ד"ר עבד כנעאני, מרצה וחוקר בחוג להיסטוריה של מזרח תיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, סיפר בראיון למעריב על הסיטואציה בתוך לבנון נוכח המתיחות בגבול הצפוני עם ארגון הטרור חיזבאללה.

מומחה מסביר: מהן הסיבות בגינן נסראללה "לא שש אליי קרב"?
לקראת עימות אפשרי: כך נראה ארסנל הנשק הקטלני של חיזבאללה

האם דעת הקהל בלבנון תשפיע על החלטת חיזבאללה בדבר ההסלמה?
"יש השפעה כמובן, העיתונות בלבנון יחסית לעולם הערבי היא עיתונות חופשית, יחסית כמובן, יש תנועות שונות, יש כוחות שונים, עדות שונים שיש להם אמצעי תקשורת שונים ואין שם קול אחד שהוא הקול הרשמי של המדינה".

מה קורה בעצם בלבנון בימים אלו?
"המדינה הלבנונית היא יחסית מדינה חלשה, מי שתופס במפרקי המדינה גדול זה חיזבאללה ובני הברית שלו".

מה החלוקה הדמוגרפית שם?
"הנתונים שאנחנו יודעים כרגע הם בערך גסה מכיוון שלא נערך מ-1932 סקר אוכלוסין מסודר במדינה ובדק דמוגרפי של המדינה. אסור גם מבחינה חוקית לעשות את זה מאז. אנחנו מדברים על סדרי גודל של 30 עד 35 אחוז שיעים, ועוד כ-30 אחוזים סונים וכשליש נוצרים, זו החלוקה הגסה".

מה קורה מבחינת השליטה, האם השיעים שולטים בכוח הזרוע?
"זה לא בדיוק המצב. בזירה הפנים לבנונית יש חילוקי דעות ומאבקי כוח. כאשר אנחנו מדברים על גבול הצפון גם הרחוב הסוני המתנגד לחיזבאללה נגיד בטריפולי, אבל בעניין המאבק מול ישראל הם תומכים בחיזבאללה"

מה כוח ההשפעה הצרפתי, שם מדוע צרפת דואגת למתרחש בלבנון?
"צרפת למעשה היא כמו האימא והאבא של לבנון. מי שהמציא את המדינה הלבנונית בצורתה הנוכחית ב-1920 זו צרפת. ולכן יש קשרים מאוד הדוקים בין צרפת ללבנון".

כמה פלסטינים יש כיום בלבנון?
"לפי המספרים הרשמיים בין 400 ל-450 אלף פליטים פלסטינים חיים בלבנון. חלקם הם פלגים שעוסקים בטרור".

מה עושה האזרח הלבנוני, ממה מתפרנסים?
"עיקר הכלכלה הלבנונית עמדה על שתי רגליים: תיירות מבחוץ - תיירות מהעולם הערבי ומהעולם כולו, לבנון הוגדרה כשוויץ של המזרח התיכון. לפני התקופה של המשבר הכלכלי העמוק הייתה גם בנקאות אך בעקבות מלחמת האזרחים ניסו לחדש את זה אך לא בהצלחה יתרה. יש קהילה לבנונית מאוד גדולה בכל רחבי העולם והכלכלה המקרטעת כיום של לבנון ממשיכה לעבוד בעקבות ההעברות של הכספים מהתפוצות ששולחים כסף לבני המשפחה שלהם".

מה הפך אותה למוקד תיירותי משפיע בעבר?
"מדינה מאוד יפה, חופים, יש בה הכול מהכול הרים ושלג כל ימות השנה הכול למעשה באזור מאוד קטן".

מה בנוגע לדרוזים בלבנון?
"מדובר על כחמישה אחוז מאוכלוסיית לבנון אלו אינם הדרוזים של המשפחות שהופרדו בין הכפרים כפי שלעיתים מוצג כמו עם סוריה."

