נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הציג בהצהרה דרמטית את המתווה שאישרה ישראל לעסקה שתכלול שחרור חטופים ואת סיומה של המלחמה: "זה הזמן שהמלחמה תסתיים והיום שאחרי יתחיל", אמר.

לאור ההתפתחויות, אומר בנימין (בני) מילר חוקר בכיר בתחום יחסים בינלאומיים התראיין ל"מעריב" ואמר כי ביידן הציע תכנית סבירה והגיונית וכי החזרת החטופים היא אינטרס ישראלי עליון. "העניין הנוסף הוא שיש כאן אופק לסיום המלחמה ומן הצד בניית קואליציה מערבית ערבית שתעסוק בשיקום עזה ובניית כוח אל מול ציר הרשע וההתנגדות חיזבאללה חמאס מיליציות ועוד", אמר. 

ההזדמנות של אמריקה - מלחמה ושלום במזה"ת: 1973 לעומת 2023
דיווח לבנוני חריג: המלחמה צפויה להסתיים עוד החודש

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)

כשנשאל מילר כיצד ניתן לסיים את המלחמה ללא מיטוט חמאס, ענה: "לטענת ביידן, חמאס מאוד נחלש בתוך עזה, ואנחנו צריכים להראות לפלסטינים שיש חלופה שתספק עתיד טוב יותר ברצועה".

מילר הסביר: "מה שקרה בגרמניה לאחר מלחמת העולם השנייה הייתה לגיטימציה לנאצים. אבל לא הייתה התנגדות פנים גרמנית והאמריקאים לא עמודו לגזול את המדינה ולהקים ישובים אמריקאים. היה אויב משותף. גם הקומוניזם ולמרות ההפצצות המאוד קשות של דרזדן ועוד ערים נוצרה שותפות, הייתה תקווה ומדינה למערב גרמנים. צריכים לתת אופק מדיני גם אם לא מחר בבוקר תהיה מדינה פלסטינית". 

מפגינים מחזיקים בדגל פלסטין במהלך הפגנה נגד ישראל  (צילום: REUTERS/Bob Strong )
מפגינים מחזיקים בדגל פלסטין במהלך הפגנה נגד ישראל (צילום: REUTERS/Bob Strong )

המומחה למדיניות ביטחון בינ"ל ציין בנוסף: "ממשלות ישראל עשו כל מאמץ להחליש את הרשות למרות שיתוף פעולה ביטחוני. למעשה, היה שיתוף פעולה במשך שנים למרות הבעיות והקמת ההתנחלויות. היהודים סבלו הקימו מדינה לתפארת מגיע לנו והעולם הכיר בכך. יש לנו תמיכה מערבית שאף מדינה אחרת לא זכתה לה".

מילר סייג את דבריו: "מנגד, יש עם אחר שלא רוצה להישלט על ידינו. זה נכון שהרשות היא חלשה ומושחתת אבל אנחנו חייבים לאפשר הקמה של רשות אמינה בגיבוי הקואליציה. צה"ל ימצא שישראל נכשלה באופן טוטאלי ב07.10 ואנחנו צריכים להיות זהירים אבל לא לשלוט על עם שמאוד לא רוצה בנוחכותנו". 

כוח צהל סמוך לגבול הרצועה (צילום: רויטרס)
כוח צהל סמוך לגבול הרצועה (צילום: רויטרס)

מילר סיכם: "אויב אויבי הוא ידידי נאמר, ולנו ולרוב מדינות ערב יש איום משותף שזה האיראנים והמיליציות שלהם. הדבר הזה מייצר לנו חיבורים שליטה על אוכלוסייה עוינת איננו נותן מקום ליציבות. יש קואליציה מאוד גדולה שרוצה שיתוף פעולה עם ישראל וזוהי הזדמנות לשנות את המציאות".