שנת 2024 הייתה שנה מאתגרת במיוחד לענף התעופה בישראל, עם פרוץ מלחמה בעצימות גבוהה שגררה גל ביטולים של טיסות בינלאומיות, סגירות זמניות של נתב"ג מעת לעת ופגיעה משמעותית בענף התעופה והתיירות המקומי. חוסר הוודאות הותיר את הציבור הישראלי מבולבל מול כרטיסי טיסה מבוטלים וקשיים לוגיסטיים בניהול הטיסות, ורבים נאלצו לחפש פתרונות יצירתיים בשביל לממש את הרצון לחופשה.
כך הפך ענף התעופה לברומטר הלא רשמי של המצב הביטחוני בישראל – אם המטוסים לא ממריאים, כנראה שהמתח באזור דווקא כן. אחרי אירועי ביטחון משמעותיים, הגיעו לרוב גם ביטולי טיסות ולעיתים עוד לפני. אבל כעת, עם ירידה ברמת המתח, אפילו באופן זמני, מתחילות חברות התעופה לשוב לפעילות הדרגתית, וזו הזדמנות לבחון את האירועים שטלטלו את הענף לאורך השנה.
"שני אירועים מטלטלים השפיעו על הענף בשנים האחרונות, הקורונה והמלחמה בישראל. בעוד הראשונה הייתה למשבר בינלאומי, משבר התעופה הנוכחי שייך בעיקר לישראל ולכן ההתמודדות איתו שונה ומהירה מהירה יותר. מצב זה מחייב את כל השחקנים בענף, מחברות התעופה ועד סוכני הנסיעות, לשנות את החשיבה, השירותים ושיטות העבודה כך שנוחות הנוסעים לא תיפגע", מציינת רויטל בן נתן, מנכ"לית חברת התיירות אופקים.
"ענף התיירות ידוע בכושר ההתאוששות שלו ולצד האתגרים, 2025 טומנת גם הזדמנויות", מוסיפה רויטל. "הביקושים לחודשי החורף ואפילו לפסח ולקיץ מעידים על הרצון של הישראלים לצאת שוב לחופשה, לאחר תקופה ארוכה, זאת כמובן עם אמצעי זהירות כדוגמת אפשרויות לגמישות וביטוח ביטול נסיעה".
גל ביטולי הטיסות
שנת 2024 החלה כשהמלחמה בעזה בעיצומה ועם הדממה כמעט מוחלטת של חברות התעופה הבינלאומיות שהשאירו את הזירה בעיקר לחברות הישראליות, ולמספר חברות זרות כמו אתיופיאן איירליינס, פליי דובאי ומעט אחרות נוספות. שתי חברות זרות נוספות שלא הפסיקו לטוס לארץ כמעט לאורך כל התקופה, הן אלו שבבעלות ישראלית חלקית - TUS הקפריסאית ובלו בירד היוונית.
מתכננים חופשה קולינרית? זאת המדינה עם המטבח הכי טוב בעולם - ולא, זו לא איטליה
רוחות ושדים: זה המקום הכי מפחיד בעולם | הרשימה המלאה
גם חברות הלואו-קוסט הפופולאריות הפסיקו את טיסותיהן ארצה בעקבות המלחמה, כאשר ריינאייר ואיזיג'ט דחו פעם אחר פעם את מועד חידוש הטיסות כמעט ללא הפסקה למעט חזרה קצרה של החברה האירית באמצע. זאת גם התנתה את חזרתה לארץ בתנאים שונים. גם וויזאייר ההונגרית, החברה הבינלאומית הפעילה בישראל, הקפיאה טיסות עם פרוץ המלחמה, אך גם הייתה גם בין הראשונות לחזור בתחילת חודש מרץ ומאז לפעול למשך מספר חודשים. זאת גם חזרה לאחרונה לפעילות.
