים".

החוסן של המשתלה הוא מטאפורה עוצמתית להתאוששות האזור: מושרשת באדמה, מטופחת במסירות, ופורחת למרות הקשיים.

ניתן לבקר במשתלה בתיאום מראש, בשני מסלולים:
ביקור במשתלה והסבר בחינם; או ביקור, הרצאה וכיבוד (כשעה וחצי) - 20 שקל.
רחוב אוגדה 2, מושב עין הבשור.
שמעון – 054־5614521, נוגה – 054־5614522.

שוקולד קפה: חזרה מתוקה לשגרה

באחד המקומות הלא צפויים, בלב המרכז הקהילתי אשכול, נמצא בית הקפה "שוקולד קפה". בית קפה שעומד כסמל להמשכיות ותקווה. את בית הקפה המיוחד הזה פתח מחדש אורי שטיינר ממושב שדי אברהם במועצה אזורית אשכול, לאחר ששותפו וחברו, השוקולטייר דביר קרפ ז״ל, נרצח באכזריות ב־7 באוקטובר.

"לא תכננתי לפתוח את העסק, אבל בחודש מאי השנה המרכז התחיל שוב לפעול והם ביקשו ממני שאפתח מחדש את בית הקפה. פתחתי בשביל הקהילה והאנשים, אך גם בשבילי", משתף אורי. "לא ציפיתי שתהיה עבודה, ואכן לא הייתה, אך עכשיו יש התעוררות".

פתיחתו מחדש של בית הקפה הפכה לאבן דרך בתהליך הריפוי של הקהילה. אורי מספר: "תהליך החזרה לעבודה שילב עצב, שמחה והתרגשות. פתאום אתה פוגש אנשים שאתה רגיל לראות כל יום, מילדים שעוצרים אחרי בית הספר ועד הקשישים שמגיעים למרכז. ההתרגשות גדולה. מנגד אני נתקל בדברים שקשורים לדביר, כמו משהו שכתב על הקיר, מתכונים וכו', ומשהו בלב נחמץ. אבל בגדול, זה מניע אותך ומוציא אותך מהדיכאון".

אורי משתף ברגע קשה מ־7 באוקטובר: "ב־10 בבוקר ענתה לי הבת של דביר. הבת שלו בת ה־10 סיפרה לי שהוא נרצח. לא עיכלתי. רק בפעם הרביעית שהיא חזרה על דבריה הבנתי שדביר נרצח עם בת זוגו. הם יצאו מהממ"ד כדי להגן על הילדים".

שוקולד קפה (צילום: מיטל שרעבי)
שוקולד קפה (צילום: מיטל שרעבי)


למרות הכאב העצום, אורי מביט קדימה. החזון שלו לעתיד הוא מעשי וסמלי כאחד לחוסן האזור. "החזון שלי להפוך את בית הקפה למרכז מבקרים של המועצה ולהביא לכאן עוד מוצרים של יצרנים מהנגב המערבי. אנחנו במיקום מרכזי שמושך את כל מי שעובר באזור. אני יודע שיהיה מי שיעזור ויתמוך במיזם שלי".

הוא מסכם באופטימיות זהירה: "אני מאמין שתהיה צמיחה מחודשת במקום. אולי אפילו יותר מבעבר. אני אופטימי".

התפריט מציע כריכים, טוסטים וסלטים. בית הקפה מייצר לחמניות לבד, פסטו, חמוצים ביתיים, כך שגם תפריט בנאלי לכאורה מקבל טאץ' ייחודי. ואם אתם רוצים לטעום שוקולדים המבוססים על מתכונים של דביר, תוכלו למצוא אותם כרגע ב"קפה העוטף" בת"א.
"שוקולד קפה", ראשון־חמישי בשעות 8:30־14:30 

ויולטה: ריפוי דרך יצירה

במושב שוקדה שבמועצה אזורית שדות נגב מנהלת מיטל פלק סטודיו לקרמיקה בשם "ויולטה". הסטודיו המקסים נקרא על שם סבתה. פלק, שהייתה שנים בעלת קייטרינג מצליח, זנחה את העבודה במטבח לטובת קרמיקה, לאחר שהשתתפה בחוג קרמיקה שכבש את לבה. בחודשים האחרונים הסטודיו הפך למקלט עבור בעליו והמבקרים המחפשים נחמה דרך יצירתיות.

"לקח לי הרבה זמן ליצור אחרי 7 באוקטובר", מודה מיטל. "כשפונינו מהבית לקחתי איתי גוש חימר שממנו יצרתי כלניות אדומות". פעולת היצירה הפשוטה הזאת הפכה עבורה לסמל עוצמתי של תקווה והמשכיות.

מיטל משתפת בחוויה מ־7 באוקטובר: "התעוררנו מהאזעקות, ואף שאנחנו דתיים פתחנו ישר טלפונים כי לא הבנו מה קורה. אנשים עם נשקים עלו על הגגות ותצפתו, כי הבינו שהיו מחבלים ביער שמול ביתי. בעלי ישב עם אקדח בסלון כדי להגן על המשפחה. רק למחרת הבנו שאנחנו צריכים להתפנות - ועשינו זאת לקול הבומים הגדולים".

