כולנו מצפים ששנת 2025 תהיי שנת בשורות והתחלות חדשות, אך כפי שזה נראה הבשורות לא תמיד לטובתנו. ההתאוששות מרשימה ממשבר הקורונה מובילה את חברות התעופה לצעד נועז - שינוי מוחלט של כללי המשחק. הנוסעים צפויים לשלם יותר, אבל התמורה שיקבלו עשויה להיות שווה כל שקל.
על פי התחזיות, הקרב על השמיים האירופאיים מתלהט - וכפי שזה נראה, זה הולך לעזור גם לתייר הישראלי, שכרגע לא מצליח למצוא טיסות לארה"ב. חברות התעופה האמריקאיות הגדולות מכריזות על תוכניות שאפתניות חסרות תקדים. דלתא איירליינס מובילה עם הבטחה להפעיל מאות טיסות שבועיות ליעדים אירופאיים, כולל נתיבים חדשים לערים שעד כה היו מחוץ לטווח. גם יונייטד איירליינס מגיבה בתוכנית משלה, עם דגש על יעדים ייחודיים שטרם נראו במפת הטיסות. החברה שמה עין במיוחד על ערי חוף אטרקטיביות בספרד, איטליה ופורטוגל, במטרה למשוך את הנוסע המודרני המחפש חוויות ייחודיות.
המחירים עולים - ולונדון כבר לא משתלמת
הצד השני של המטבע הוא עלייה משמעותית במחירים. בריטניה מובילה את המגמה עם שורת מיסים והיטלים חדשים, שהופכים את הטיסות דרך לונדון ליקרות מתמיד. מס הנוסעים האווירי צפוי לזנק, במיוחד במחלקות היוקרה.
כמו כן, בעוד שעד היום גרינלנד נחשבה ליעד אקזוטי אך מרוחק, 2025 תסמן את הפיכתה למוקד תיירות בינלאומי חם. שדה התעופה החדש בנוק, עם מסלול מודרני ומסוף נוסעים מתקדם.
מהפכת המטוסים החדשים
הכוכב החדש של השמיים הוא האיירבוס A321XLR, מטוס שעתיד לשנות את כללי המשחק. היתרון הגדול שלו: היכולת לטוס למרחקים ארוכים בעלויות נמוכות יותר. המשמעות עבור הנוסעים: קווי טיסה חדשים בין ערים שמעולם לא היו מחוברות בטיסה ישירה.
סוף עידן השדרוגים
תקופת הזהב של השדרוגים החינמיים מתקרבת לסיומה. חברות התעופה משכללות את היכולת שלהן למכור מושבים במחלקות הגבוהות, ומעדיפות הכנסה מיידית על פני שדרוג נוסעים מתמידים. בדלתא, למשל, רק 12% מהמושבים במחלקת העסקים ניתנים כשדרוג - היפוך מוחלט מהמצב לפני עשור.
נקודת אור אחת בשנת 2025: שיתוף פעולה חדשני בין חברות התעופה לאפל עשוי לפתור סוף סוף את בעיית המזוודות האבודות. מערכת חדשה תאפשר שיתוף מאובטח של מיקום ה-AirTag עם חברות התעופה, מה שיקל משמעותית על איתור כבודה שהתעכבה או אבדה.
המחיר שכולנו נשלם
אבל כל החידושים האלה יגיעו עם תג מחיר משמעותי. בריטניה מובילה את מגמת ההתייקרות עם העלאת מס הנוסעים האווירי, במיוחד במחלקות היוקרה. החל מאפריל 2025, הנוסעים במושבים המרווחים ישלמו תוספת של כ-100 דולר לכיוון. וזו רק ההתחלה. מלבד המיסים, נוסעים לבריטניה יצטרכו לשלם על אישור כניסה אלקטרוני (ETA) - גם אם מדובר רק בטיסת קונקשן. התשלום אמנם צנוע יחסית - כ-50 שקלים - אבל מצטרף לשורה ארוכה של תשלומים נוספים.
גם במזרח המחירים מזנקים. המלדיביים הכפילו את מס היציאה שלהם, וסינגפור מתכננת העלאה הדרגתית של האגרות בנמל התעופה צ'אנגי.
מי שצפוי להרוויח מהשינויים? בראש ובראשונה - יעדים חדשים כמו גרינלנד, שמשקיעה מיליארדים בתשתיות תעופה. גם ערים אירופאיות שעד כה היו מחוץ למפת התעופה העולמית צפויות להפוך לאטרקטיביות יותר.
חברות התעופה עצמן צפויות להרוויח מהמעבר למודל עסקי חדש, שבו תוכניות הנוסע המתמיד הופכות למנוע רווח משמעותי. התוכניות החדשות מאפשרות לחברות להרוויח גם כשהלקוחות לא טסים - דרך שותפויות עם חברות קמעונאיות, בתי מלון ותחנות דלק.
כפי שזה נראה עכשיו, 2025 מסמנת את תחילתו של עידן חדש בתעופה העולמית. הנוסעים יצטרכו להתרגל למציאות חדשה: מחירים גבוהים יותר, פחות הטבות "חינם", אבל גם אפשרויות רבות יותר מאי פעם. השאלה הגדולה היא האם השינויים האלה יובילו לחוויית טיסה טובה יותר, או רק ליקרה יותר.