מתחילות לחזור
עם התייצבות מסוימת במצב הביטחוני, חברות תעופה בינלאומיות החלו לשקול חזרה לישראל. במרץ 2024 נרשמה חזרה של כמה חברות אירופיות וישראלים רבים החלו לטוס לחופשות התרעננות. גם בקו האמריקאי נרשמה תזוזה. בתחילת המלחמה כלל החברות האמריקאיות הקפיאו את הפעילות לישראל, למעשה עד היום. מדלתא ואמריקן איירליינס, ענקיות התעופה בחרו שלא לעלות על רכבת ההרים הזאת שנקראת הקפאה וחזרה בכל שני וחמישי.
יונייטד איירליינס חידשה את טיסותיה לישראל בחודש מרץ 2024. הטיסות הראשונות בקו ניוארק–תל אביב החלו ב-2 לחודש אך גם זה לא החזיק זמן רב. בעקבות התפתחויות ביטחוניות, החברה השעתה שוב את טיסותיה לישראל באפריל. החברה תכננה לחדש את הטיסות ב-2 במאי 2024, אך דחתה את החזרה ונכון לעכשיו צפויה לחזור רק בתחילת השנה הקרובה.
המגרש ריק – החברות הישראליות שוברות שיאים
בעוד שהחברות הבינלאומיות ובעיקר האמריקאיות הפסיקו פעילותן בישראל, את הביקושים הגדולים תפסו חברות התעופה המקומיות – אל על, ישראייר וארקיע – ששברו שיאי הכנסות בזמן שהם משחקים במגרש כמעט ריק. במהלך שנת 2024, אל על הרחיבה משמעותית את פעילותה בקווים לארצות הברית, והטיסה במהלך השנה מספר שיא של נוסעים. החל מחודש יוני, החברה הוסיפה טיסות בקווים ללוס אנג'לס, ובוסטון.
כל אלו כאמור הביאו את אל על להציג ברבעון השני של 2024 זינוק של פי 2.5 ביחס לרבעון המקביל עם 147 מיליון דולר רווח נקי, שיא שנשבר ברבעון השלישי עם רווחים על סך 187 מיליון דולר. גם ישראייר חגגה עם רווח של 20 מיליון דולר ברבעון השלישי עם עליה של 50 אחוז ביחס לרבעון המקביל ב-2023.
הרווחיות והוואקום הוביל גם את ישראייר וארקיע ללטוש עיניים לכיוון ארצות הברית ובחודשים האחרונים אנחנו עדים לדיונים בנושא, בעיקר סביב התיקון "לחוק טיבי" (חוק שירותי התעופה). הביקושים הובילו גם להקמת חברת התעופה TechAir שהקים מטה ההייטק ומטרתו לאפשר מקומות נוספים לארצות הברית. הביקוש עולה גם בעקבות נסיעות העסקים. "לצד תיירות הפנאי, תחום הנסיעות העסקיות מהווה בין 25 ל-30% מהטיסות וראה אף נסיקה בשנה האחרונה משום ששותפים גלובליים לא יכלו להגיע לישראל", מציינת רויטל בן נתן.
עלילות טרמינל 1
לאורך השנה ועם התייצבות המצב הביטחוני, חברות הלואו-קוסט הביעו את רצונן לחזור לפעילות בישראל, אולם על הפרק עמד סיפורו של טרמינל 1 – הטרמינל בו דמי התעפול זולים יותר, בעתם בין היתר של חברות הלואו-קוסט, שנסגר בעקבות השהיית הטיסות. כשאלה חזרו, הן פעלו מטרמינל 3, אך מהר מאוד לטשו עיניים לטרמינל הריק.
חברת ריינאייר ביטלה טיסותיה פעם נוספת והתנתה את המעבר לטרמינל 1 כתנאי מרכזי לחידוש הפעילות בישראל. וויזאייר לעומתה, קבעה מחיר מיוחד בשם "תשלום שדה תעופה" ובכך המשיכה לפעול.