עבור מיטל, החזרה לעבודה הייתה אתגר רווי רגשות. "היה לי קשה להעלות פוסטים ולהגיד אני עובדת כרגיל ולהזמין את הקהל לבוא לסדנאות. קשה להתנהל כרגיל כשהכל מסביב כל כך כואב", היא משתפת.

מיטל פלק. ויולטה (צילום: מיטל שרעבי)
מיטל פלק. ויולטה (צילום: מיטל שרעבי)


ובכל זאת, כוח הריפוי של היצירה הוכיח את עצמו כמרפא לנשמות פצועות. "היצירה משקמת לי את הנפש. חזרתי לעבוד כי אני יודעת איך היצירה בסטודיו ממלאת את הלב לי ולכל מי שמגיע לפה. מההתחלה הצעתי סדנאות חינמיות למשפחות של נופלים", מסבירה מיטל. "בסופו של יום, כשאני מקבלת הודעה מבני משפחה שהגיעו לסטודיו ואומרים שלא חוו כמשפחה כזאת חוויה מאז שאיבדו את בנם במלחמה - זה שווה את הכל".

מיטל מוסיפה: "היצירה שלי מחוברת לאדמה ואני מחוברת לאדמה, אבל מאז שחזרתי אני מרגישה שחזרתי למקום שלי. המסר שלי הוא שאני לא יכולה לוותר על הבית והאזור הקסום הזה למרות הכל".

בסטודיו שלה מציעה מיטל סדנאות בצביעה של קרמיקה למשפחות, זוגות חברים. אפשר להכין כלי או לצבוע אחד מוכן. משפחות שכולות ללא תשלום.

טלפון לתיאום: מיטל - 052־6071996. לא בשבת.

עינות בר חוויה במים: תיירות שבריאה ללב ולגוף

בצפון הנגב, ביישוב הקטן והשקט גבעות בר שנמצא בין אופקים לרהט, נמצא אואזיס שנקרא "עינות בר". מרכז תיירות המשלב חוויה במים ואירוח. בימי שגרה המתחם, הצופה אל המדבר, מושך אליו זוגות ומשפחות מטיילות, המחפשות חוויה תיירותית אותנטית המשלבת רוח ו־וולנס. מאז 7 באוקטובר, המרכז השלֵו של עינת צרפתי כהן וצביקי ברקאי הפך למקלט של ריפוי עבור חיילים ואזרחים שברחו מהתופת. למעשה, מאז השבת השחורה הם אירחו כ־15 אלף חיילים ותושבים מהנגב המערבי, שלהם הם מציעים טיפולים מותאמים ומרחב להתאוששות.

"אנחנו מבינים שהגוף שלנו בנוי מ־80% מים", מסבירה עינת. "הריפוי הקונבנציונלי לא עושה מספיק טוב את העבודה, והבנו שהמים מצליחים במקומות שהמדע לא עובד".

עינת מנסה להסביר מדוע כבר מהיום הראשון ללחימה התחילו לזרום אל מתחם הוולנס שלהם עשרות אנשים שחיפשו דרך להתמודד עם המראות: "הטראומה יושבת בתוך הגוף, והמים הם כוח הריפוי הכי גדול על הפלנטה. המים שוברים מחסומים ומורידים מנגנוני הגנה. ברגע שהאנשים הגיעו לפה אחרי 7 באוקטובר, המים הצליחו לאזן פיזית את הפגיעה הנפשית. העבודה במים יצרה את השחרור של הטראומה".

עינות בר, שכרגע מפעיל מספר חדרי טיפול ספא ורפואה משלימה, מציע גם כיום מגוון רחב של חוויות תיירותיות המשלבות בריאות ורוגע. המתחם כולל: שני צימרים המאפשרים לאורחים להתנתק מהשגרה ולשהות במרחב מרגיע; בריכה טיפולית שבה מתקיימים טיפולי וואטסו, לצד טיפולי מים נוספים שמשחררים חסמים פיזיים ונפשיים; וסדנאות התחדשות: "אנחנו מובילים את תחום ההתחדשות, באור ובריפוי", מסבירה עינת. "מי שנחשף לזה מבין כמה זה חשוב לכל אחד מאיתנו".

עינת רואה בתיירות הבריאות הזדמנות לעתיד: "מבחינה תיירותית אני רואה המון הזדמנות לבנות מחדש. החזון שלנו הוא תיירות וולנס. לא עוד חופשת שופינג ורעש, אלא חיבור אחר לטבע".

עינות בר (צילום: מיטל שרעבי)
עינות בר (צילום: מיטל שרעבי)


במבט לעתיד, "כעם, יש לנו מחויבות גדולה לציבור שנפגע, לילדים שלנו ולעצמנו, ועלינו להשתמש בכל כלי כדי לרפא את הנפש. זו השליחות שלי לשנים הקרובות", היא מצהירה.

טיפול במים - 400 שקל לשעה וחצי.
לפרטים ולהזמנות: 052־5553808. 