חול המועד סוכות הוא ההזדמנות המושלמת לצאת מהבית ולטייל ברחבי ישראל. לכבוד החג, מירי אלטשולר, ממנות קהל וקהילה במחוז יו"ש ברשות הטבע והגנים, ממליצה לנו להגיע לעין פרת.

"מעבר ליופיו של הטבע הישראלי, שמורות הטבע הן מרחב שמזמין אותנו להתנתק מהשגרה העמוסה ולהתחבר לעצמנו", היא אומרת. "רשות הטבע והגנים מציעה לנו חוויות שמפגישות בין טבע, היסטוריה ושקט פנימי, וכל זאת באווירה של חידוש והתחדשות. במיוחד בתקופות מאתגרות, המפגש עם הטבע מעניק לנו הזדמנות להיטען בכוחות מחודשים ולשאוב השראה מהיופי שמסביבנו".

הטיול לעין פרת, שבשמורת נחל פרת, הוא אחד ממסלולי הטיול הקלילים והיפים בארץ. בשמורה ריכוז גדול של טבע בראשיתי מתפרץ כמעיינות, נביעות ונחל זורם לצד שרידי אמות מים קדומות, מנזר קסום, שרידי תחנת שאיבה בריטית, שולחנות פיקניק, חורשה מוצלת ועוד מגוון מסלולי טיול בכל רמות הקושי.

עין פרת  (צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
עין פרת (צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)

המסלול נפתח בבית המשאבות המנדטורי, בו ממוקם מרכז השירות למטייל ומשאבת המים ששאבה את מי עין פרת לירושלים המזרחית. רשות הטבע והגנים שיפצה את המבנה, ועתה הוא משמש למשרדי השמורה. היום משרתים מי המעיין את הטבע ואת חובביו. מקור מי עין פרת נמצא כ-500 מ' מבית המשאבות, במעלה הנחל, ליד החורשה היפה של עצי האיקליפטוס. המעיין נובע בערוץ, מתוך ברכה צלולה.

על הצוק שמשמאל ניצבים המבנים של מנזר פארן (מנזר חריטון). מנזר פארן זוכה לתואר המכובד "ראשון המנזרים במדבר יהודה". את המנזר הקים הנזיר המפורסם חריטון, שהקים עוד שני מנזרים סמוכים במדבר יהודה. קברו של חריטון נמצא במערה קטנה בלב חצר המנזר. מטיילים חדי עין יוכלו להבחין בשרידי הכנסייה הביזנטית המקיפים את מקום הקבר. יש להניח שהקבר היה בקריפטה של הכנסייה, כמקובל בכנסיות ביזנטיות. מהמנזר שבים באותה הדרך לנקודת המוצא.

המסלול בעין פרת מתאים למשפחות ולמטיילים חדשים וותיקים כאחד. מי שרוצה להרחיב ולשפר את חווית הטיול, מוזמן במהלך חול המועד היום ומחר לצפות בהצגה בגן הלאומי, אשר בה נשמע על ערכי הטבע במקופ ונלמד איך אנחנו יכולים לשמור על הטבע המקסים סביבנו.

עין פרת  (צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים)
עין פרת (צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים)

איך מגיעים למסלול? מצומת הגבעה הצרפתית (ירושלים) נוסעים לכיוון פסגת זאב. עוברים את מחסום חיזמה ונוסעים מזרחה בכביש 437 לכיוון עלמון (ענתות). פונים שמאלה לכיוון עלמון (ענתות) נכנסים לישוב ונוסעים על פי השילוט. משער השמורה נוסעים במורד כביש סלול ומפותל. מכוניות פרטיות יכול לחנות ליד הנחל או בחניה העליונה. אוטובוסים רשאים לחנות בחניה העליונה בלבד, כ-200 מ' מהנחל (ללא גישה לאוטובוסים במהלך החג). החניה והכניסה למסלול היא על בסיס מקום פנוי. בימים אלו בריכת התמר סגורה לרחצה.

כלל הפעילויות יתקיימו בהתאם להנחיות פיקוד העורף המשתנות, לרשימת הפעילויות המלאה ולהרשמה מראש באתר רשות הטבע והגנים