טיסה עלולה להיות מעט מלחיצה, אך לפעמים מה שיותר מלחיץ זה דווקא השדה בו ננחת. מסתבר כי יש מספר נמלי תעופה בעולם שהם מאתגרים במיוחד לנחיתה, עד כדי כך שרק טייסים מנוסים או שעברו הכשרה מיוחדת יוכלו לטוס לשם. אם כל זה רק הלחיץ אתכם יותר, ריכזנו כאן את עשרת שדות התעופה המסוכנים בעולם, כך שתדעו להיזהר בטרם תגיעו למקום.

יוקרה בשמיים: חברת התעופה החדשה שכנראה לא תוכלו לטוס בה
סוויטה, ספא וחדר רחצה פרטי: אלו הטיסות היקרות בעולם

1. נמל התעופה קורשבל – צרפת
שנת הקמה: 1962
גורמי סיכון: מיקום המסלול

שדה התעופה הזה הממוקם באמצע האלפים הצרפתיים, משמש לגישה לאתר הסקי קורשבל. הוא ממוקם בגובה 2,000 מטר מעל פני הים, והמסלול שלו בגודל 537 מטרים בלבד עם שיפוע של 18.7%. בנוסף לנמל התעופה אין תאורה, מה שמקשה במידה ניכרת על הנחיתה בימים ערפיליים, גשומים או מושלגים. טייסים זקוקים לאישור הכשרה מיוחד כדי לבצע טיסות מ/אל השדה. אם זה לא מספיק הוא גם בנוי בין ההרים המושלגים, מה שגורם לבעיה עבור המטוסים המנסים להתקרב ולנחות.

נמל התעופה קורשבל – צרפת (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
נמל התעופה קורשבל – צרפת (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

2. נמל התעופה הבינלאומי הנסיכה ג'וליאנה - סנט מרטין (האיים הקריביים)
שנת הקמה: 1942
גורמי סיכון: קרבת המטוסים לחוף

לשדה התעופה העמוס הזה יש תכונה מוזרה שבו המטוסים עוברים רק 25 מטר מעל החוף כדי לנחות. למעשה, המטוס עובר כל כך קרוב לקרקע עד שהממשל המקומי הזהיר תיירים להישאר במרחק בטוח במהלך ההמראה והנחיתה במקום. במהלך שנות פעילותו, היה בנמל התעופה הזה ארבע תאונות קטלניות.

נמל התעופה הבינלאומי הנסיכה ג'וליאנה - סנט מרטין (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
נמל התעופה הבינלאומי הנסיכה ג'וליאנה - סנט מרטין (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

3. נמל התעופה הבינלאומי של מאלה - האיים המלדיביים
שנת הקמה: 1960
גורמי סיכון: אורך המסלול

הבעיה העיקרית של שדה התעופה באיי המלדיביים הוא המיקום שלו ביחס לאי. המסלול למעשה גם יחסית קצר וגם תופס את כל אורכו של האי עליו הוא ממוקם. כל פעולה שגויה של הטייס תוביל את המטוס למים.

נמל התעופה הבינלאומי של מאלה - האיים המלדיביים (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
נמל התעופה הבינלאומי של מאלה - האיים המלדיביים (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

4. נמל התעופה כריסטיאנו רונאלדו – מדיירה, פורטוגל
שנת הקמה: 1973
גורמי סיכון: מסלול שנבנה על הים

יש המתארים את נמל התעופה על שם השחקן המוכר כריסטיאנו רונאלדו כפלא הנדסי. עבור אחרים, זו סכנה. האי מדיירה כל כך קטן שהיה צריך להרחיב את המסלול של שדה התעופה שלו מעל הים. לצורך הרחבה זו נבנו 180 עמודים המחזיקים את המסילה מעל המים. הרוחות החזקות באי, כמו גם המסלול הקצר, הופכים את התמרונים שמבצעים הטייסים למורכבים מאוד. למעשה, כל מי שממריא או נוחת באי מדיירה חייב לקבל הכשרה מיוחדת.

נמל התעופה כריסטיאנו רונאלדו – מדיירה, פורטוגל (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
נמל התעופה כריסטיאנו רונאלדו – מדיירה, פורטוגל (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

5. נמל התעופה חונצ'ו א. ירוסקווין – האי סאבה (האיים הקריביים)
שנת הקמה: 1963
גורמי סיכון: המסלול הקצר ביותר בעולם

שדה התעופה הזה ידוע כמסוכן מאוד מכיוון שיש לו את המסלול הקצר ביותר בעולם באורך של 400 מטר בלבד. בנוסף לעובדה שאורכו מקשה מאוד על ההמראה והנחיתה, שדה התעופה ממוקם על שפת צוק.