הוויכוח סביב הפעלת טרמינל 1 נבע מהצורך לאזן בין שיקולי ביטחון, עלויות תפעול ונוחות הנוסעים. מצד אחד, הפעלת טרמינל 1 מאפשרת לחברות לואו-קוסט להציע כרטיסים במחירים תחרותיים, מה שמגביר את התחרות בשוק ומיטיב עם הצרכנים. מצד שני, בתקופות של מתיחות ביטחונית, ריכוז הפעילות בטרמינל 3 עשוי להקל על ניהול הבטיחות והביטחון בנמל התעופה. בנוסף, הפעלת טרמינל 1 דרשה משאבים וכוח אדם נוספים.
לאור הצפי לגידול בתנועת הנוסעים בקיץ 2024, הוחלט לפתוח מחדש את טרמינל 1 ב-1 ביוני, זאת כדי להתמודד עם העומס הצפוי ולאפשר לחברות הלואו-קוסט לחזור לפעילות מלאה. למרות זאת, חברת ריינאר לא חזרה לישראל. אך החל מחודש נובמבר טרמינל 1 נסגר שוב. ההחלטה נבעה מהירידה בתנועת הנוסעים לאחר הביטולים המשמעותיים של חודש אוגוסט עם המלצת האיחוד לא לטוס לישראל, וכן מהצורך לרכז את הפעילות בטרמינל 3 לשם ייעול תפעולי וביטחוני. רשות שדות התעופה הודיעה כי טרמינל 1 יישאר סגור עד להודעה חדשה, כשכל הטיסות הועברו לטרמינל 3.
איך זה שטיבי מעסיק את כולם?
אחד החוקים המדוברים ביותר של השנה היה חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), התשע"ב-2012", המוכר כ"חוק טיבי" על שם יוזמו, חבר הכנסת אחמד טיבי. החוק נחקק במטרה להגן על זכויות הנוסעים במקרים של ביטול, עיכוב או שינוי בתנאי הטיסה. החוק מחייב את חברות התעופה לספק לנוסעים שירותי סיוע, השבת תמורה, כרטיס טיסה חלופי ופיצוי כספי, בהתאם לנסיבות.
בעקבות המלחמה הוכרז כידוע מצב חירום בישראל, בהתאם לחוק, נוסעים שטיסותיהם בוטלו היו זכאים לפיצוי כספי, אלא אם הביטול נבע מ"נסיבות מיוחדות" שלא היו בשליטת חברת התעופה. עם זאת, החוק במתכונתו המקורית לא הגדיר במדויק מהן "נסיבות מיוחדות", מה שהוביל לחוסר ודאות משפטית ולחשש של חברות התעופה מתביעות פיצויים.
כתוצאה מכך, חברות תעופה זרות רבות התנו את חידוש פעילותן בישראל בתיקון החוק, כך שיפטור אותן מחובת הפיצוי במקרים של ביטול טיסות עקב מצבי חירום. באחרונה, פנו נציגי כ-15 חברות תעופה זרות פנו לוועדת הכלכלה של הכנסת בבקשה לשנות את החוק, בטענה שבמצב הנוכחי הן חשופות לתביעות פיצויים גם במצבי חירום שאינם בשליטתן.
בחודשים האחרונים דנה ועדת הכלכלה בתיקונו ובצמצום זכויות הנוסעים הקבועות בו כדי להחזיר את חברות התעופה הזרות לישראל, עם זאת למרות כוונת הממשלה, לא כל החברות ממהרות לחזור ומציבות דרישות נוספות כמו שקט ביטחוני, תיקון החוק וודאות משפטית, והשלישי הוא כאמור הפעלת טרמינל 1 או אגרות בתעריף טרמינל 1.
רגע לפני חופשות החגים: נסראללה מחוסל והאיחוד האירופי ממליץ
חיסולו של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה בחודש בספטמבר, הוביל לתגובות משמעותיות מצד חברות התעופה הבינלאומיות הפועלות בישראל. בעקבות האירוע, הסוכנות האירופית לבטיחות תעופה (EASA) המליצה לכל החברות האירופיות להימנע מטיסות במרחב האווירי של ישראל עד ל-31 באוקטובר 2024.