מה קורה עם הפרלמנט הדרוזי, מי השחקנים מה כוח ההשפעה של חיזבאללה?
"לחיזבאללה יש סיעה בתוך הפרלמנט הלבנוני, כרגע מה שיש זו ממשלת מעבר ועדיין לא ממשלה קבועה. יש ראש ממשלה את נג'יב מיקאתי שמשפחתו ומשפחת חרירי אלו שתי המשפחות הכי עשירות בלבנון ושתיהן סוניות. הממשלה איננה ממשלה קבועה כאשר בשנת 2022 היו בחירות ולא מצליחים להרכיב ממשלה קבועה מאז, לא מגיעים להסכמות כי המשטר הפוליטי בלבנון בנוי להגעה לקונצנזוס הסכמי בין כל אחת משלושת העדות הגדולות שזה שיעים סונים ונוצרים למרות שבתוכם יש חלוקה אבל ברמה העקרונית לכל אחת משלושת הקבוצות הללו יש וטו על הרכבת הממשלה. כיום לבנון גם ללא נשיא שזה הדמות החשובה ביותר".

מה משקלו הפוליטי של הנשיא יותר סמלי או ביצועי?
"יש השפעה לנשיא ומה שחזק ביותר זה הקבינט שמתוך הממשלה. זה מאוד מסובך".

האם ישנה אפשרות או תרחיש שהמפלגה הפוליטית של חיזבאללה תגיד לנסראללה שלא לתקוף את ישראל מתוך מניעים פנימיים?
"אין תרחיש כזה".

מה למעשה קורה בשיח הפנים לבנוני בתקשורת?
"יש ביטוי שאומר שני יהודים עשר דעות אז בלבנון המצב הוא שעל כל שני לבנונים יש מאה דעות. המצב שם הרבה יותר מסובך מאשר בישראל. בגדול כולם הביעו סולידריות עם עזה. אפילו החלק הכי ימני בקרב הנוצרים בלבנון שזה סמיר ג'עג'ע הכוחות הלבנוניים - אפילו הוא הוציא הודעה לעיתונות שהם מביעים סולידריות עם עזה, אבל אסור להיגרר למלחמה עם ישראל. אז המשמעות היא שגם מרבית החלוקה האחרת בלבנון היא יותר לכיוון סולידריות עם עזה ופחות מלחמה. להערכתי גם חיזבאללה לא מעוניין להיכנס למלחמה כוללת עם ישראל".

למה בעצם התושבים בלבנון חוששים, האם זוהי אמירת גלנט שביירות תפגע או מניע אחר האם יש חשש בלבנון מתקיפה ישראלית?
"הכלכלה בלבנון היא חרבה גם ככה ובמצב קשה מאוד היא לא מתפקדת המצב של המדינה קטסטרופלי במיוחד משנת 2019 שהיה משבר גדול אז הם אומרים שהם לא יכולים ולא מוכנים למלחמה בתקופה הזו".

יש צבא מתפקד של מדינת לבנון צבא בכלל?
"יש צבא אך הוא למעשה כוח שיטור יותר מאשר צבא. זו החלטה היסטורית של המדינה הלבנונית מהצד של הצרפתים והאמריקאים להחליש את הצבא הלבנוני".

מחר בבוקר יש מתקפה על אדמת לבנון, אפילו לאו דווקא מצד ישראל, מי יגיב?
"חיזבאללה. הצבא למשל פתח במתקפה נגד קבוצות פונדמנטליסטיות בתוך מחנות הפליטים השונים וזה תפקידם אך לא מעבר לזה".

בחזרה ללחימה בצפון, כמה איראן מנהלת את המהלכים בלבנון?
"איראן לא מנהלת את לבנון, חיזבאללה למעשה הוא בן ברית של איראן והוא התוצר של שני גורמים האחד הפלישה הישראלית בשנת 1982 של ישראל במטרה לגרש את אש"ף מדרום לבנון, ואז נוצר מתוך הוואקום הזה את חיזבאללה שאומן כבר אז על ידי קצינים שנשלחו על ידי איראן והתחיל חיזבאללה מאז. בתקופה הראשונה התלות באיראן הייתה גדולה והיא החליטה על כל הצעדים של חיזבאללה. כיום אנחנו מדברים על כך שחסן נסראללה הוא מנהיג חיזבאללה יותר מ-30 שנה החל מ-1992 והם סומכים עליו מאוד מבחינת שיקול דעת מול ישראל, ולכן זה לא מאוד שטחי, חיזבאללה הפך להיות כוח דומיננטי בתוך לבנון עם שיקולים משלו".

