ועדת הכלכלה של הכנסת מתכנסת היום (שני) לדיון גורלי שעשוי לשנות מהותית את ענף התעופה בישראל. במוקד - תיקון לחוק פיצוי הנוסעים, המוכר כ"חוק טיבי", על רקע השלכות המלחמה על התעופה האזרחית ואיומן של חברות התעופה הזרות שלא לשוב לישראל.

התיקון המוצע כולל מספר שינויים משמעותיים: השהיה גורפת ורטרואקטיבית של החוק מתחילת מלחמת חרבות ברזל, הגבלת סכומי הפיצוי לכרטיסי טיסה חלופיים, וקיצור זמן ההודעה על ביטול טיסה מ-14 ימים ל-3 ימים ללא חובת פיצוי.

השפעות כלכליות משמעותיות מתגלות בשטח: ריינאייר למשל נאלצה לשלם כ-3.8 מיליון דולר בפיצויים בשנה האחרונה, בעוד ישראייר נחשפה ליותר ממאה תביעות בסכום של כ-2.2 מיליון שקלים מאז תחילת המלחמה.

נמל התעופה JFK בניו יורק (צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)
נמל התעופה JFK בניו יורק (צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)

השינוי המוצע עשוי להשפיע על שני מישורים מרכזיים: חזרתן האפשרית של חברות תעופה זרות לישראל, וכניסתן של חברות ישראליות נוספות לקווי ארצות הברית. ישראייר, למשל, כבר הביעה נכונות להפעיל שישה קווי טיסה שבועיים לניו יורק בכפוף לשינוי התקנות.

מדריך: כך תשמרו על עצמכם בחו"ל בתקופה המתוחה
אפשר לברוח לשם: הישראלים עוד לא גילו את הכפרים הנסתרים של אירופה

עם זאת, הדיון מעלה מחלוקת עמוקה בין האינטרסים של חברות התעופה לבין זכויות הנוסעים. בעוד חברות התעופה מדגישות את הנזק הכלכלי הנגרם להן בשל נסיבות שאינן בשליטתן, יש חשש שהשינוי יוביל לפגיעה בזכויות הצרכנים. מאחר שלמרות שהמהלך עשוי להוביל להגברת התחרות, להורדת מחירי הטיסות ולחידוש קווי תעופה חיוניים, קיים חשש לניצול המצב הביטחוני לפגיעה בזכויות הנוסעים.

הדיון מתקיים בתקופה קריטית, כאשר רוב חברות התעופה האמריקאיות הפסיקו את טיסותיהן לישראל, וחברות ישראליות מחפשות דרכים למלא את החלל שנוצר בקווים אלה. האם התיקון יוביל לחזרת חברות התעופה הזרות? רק ימים יגידו.