בין אם אתם נוסעים קבועים במחלקה ראשונה או שזה חלום רחוק, ייתכן שבקרוב החוויה הזו תגיע לסיומה ברחבי העולם. חברת עומאן אייר הודיעה לאחרונה על ביטול תאי המחלקה הראשונה שלה לחלוטין, ובמקומם תציע תא חדש בשם "Business Studio". מהלך זה מצטרף למגמה דומה בחברות כמו טורקיש איירליינס ואייר ניו זילנד.

אז מדוע חברות תעופה רבות מוותרות על המחלקה הראשונה?

למרות שהמגמה הזו התגברה לאחרונה, היא למעשה החלה כבר כאשר חברות הלואו-קוסט נכנסו לשוק. מרגע השתלטותן על שוק הכרטיסים הזולים, חברת בריטיש איירווייס מיהרה להוסיף כסאות שהופכים למיטה בתאי מחלקת העסקים שלה. מתחרות רבות הלכו בעקבותיה, מה שהוביל במהירות לירידה בערך של המחלקה הראשונה. מאז, השדרוגים במחלקת העסקים הפכו למשמעותיים יותר, וכתוצאה מכך הפער באיכות בין מחלקה ראשונה לעסקים הצטמצם.

מחלקת הביזנס באייר אירופה (צילום: יח''צ)
מחלקת הביזנס באייר אירופה (צילום: יח''צ)

למרות ששמו של ה-Business Studio של עומאן אייר מרמז שהתאים החדשים מחליפים את מחלקת העסקים המסורתית, זה למעשה לא המקרה. הם יהיו בנוסף למושבי העסקים הקיימים, למרות שיהיו יקרים יותר. עם זאת, הם צפויים להיות מעט זולים יותר ממושבי המחלקה הראשונה, מה שעשוי למשוך אנשים המחפשים חוויה יוקרתית בתקציב יחסי. ה-Business Studio יציע מושבים ברוחב 82 אינץ', קירות פרטיות כסטנדרט, מסך אישי בגודל 23 אינץ' ו-Wi-Fi חינם, בנוסף לתפריט א-לה קארט.

בן מוצבאו, עורך ב-The Points Guy, אמר ל-Thrillist: "בעיני רוב הנוסעים כיום, ההבדל בין מחלקה ראשונה לעסקים הוא בשם בלבד. במיוחד בטיסות בינלאומיות ארוכות, לרוב התאים האלה יש מושבים שהופכים למיטות שטוחות - חלקם עם דלתות הזזה שהופכות את החלל של הנוסע לתא פרטי. בין אם קוראים לזה 'ראשונה' או 'עסקים', נוסעים ברוב חברות התעופה הגדולות ימצאו את המושבים האלה די מפוארים".

המגמה נמשכת: airBaltic דוחה שוב את חזרתה לישראל
בשורה רעה: חברת הלואו קוסט מבטלת את כל הטיסות לישראל עד 2025

אך יש חברות תעופה שהולכות נגד הזרם ומשפרות את המחלקה הראשונה שלהן.

למרות המגמה הכללית, ישנן חברות תעופה שדווקא משקיעות בשדרוג המחלקה הראשונה. וירג'ין אטלנטיק, למשל, השיקה לאחרונה שירות חדש במטוסי A350, עם פחות מושבים במחלקת העסקים אך עם שדרוגים משמעותיים בשירות היוקרתי ביותר.

 

וירג'ין אטלנטיק (צילום: סיון פרג׳)
וירג'ין אטלנטיק (צילום: סיון פרג׳)

וירג'ין אטלנטיק, שמכנה את המחלקה הראשונה שלה "upper class", השיקה את "The Booth", מרחב חצי-פרטי עם מקום לשני נוסעים בלבד. נוסעים אמידים יכולים ליהנות מחוויית טעימות יין, או טעימת קוניאק עם שילובי שוקולד, וכן מארוחה פרטית או "זמן משחק", שהוא פשוט משחקי קלפים, אך עם קלפים של החברה. לא ברור בדיוק כמה עולה החוויה הזו, מכיוון שניתן להזמין אותה רק על הטיסה, אך בהתחשב בכך שטיסות הלוך ושוב מעבר לאוקיינוס האטלנטי יכולות לעלות אלפי דולרים, סביר להניח שזה לא יהיה זול.

מחלקה ראשונה בחברת התעופה אמירייטס (צילום: יח''צ Emirates)
מחלקה ראשונה בחברת התעופה אמירייטס (צילום: יח''צ Emirates)

אילו חברות עדיין מציעות מחלקה ראשונה?

רוב חברות התעופה האמריקאיות כבר נטשו את מושבי המחלקה הראשונה במהלך העשור האחרון, אך בווירג'ין ובחלק גדול מאירופה, המצב שונה לחלוטין. כיום, יש רק מספר קטן של חברות תעופה המשמרות הן מחלקה ראשונה והן מחלקת עסקים בטיסות בינלאומיות ארוכות, כאשר לופטהנזה, בריטיש איירווייס ואייר פראנס מובילות את החבורה.

בעוד שבריטיש איירווייס השיקה את הסוויטה החדשה והמפוארת שלה במחלקה הראשונה בחלק ממסלולי הבואינג 777 שלה בסוף השנה שעברה, אייר פראנס בחרה להשקיע עוד יותר במוצר האליטיסטי ביותר שלה. תאי "La Première" החדשים של חברת התעופה הצרפתית מוצגים כ"הארוכים ביותר בשוק" והם בהחלט גדולים מאוד. כל סוויטה אישית כוללת עד חמישה חלונות וכן שני מסכי טלוויזיה וטאבלט לשליטה אלחוטית במושב. הנוסעים יכולים גם להשתמש בשלושה מרחבי מגורים מודולריים, הכוללים מושב נפרד, ספה ומיטה שטוחה, לצד מחיצה מהרצפה עד לתקרה לפרטיות מקסימלית.

חברת התעופה הלאומית של גרמניה, לופטהנזה, גם היא נשענת בחוזקה על המחלקה הראשונה. היא השיקה לאחרונה את תאי הטווח הארוך המשודרגים שלה ברמה העליונה, הידועים בשם "Allegris". כל סוויטה מורכבת מתא כפול המציע קירות גבוהים עד לתקרה לפרטיות, וכן שולחן גדול ושני מושבים גדולים שניתן לשלב למיטה זוגית נוחה במידת הצורך.

אם חברות תעופה אלו יצליחו בדרכן, נראה שהמחלקה הראשונה צפויה לעבור שיפורים מתמידים, כדי לשמור על מעמדה וכדאיותה.