המלצה זו גרמה לחברות תעופה רבות לבטל את טיסותיהן באופן מיידי לישראל וממנה, ובתוך כך ראינו את חברות וויזאייר, אייר פראנס, קבוצת לופטהנזה, ITA, אייר אירופה, טראנסאוויה, איבריה ובריטיש איירווייז, מבטלות את פעילותן, כל אחת לתקופה אחרת. רובן טרם חזרו.
בשל ביטולי הטיסות מצד החברות הזרות, נוצרה אי-ודאות בקרב הנוסעים, חלקם נתקעו בחו"ל ונאלצו למצוא דרך חזרה, חלקם נאלצו לדחות את חופשת ההתרעננות שתכננו בחגים או למצוא דרך חלופית. חברות התעופה הישראליות המשיכו לפעול כרגיל וניסו לתת מענה לביקוש הגובר, אך התקשו להתמודד עם העומס.
מירי רגב בעולם
במהלך שנת 2024 הדרכונים של רוב אזרחי ישראל היו בהדממה. שרת התחבורה, לטענתה, קיימה נסיעות תכופות למדינות שונות "לטובת החזרת הפעילות האווירית לישראל" ובין היתר נסעה להונגריה, נסיעה שזכתה לכותרת רבות. כן, השרה זכתה לביקורת ציבורית על היעילות של מאמציה, במיוחד לאור העובדה שחברות תעופה זרות עדיין נמנעו מלחזור לפעילות בישראל באותה תקופה. הביקורת התמקדה בשאלת הצורך והדחיפות של הנסיעה, במיוחד לאור העלויות הגבוהות ובשל העובדה שרגב שהתה בחו"ל בתקופה של מתיחות ביטחונית.
שתי חברות תעופה כחול לבן חדשות
בשנה הקשה שעברה על ענף התעופה בישראל גם הופיעה נקודות אור עם השקתן של שתי חברות תעופה חדשות, "אייר חיפה" ו-."TechAir" "אייר חיפה" היא חברת התעופה הראשונה שבסיסה בנמל התעופה הבינלאומי בחיפה, והראשונה שהוקמה בישראל מזה שלושה עשורים. החברה החלה את פעילותה המסחרית ב-22 בדצמבר 2024, עם טיסות סדירות לאילת ולרנקה. החל מינואר 2025, מתוכננות גם טיסות לאתונה.
ביטולי הטיסות בעיקר לארה"ב הובילו גם למשבר בענף ההייטק הישראלי שמקיים שם פעילות תדירה ענפה. המשבר הזה, הוביל את מטה ההייטק הישראלי להקמה של יוזמה בשם "TechAir". המיזם הוקם על ידי פורום של בכירים בתעשיית ההייטק הישראלית, כולל יזמים, מנהלי חברות ומשקיעים, במטרה לספק פתרון לצרכים הדחופים של קהילת ההייטק, הנדרשת לטיסות תכופות לפגישות עם משקיעים, לקוחות ושותפים עסקיים בארה"ב.
TechAir פועלת במודל של קואופרטיב מודרני, שבו חברות הייטק מתחייבות מראש לרכוש כרטיסי טיסה בסכומים מוגדרים, ובתמורה מקבלות גישה לטיסות במחירים תחרותיים. הכנסות המיזם מיועדות לכיסוי עלויות התפעול, וכל רווח נוסף מחולק בין החברות המשתתפות.
שנת 2025 מתחילה עם אופוטימיות זהירה, כאשר כבר רואים ניצוצות של חזרה לפעילות בקרב מספר חברות תעופה וביניהן, א'גייאן, אייר אירופה, לוט, וויזאייר ועוד. בענף מדברים גם על ביקושים לחודשי החורף, לפסח ואף לקיץ. אם המצב יישמר כך, אנחנו צפויים לראות גם עלייה במספר הנוסעים, שחיכו לחופשות ההתרעננות שלהם במשך זמן רב ובהתאם לחזרה של עוד ועוד חברות תעופה.