לאחר אירועי השבעה באוקטובר ומבצע "חרבות ברזל", נוכח עם ישראל לגלות את חשיבות החיים המשותפים בין יהודים לבדואים בישראל, במיוחד בנגב. באותו הבוקר של השבעה באוקטובר, למרות הסכנות והירי הבלתי פוסק, יצאו אזרחים בדואים רבים להציל חיי אדם מהמתקפה הרצחנית של חמאס תוך שהם משתמשים בכישורי השטח יוצאי הדופן שלהם בכדי לסייע לכוחות הביטחון. אומץ ליבם חשף עד כמה הם חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית ועד כמה גורלם שזור בזה של המדינה.

כשמדבר ומסורת בדואית נפגשים

בכפר הנוקדים, השוכן בבקעת הקנאים, לצד שבטים בדואים מסורתיים, החליטו להעמיק את ההיכרות עם התרבות הבדואית העתיקה ולקיים את פסטיבל "נוודי המדבר". פסטיבל זה, המתקיים בשיתוף עם מיזם "קסם המדבר" המעודד את החוויה הבדואית בנגב, ייערך בין ה-20 ל-24 באוקטובר 2024 ומציע חוויה משפחתית ייחודית, שבה מתמזגים קסמו של המדבר עם המסורת הבדואית.

עודאי קורשאן  (צילום: באדיבות כפר הנוקדים)
עודאי קורשאן (צילום: באדיבות כפר הנוקדים)

במהלך הפסטיבל מתוכננת פעילויות לכל המשפחה, הכוללות הופעות מוזיקה בדואית מסורתית, מרוצי גמלים מלאי אדרנלין, סדנאות בישול בדואי להכנת מאכלים כמו מקלובה ועלי גפן ממולאים, סדנאות מלאכה כמו רקמה ואריגה בדואית, ואף יוכלו לצפות ולהשתתף בטקס חתונה בדואי מרהיב. בנוסף, המבקרים יוכלו להיחשף אל "השיג" הבדואי - המקביל ל"פרלמנט" הישראלי, ולצאת לסיורים מודרכים שיעניקו הצצה מקרוב לעולמם של הבדואים, הנוודים והמדבר בשילוב סיפורים מרתקים, ריחות, טעמים וצבעים הייחודיים רק לתרבות זו.

אחד המארחים הבדואיים המרתקים שיפגשו המבקרים בכפר הוא עודאי קורשאן. הוא גדל כרועה עזים וכבשים, פנה בבגרותו ללימודים אקדמיים והפך למהנדס תוך שהוא מהווה דוגמה לשילוב בין שורשיות בדואית לבין הצלחה מודרנית. במהלך הפסטיבל, המבקרים יוכלו להצטרף אליו לסיור שטח ולהגיע לביתו לאירוח בדואי אותנטי, בו הוא מספר סיפורים מרתקים על מסורות הבדואים ועל החיים במדבר.

דני רודד ועודאי קורשאן - סמל לדו קיום (צילום: יניב שטרן, כפר הנוקדים)
דני רודד ועודאי קורשאן - סמל לדו קיום (צילום: יניב שטרן, כפר הנוקדים)

מקרבים לבבות 

כפר הנוקדים הוקם על ידי יורם רודד, שחיפש להחיות את החוויה המיוחדת של סיני גם בארץ. הוא התיישב עם משפחתו בערד והקים בקרבתה את כפר הנוקדים מתוך אהבה למדבר ורצון להבין ולהכיר את אורחותיו ואת דרך החיים של תושביו הבדואים. הכפר נבנה ממקורות מקומיים, ומשקף את המסורת הבדואית עם בנייה באבן טבעית ואולמות אירוח המתהדרים בשטיחים ובבדים ארוגים משיער עזים. כיום מנהל את הכפר בנו, דני רודד.

"הפסטיבל השנה הוא סמל של קירוב לבבות", מסביר דני רודד. "בעקבות אירועי השבעה באוקטובר, נוצרה מציאות חדשה של שיתופי פעולה מרגשים בין יהודים לבדואים באזור. הפסטיבל הוא לא רק חוויה תרבותית, אלא גם הזדמנות לקדם שיח על חיים משותפים ודו-קיום. כדי לחיות יחד על אותה אדמה חשוב שנכיר ונכבד זה את זה. חשוב להבין את אורחות החיים, התרבות והמסורת של שותפינו במרחב. דוגמה חיה לכך זה עודאי. החיבור שלנו איתו היה מיידי וכעת הוא פותח את ביתו ומזמין את המבקרים להכיר מקרוב את הבדואים AS IS בלי מסיכות ובלי מניירות באירוח אותנטי בלתי נשכח". 

