עם בוא הסתיו, הנגב לובש מעטה של זהב. פריחת החלמוניות המרהיבה מסמנת את פתיחתה של עונת טיולים קסומה באזור הר הנגב. הרוחות הקרירות והנופים המדבריים המתחדשים מזמינים את המטיילים לחוויה ייחודית של תיירות מדברית במיטבה.

מורי הדרך אבישי אפרת ועופר לוי, מומחים לאזור, חושפים בפנינו שני מסלולים מומלצים לצפייה בפריחת החלמוניות המרהיבה. כל אחד מהמסלולים מציע חוויה שונה ומרתקת, המשלבת את יופיו הטבעי של הנגב עם הפריחה העונתית המיוחדת.

שמורת החלמוניות (צילום: מיכאל ביטון)
שמורת החלמוניות (צילום: מיכאל ביטון)

שמורת חלמוניות ירוחם: פנינה מדברית נסתרת

השמורה, הממוקמת כ-2.5 ק"מ מדרום לירוחם על כביש 204, מהווה נקודת פתיחה מושלמת למסע אל עולם החלמוניות. המבקרים מוזמנים להתחיל את מסעם בחניון הרכבים, משם מתפתל שביל כחול המוביל אל לב השמורה.

הטיול בשמורה מציע חוויה אינטימית עם הטבע. השביל מתעקל בעדינות, חושף בפני המטיילים נופים משתנים ומקבצי חלמוניות מרהיבים. במיוחד מומלץ לשים לב למדרון הדרומי, שם נמצאים לרוב המקבצים המרשימים ביותר של הפרחים הזהובים.

למרות הפיתוי, חשוב להיזהר מעלייה לרכס הסמוך, שכן מדובר בשטח אש פעיל. במקום זאת, המטיילים מוזמנים ליהנות מהשביל השחור הסמוך, המציע מבט נוסף על פריחה מרהיבה.

איך מגיעים: בוויז - "שמורת חלמוניות ירוחם"

חלומוניות ברכס בוקר  (צילום: מיקה גרוס)
חלומוניות ברכס בוקר (צילום: מיקה גרוס)

חלמוניות ברכס בוקר: נוף עוצר נשימה

המסע השני מתחיל בנקודה ציורית - עץ שיטה בודד, ליד חניה ארעית שהכינה רשות הטבע והגנים. מנקודה זו נפרש בפני המטיילים מראה מרהיב של נחל בוקר, מבוא מושלם לחוויה שעומדת בפניהם.

השביל השחור, המתפתל בין סלעי המדבר, מוביל במהרה אל לב הפריחה. כבר לאחר 300 מטרים של הליכה, מתגלים הפרחים הזהובים, מציצים מבין משטחי הסלע הגדולים. הנוף משתנה עם כל צעד, כשהחלמוניות מופיעות לעתים במקבצים ולעתים בבדידות מרהיבה.

למיטיבי הלכת, ההמשך עד לשיא גובה השלוחה מציע תגמול מיוחד - תצפית פנורמית מרהיבה על האזור כולו. בדרך, מלבד החלמוניות, ניתן לצפות במגוון בעלי חיים וצמחים ייחודיים לאזור, המוסיפים עומק לחוויית הטיול.

איך מגיעים: בוויז - "שמורת חלמוניות רכס בוקר"