משבר התעופה החריף שפקד את ישראל מאז פרוץ המלחמה מגיע לנקודת מפנה: ועדת הכלכלה אישרה היום (רביעי) שורת הקלות חסרות תקדים לחברות התעופה, שיאפשרו להן לבטל טיסות ללא פיצוי כספי לנוסעים. המהלך, שזכה לכינוי "חוק עידוד התעופה בזמן משבר ומלחמה", נועד להציל את ענף התעופה הישראלי ולהבטיח את המשך הטיסות לישראל וממנה, אך מעורר ביקורת בקרב ארגוני צרכנים.

התיקון, שיזמה שרת התחבורה מירי רגב בשיתוף יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן, נועד להקל על חברות התעופה ולעודד אותן להמשיך ולהפעיל טיסות לישראל וממנה, תוך שמירה על האינטרסים של הנוסעים. החוק מסדיר את מערך הפיצויים וההטבות לנוסעים במקרה של ביטול טיסות או שינוי בתנאיהן. התיקון נועד להקל על חברות התעופה בתקופת מלחמת חרבות ברזל, תוך שמירה על זכויות הנוסעים.

עיקרי התיקון, שיהיה בתוקף למשך חצי שנה, כוללים פטור מפיצוי (מעבר להחזר כספי) על טיסות שבוטלו בין 8 באוקטובר ל-30 בנובמבר 2023, וקיצור תקופת ההודעה המוקדמת על שינויים בטיסות מ-14 ל-3 ימים עבור טיסות המתוכננות עד סוף פברואר 2024.

התיקון מעניק לשרת התחבורה סמכות לשנות את ההטבות לנוסעים במצבי חירום, ומחייב חברות תעופה לספק טיסות חלופיות דרך מרכזי כינוס תעופתיים בלרנקה, אתונה או דובאי. במקביל, תספק הממשלה רשת ביטחון לחברות שיגדילו את היצע הטיסות לצפון אמריקה.

שרת התחבורה מירי רגב: "התיקון מאזן בין השמירה על שירות הולם לנוסעים לבין הקטנת חוסר הוודאות של החברות. הוא יעודד חברות לשוב ולטוס לישראל ולהפעיל טיסות חדשות לארה"ב. שמרנו לאורך המלחמה על שמים פתוחים ורציפות תפקודית, והתיקון יאפשר להמשיך להעניק שירות לאזרחי ישראל תוך הגדלת התחרות והיצע הטיסות".

יוני וקסמן משנה ליו"ר אופיר טורס: "אישור התיקון לחוק שירותי תעופה הוא צעד משמעותי שיאפשר את חזרתן של חברות התעופה הזרות לישראל. תוספת של 15 חברות תעופה ו-50 אלף מושבים תגביר את התחרות ותוביל להוזלת מחירים. במיוחד חשובה חזרתן של חברות הלואו-קוסט כמו ריינאייר לטרמינל 1, שיכולות להציע מחירים תחרותיים יותר. עם זאת, האתגר של הטיסות לצפון אמריקה עדיין קיים, ונדרשת תמיכה ממשלתית נוספת כדי להגדיל את ההיצע בקווים אלה".