בשבועות האחרונים, התפרצות קדחת מרבורג ברואנדה ממשיכה להטריד רשויות בריאות ברחבי העולם. המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) הודיע על תחילת ניטור בריאותי לנוסעים החוזרים מרואנדה החל ממחר. במקביל, משרד הבריאות הישראלי פרסם הנחיות למטיילים ישראלים.

הדיווחים הראשונים על נוכחות הנגיף ברואנדה התקבלו לפני כשבועיים. קדחת מרבורג, הדומה לאבולה, היא מחלה דימומית בעלת שיעור תמותה גבוה, שבהתפרצויות קודמות הגיע עד ל-90% מהנדבקים. הנגיף מועבר במגע ישיר עם נוזלי גוף של חולים או הפרשות של בעלי חיים נגועים.

נכון ליום שבת, אותרו ברואנדה 61 מקרים מאומתים, מתוכם 14 מקרי מוות. רוב המקרים דווחו בקרב צוותים רפואיים. מקור ההדבקה טרם זוהה, מה שמעלה חשש לקיום שרשראות הדבקה לא מוכרות. התחלואה נרשמה במספר מחוזות, כולל בבירה קיגאלי, עיר מרכזית באפריקה המקושרת ליעדים בינלאומיים רבים. עם זאת, טרם דווח על מקרים מחוץ לרואנדה הקשורים להתפרצות זו.

רואנדה (צילום: אינגאימג')
רואנדה (צילום: אינגאימג')

המלצות למטיילים:

אמנם כרגע אין איסור מוחלט להגיע למדינה, אך מטיילים שכבר נמצאים באזור צריכים לנקוט משנה זהירות. חשוב לשים לב אם אתם סובלים מתסמיני המחלה, בהם חום וכאב ראש, צמרמורת, כאב שרירים, הקאות, שלשול, כאבי בטן, פריחה או דימום לא מוסבר. תקופת הדגירה היא עד 21 יום. במקרה של הופעת תסמינים, יש לפנות מיד לטיפול רפואי ולהימנע ממגע קרוב עם אחרים עד שלילת האבחנה.

סוכות מצפון ועד דרום: גלו את הטבע הנסתר של ישראל בסיורים חינמיים
חגיגת טבע ותרבות: פסטיבל "נושמים תרבות" חוזר לחול המועד סוכות

במקביל, הקפידו להתעדכן ולהישמע להוראות רשויות הבריאות ברואנדה.
להימנע ממגע עם חולים ועם הפרשותיהם, וכן עם חפצים שהיו במגע עם חולים.
להימנע מהשתתפות בטקסי קבורה הכוללים מגע עם גופות.
להימנע מביקורים אצל מרפאים מסורתיים.
להימנע ממקומות בהם מתרכזים עטלפים וממגע עם קופים.
להקפיד על שטיפת ידיים תכופה.