נמל התעופה חונצ'ו א. ירוסקווין – האי סאבה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
נמל התעופה חונצ'ו א. ירוסקווין – האי סאבה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

6. נמל התעופה הבינלאומי פארו - בהוטן
שנת הקמה: 1968
גורמי סיכון: קרבה להרים, תנאי מזג האוויר

נמל התעופה הבינלאומי של בהוטן כל כך מסוכן שיש פחות מ-24 טייסים שהוכשרו ומורשים להשתמש בו. שדה התעופה הזה פועל רק מהזריחה ועד השקיעה, והסכנה העיקרית שלו היא שהוא מוקף בהרי ההימלאיה. בנוסף, בגלל תנאי מזג האוויר באזור, המסלול (שהוא קצר מאוד), נראה לטייסים רק רגעים ספורים לפני שהם נוחתים על הקרקע. לפני הנחיתה, הטייסים צריכים גם להיזהר מעמודי השירות והבתים המקיפים את אזור הנחיתה.

נמל התעופה הבינלאומי פארו - בהוטן (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
נמל התעופה הבינלאומי פארו - בהוטן (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

7. נמל התעופה טנזינג-הילרי – נפאל
שנת הקמה: 1964
גורמי סיכון: מיקום בגובה רב

שדה התעופה הקטן הזה נחשב די פופולרי מכיוון שהוא ממוקם היכן שרוב האנשים מתחילים את עלייתם לעלייה לאוורסט. לעתים קרובות מאוד, ערפל, רוחות וראות לקויה מעכבים טיסות או אפילו גורמים לשדה התעופה להיסגר במשך היום. אחד הסיכונים העיקריים שמציב שדה תעופה זה שהוא מוקף בהרים, והגובה בו נמצא שדה התעופה כל כך גבוה עד שמנועי מטוסים מתקשים לעיתים להשיג את החמצן הדרוש להם בזמן האצת ההמראה.

נמל התעופה טנזינג-הילרי – נפאל (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
נמל התעופה טנזינג-הילרי – נפאל (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

8. נמל התעופה גיסבורן – ניו זילנד
שנת הקמה: 1960
גורמי סיכון: מסילת רכבת מצטלבת עם המסלול

הפעולות שבוצעו בשדה התעופה הזה נראות כמו משהו מתוך סרט פעולה, שכן המסלול הראשי חוצה פסי רכבת. המשמעות היא שכל ההמראות והנחיתות חייבות להיות מתואמות בקפידה עם לוחות הזמנים של הרכבות.

נמל התעופה גיסבורן – ניו זילנד (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
נמל התעופה גיסבורן – ניו זילנד (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

9. שדה התעופה האזורי של טלורייד – קולורדו, ארה"ב
שנת הקמה: 1980
גורמי סיכון: גובה 

בנמל התעופה הזה יש את אחד מהנופים המרשימים ביותר בעולם, אך הוא גם אחד המסוכנים ביותר. גובהו 2,700 מטר מעל פני הים, מה שהופך אותו לנמל התעופה הגבוה ביותר בארצות הברית. כמו כן, הוא מוקף בהרים והדבר הבולט ביותר בשדה זה בשני קצותיו יש תהום.

שדה התעופה האזורי של טלורייד – קולורדו, ארה''ב (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
שדה התעופה האזורי של טלורייד – קולורדו, ארה''ב (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

10. נמל התעופה סבאלברד לונגייר – נורבגיה
שנת הקמה: 1950
גורמי סיכון: מיקום, תנאי מזג האוויר

השדה הזה מחזיק קודם כל בתואר שדה התעופה הצפוני ביותר בעולם. משכך, הסכנה העיקרית בו זה תנאי מזג אוויר קיצוניים. שכבות עבות של קרח ושלג מאתגרות רוב השנה את הטייסים, שכן הן עלולות להקשות על איתור המסלול ועצירה בטוחה בעת הנחיתה. כמו כן, ההרים שמסביב למקום מהווים אתגר נוסף ואפילו טיסה מסוימת כבר התרסקה בהם בעבר. 

נמל התעופה סבאלברד לונגייר – נורבגיה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
נמל התעופה סבאלברד לונגייר – נורבגיה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)