"המסע שלי החל בילדותי כרועה עזים וכבשים", משתף עודאי, "במהלך השנים, הבנתי שעם השכלה גבוהה אוכל להעניק תרומה משמעותית לקהילה שלי. העבודה כמארח וכמדריך פעילויות בכפר הנוקדים מאפשרת לי לחבר בין כל העולמות שלי. אני גם מביא את ההבנה העמוקה של חיי המדבר והתרבות הבדואית, וגם משלב אותם עם הכלים שלמדתי בלימודים האקדמאים ובתואר בהנדסה. בסיורים הללו אני למעשה מנגיש וחושף את התרבות שלי לאחרים, תוך שאני מציג את המדבר דרך העיניים שלי כאדם שחי גם את השורשים הבדואיים וגם את הקידמה המודרנית".

לעודאי חשוב להדגיש את התמיכה שהשיג ממשפחתו ומהקהילה הבדואית: "בהתחלה זה לא היה קל. יש הרבה כבוד למסורת הבדואית ולדרך המסורתית של חיים במדבר, ורבים לא הבינו למה אני רוצה לצאת ללימודים. אבל עם הזמן הם הבינו שאני לא עוזב את השורשים שלי, אלא מנסה לשלב בין העולמות. כיום, המשפחה שלי גאה מאוד בי ובמה שהשגתי, ואני מקווה לעודד צעירים בדואים נוספים בקהילה שלנו ללכת בעקבותיי".

עודאי קורשאן עם צוות העובדים בכפר (צילום: באדיבות כפר הנוקדים)
עודאי קורשאן עם צוות העובדים בכפר (צילום: באדיבות כפר הנוקדים)

גורל משותף

"הנגב נחשב לשטח עצום וקסום והוא טומן בחובו אין סוף סיפורים מרתקים אודות מגוון השבטים הבדואיים שחיים בו", מוסיף רודד, "השנה לראשונה בפסטיבל חברנו לשיתוף פעולה עם "קסם המדבר", מיזם התיירות הבדואית מבית משרד החקלאות ופיתוח הכפר, שנועד בדיוק למטרה זו: לעודד מפגש ישיר עם תרבות שמעוררת סקרנות והבנה במטרה שהקהל ירגיש את הקסם של המסורת הבדואית וילמד להעריך את השורשים והערכים שלהם". 

"החיים במדבר מלמדים אותך סבלנות ואורך רוח תוך שילוב היכולת לשרוד בתנאים קשים. אלו בדיוק התכונות שאני משתמש בהן גם היום בעבודתי כמדריך. הסיורים שאני מעביר מרתקים מצד אחד ומעוררי השתאות ופליאה מצד שני. כל יום אני משתמש במה שלמדתי מהטבע ומהסביבה כדי להנחות אנשים ולחבר אותם אל המדבר. זו גישה שמכבדת את הטבע ואת המסורת, ומשלבת ידע מודרני", מסביר עודאי.

"הפסטיבל הוא חלק מתהליך ארוך טווח של שיתופי פעולה שלנו ככפר עם הקהילה הבדואית. מעבר לאירועים עצמם, יש המון עבודת הכנה משותפת עם אומנים ומדריכים מהקהילה, וזה יוצר חיבור אמיתי. אנחנו רואים את זה כדרך להדק את היחסים בין שני העולמות ולהציג לקהל הרחב את המורשת הבדואית בצורה מכבדת ואותנטית", מסכם דני. 

עודאי מסכם אף הוא: "התחושה שאנחנו כקהילה בדואית בנגב חולקים את אותו גורל משותף עם אזרחי ישראלים התחדדה לאחר אירועי השבעה באוקטובר. השנה במיוחד אנחנו מצפים לראות יותר אנשים שמחפשים חוויות שמחברות בין תרבויות ומקדמות שיח חיובי, שותפות, כבוד והדדיות."