בינה מלאכותית, טכנולוגיות מתקדמות ומודלים חדשניים של קיימות מעצבים מחדש את תעשיית התיירות. אם בעבר דיברנו על מהפכת הדיגיטל ועל מעבר לאוטומציות, כנס Future Travel Summit שהתקיים ביום חמישי בברצלונה סיפק תזכורת חשובה: גם בעולם שמשתנה במהירות, התייר המודרני מבקש לשמור על קשרים אנושיים.
החזון של עולם התיירות
כנס Future Travel Summit בהובלת היזמת אנה מץ התקיים זו השנה הרביעית בברצלונה והפך לאירוע מרכזי עבור תעשיית התיירות והטכנולוגיה. האירוע מאגד חדשני תיירות, ספקי שירותים, סטארט-אפים, משקיעים ומנהיגים תאגידיים, במטרה לשתף רעיונות, לקדם שיתופי פעולה ולעצב את עתיד הנסיעות. הכנס מהווה במה להצגת חידושים טכנולוגיים, שיח על מגמות עכשוויות, ותמיכה במיזמים פורצי דרך.
אחד מרגעי השיא בכנס היה תחרות הסטארט-אפים בתחום טכנולוגיות התיירות (הטרוול-טק). בין המיזמים שהוצגו בתחרות - Boatscribe - פלטפורמה לאיסוף הצעות להשכרת יאכטות; GetYourVisa - שירות שמנצל בינה מלאכותית כדי לפשט את תהליך בקשות הוויזות; SwiftOn - מוצר חדשני שמעודד אורחים בבתי מלון לחסוך במים באמצעות משחק ו-Holiwise - אתר לתכנון טיולים בהתאמה אישית. הזוכה בפרס הראשון ובצ'ק בגובה 330,000 אירו הוא ג'ף פאן, מייסד חברת Belli , פלטפורמה המסייעת לחברות תעופה למקסם הכנסות מניצול חלל המטען של המטוסים למשלוחי סחורות.
העתיד הטכנולוגי: בינה מלאכותית ומסעות מותאמים אישית בלחיצת כפתור
אין ספק שהטכנולוגיה משנה את הדרך שבה אנו מטיילים. בינה מלאכותית מאפשרת לבנות מסלולי טיול מותאמים אישית, טכנולוגיות כמו סריקות תלת-ממד בבידוק הביטחוני מקצרות תורים ומייעלות תהליכים, ומערכות אלקטרוניות מחליפות את פקידי הקבלה בבתי המלון. אבל דווקא כשכל זה קורה, משהו אחר מתבהר: החוויות שאנו זוכרים באמת אינן נבנות על ידי אלגוריתם, אלא בזכות אינטראקציות עם אנשים.
השינויים המרכזיים שעוברים על עולם התיירות
עולם התיירות עובר שינויים מהותיים שמעצבים מחדש את חוויית המטייל. חופשות שבעבר התמקדו בפינוקים ובבילויים הפכו למסעות שמקדמים בריאות ורווחה נפשית – התייר הבריא מחפש יוגה, תזונה נכונה ומדיטציה כחלק מחופשתו. גם התיירות ההמונית מפנה מקום לגישה מודעת יותר: התייר המודע מבקש לתמוך בקהילות מקומיות ולשמר מערכות אקולוגיות. במקביל, אנו רואים הגדרה חדשה של יוקרה – פחות דגש על פאר חומרי, ויותר על בעלות על הזמן הפנוי ואיכות החוויה.
הגבולות בין עבודה ופנאי הולכים ומיטשטשים: רבים מאמצים את המודל של תיירות חסרת גבולות, שמשלבת טיול עם עבודה מרחוק. במקביל, התייר המודרני לא מחפש רק יעדים, אלא גם רגעים של השתאות: צפייה בזוהר הצפוני, למשל, ביקור בקרחוני הקוטב.
מעבר מאוטומציה לחיבור אנושי
אחת הנקודות המעניינות שעלו בכנס היא שהמטיילים אינם מבקשים להחליף את האינטראקציה האנושית בטכנולוגיה, אלא לשלב בין השתיים. נייילס סוואב, מנהל טכנולוגיות ודיגיטל בסושיאל האב, הדגיש ש"אף טכנולוגיה לא יכולה להחליף את הקסם של שיחה פנים אל פנים". הטכנולוגיה יכולה לסייע, לארגן, לייעל – אבל הקשרים האנושיים הם אלה שנותנים את המשמעות האמיתית לחוויה.
אבי מאיר, מייסד חברת TravelPerk, פנה לקהל ושאל מי היה מעדיף לשמוע את ההרצאה בזום. אף יד לא הורמה. הוא הסביר שקרבה פיזית מייצרת רגשות שמובילים לאינטימיות ולקשרים חזקים.
רק אחרי מגיפת הקורונה הם הבינו את השליחות האמיתית של החברה – לחבר בין אנשים. עובדה, שאנשים ממשיכים בנסיעות עבודה, גם אחרי שהתרגלנו לאונליין.
תיירות שמקרבת בין אנשים
מגמה בולטת נוספת שמתחזקת היא תיירות קהילתית. במקום מסעות אינדיבידואליים, תיירים כיום נמשכים לחוויות משותפות שמחברות אותם לאנשים חדשים. בין אם מדובר בטיול קבוצתי, סיור קולינרי או אירוע תרבותי – הקשר הבינאישי הפך לאחד ממרכיבי החופשה המבוקשים ביותר.
"אנחנו יצורים חברתיים", הסביר אחד הדוברים בכנס, "ולמרות כל הקסם הטכנולוגי, החוויות הבלתי נשכחות באמת הן אלה שאנחנו חולקים עם אחרים".
העובדה שהתיירות חוזרת לחיבורים האנושיים אינה מקרית. ככל שהעולם הדיגיטלי מתרחב ומציע פתרונות מתקדמים, אנו מוצאים את עצמנו משתוקקים לגעת במשהו אמיתי. דור ה- Zהוא הדור המחובר ביותר מבחינה אלקטרונית, המדווח גם על הבדידות הגדולה ביותר. לא מפתיע, אם כן, שחוויות שנוצרות מתוך מפגשים עם אנשים – מארחים, מדריכים, מטיילים אחרים – הן אלו המבוקשות ביותר היום.
המסקנה: הטכנולוגיה ככלי, האנושיות כמטרה
בינה מלאכותית וחדשנות טכנולוגית ממשיכות להניע את תעשיית התיירות קדימה, אבל הלב של המסע נשאר אותו לב אנושי. חוויות מותאמות אישית, קיימות ויעילות טכנולוגית הן רק כלים. המטרה האמיתית היא לאפשר לתיירים ליצור זיכרונות, חיבורים והשראה – והכל באמצעות אנשים, עבור אנשים.
בעולם עתיר חידושים, נראה כי הדבר היחיד שלא משתנה הוא הצורך האנושי הבסיסי – להרגיש חלק ממשהו גדול יותר, להיפגש ולשתף. המסקנה היא ברורה: גם בעתיד, המגע האנושי יישאר הדבר שגורם לתיירות להיות הרבה מעבר למסע.