מה הם הקווים האדומים של חיזבאללה בדרך להסלמה כוללת?
"הקווים האדומים שלהם זה מה שאמר נסראללה בנאום הראשון שלו: האחד הפגיעה באזרחים לבנונים, שתיים, עד כמה ישראל קרובה באמת למחוק את חמאס בתוך רצועת עזה? כלומר חיזבאללה לא ייתן או לפחות ינסה למנוע את זה אם הוא יראה שחמאס באמת במשבר רציני ביותר עם כל ההרג ומה שקורה ברצועת עזה, זה עדיין לא הגיע לרמה הזו מבחינת חיזבאללה אז אלו שני הקווים. בנאום השני דווקא הרוגע בו דיבר מדאיג יותר כי ישר לאחר מכן עלו מדרגה בלחימה בגבול בצפון".

לאן מועדות פנינו בגזרה הצפונית?
"אני חושב שהכול תלוי בעיקר בישראל. אם תשאל את אנשי חיזבאללה הם לא מעוניינים להיכנס למלחמה כוללת מול ישראל, לפחות לא בתקופה הזו. הם לא בחרו בעיתוי הזה למלחמה ויש כאמור את סיפור הכלכלה המקרטעת ולא מדובר בארגון קיצוני קטן, אלא ארגון דומיננטי בלבנון ועם הדומיננטיות הזאת מגיעה אחריות מסוימת לאוכלוסייה שלהם, לא רק האוכלוסייה השיעית אלא האוכלוסייה הלבנונית. בכלל המחויבות לתושבי לבנון מצד חיזבאללה לא פוחתת ממחויבותו לאיראן". 

בהסתכלות קדימה נשאלת השאלה האם אפשר להרחיק את חיזבאללה מעבר לליטני? כמו שאמור להיות על הסכם 1701. ניתן לעשות את זה בכלל?
"לא יהיה ניתן לעשות זאת, לחזור להחלטה 1701. לדעתי מי שנמצא דרומית לליטני זו אוכלוסייה תומכת חיזבאללה, זה לא משהו נפרד מהארגון הזה, זה לא הפלגים הפלסטינים ב-1982 (מלחמת לבנון הראשונה) שלא היו מחוברים לתושבים שגרים שם. זו האוכלוסייה עצמה. חיזבאללה מקבל תמיכה בבחירות הפרלמנטריות והמוניציפליות של 85 עד 90 אחוזים. המפלגה של חיזבאללה וארגון אמל ביחד שהם שני השחקנים המרכזיים בתוך האוכלוסייה השיעית שם, כאשר בעיקר חיזבאללה הם השחקן הכי גדול."

חיזבאללה גם מבצע שם שיטור וסדר במה זה בא לידי ביטוי הנוכחות על הקרקע?
"שיטור וסדר עושים הצבא הלבנוני והמשטרה הלבנונית אבל בעניין של מלחמה ושל מה שהם קוראים לו ההתנגדות זה אנשי חיזבאללה".

אז למעשה לא יהיה ניתן לחזור ל-1701 מה צופן העתיד של חיזבאללה, מה עלינו לעשות?
"יהיה ניתן לחזור להחלטה בצורה רשמית עם קריצה כי זה מה שקרה גם אחרי 2006, כשהחליטו 1701 ידעו גם אז שזה לא באמת מה שיקרה. אם רוצים לייבש את חיזבאללה בעצם צריך שכל הקונספציה והתהליך יהיו אחרים. חיזבאללה נחלש בתקופה של אוסלו, כשהיה אופק מדיני רק אז הוא נחלש יחסית מבחינה עממית".