במצרים אופטימיים בנוגע לסיכויים להסכם הפסקת אש שיוביל לסיום המלחמה, כך על פי שלושה גורמים מצריים בפני עיתון אל-אחב'אר בלבנון. "זה רק עניין של זמן", טענו. כמו כן, מקור מצרי נוסף מסר כי בקהיר ממתינים להסבר מפורט מארצות הברית, בנוגע למנגנון הפעלת רפיח. זאת, על רקע הפעילות של ישראל שמתקיימת כעת באזור. שגריר ישראל בוושינגטון לשעבר, דני איילון, שוחח היום (רביעי) עם גדי נס ב-104.5fm על המאמץ האמריקאי להביא להפסקת אש ולהשבת החטופים.

המטרה - מחוקקים אמריקאים | הקמפיין הסודי של ישראל נחשף
הסם של מחבלי הנוחבות: הקרטל מאיראן נתפס על חם ממש ליד הגבול

"הם מנסים בכל מה שיש להם כולל אפשרות להחלטת מועצת ביטחון בעניין. כרגע הלחץ הוא על חמאס בעיקר באמצעות המצרים והקטארים ולכן, כנראה, האמריקאים חורגים ממנהגם. הם בדרך כלל לא רוצים את האו"ם מעורב, אבל הם מכינים, להערכתי, את הקרקע המדינית או אפילו פוליטית פנימית עבור קטאר ומצרים, שאם תהיה החלטת מועצת ביטחון זה יאפשר להם ללחוץ בצורה הכי אגרסיבית שיש על חמאס, וזה כמעט ניסיון אחרון".

הם מבינים שזו מלחמת העצמאות שלנו?
"כן, הם רואים רק את הסיום בצורה אחרת. הם לא מבינים מה זה ה'ניצחון המוחלט'".

לדבריו, "הם היו רוצים להכניע את חמאס מאוד מהר. מבחינתם לא רק שהוא ארגון טרור אלא הוא גם נוגד את החזון האמריקאי של המזרח התיכון, וחמאס הוא כלי של האיראנים והאמריקאים רוצים להגיע ל'מזרח תיכון חדש' הכולל נורמליזציה עם סעודיה".

סיכום ביקור ביידן בסעודיה: נכשל בנושא הנפט אך התחייב לביטחון במזרח התיכון (רויטרס)

שגריר ישראל לשעבר הסביר את תפיסת האמריקאים לגבי המלחמה של ישראל בחמאס וחיזבאללה: "אבן הדומינו הראשונה היא הפסקת אש בעזה שתוביל להערכתם להפסקת אש בצפון, ואולי בסוף אם הם יצליחו להאריך את הפסקת האש ולהפוך אותה לקבועה, גם אולי להגיע להסדרים מדיניים רחבים יותר באזור".

עוד הוסיף, כי "מבחינתם אם סינוואר ודף לא יחוסלו הפעם, תמיד יהיה זמן לחסל אותם. אחת הבעיות פה היא שחמאס, הם מאוד מתוחכמים, ולפי ההצעה האמריקאית הם רוצים ערבויות אמריקאיות שישראל לא תחסל אותם אחרי הפסקת האש וחזרת החטופים".

הפגנה למען חטופים (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה למען חטופים (צילום: אבשלום ששוני)

אנחנו נצטרך חימוש ברגע שנצא למלחמה בצפון.
"האמריקאים מבינים את זה, ולכן הם מגבירים את המאמץ בצפון".

האיראנים אומרים לחיזבאללה 'תמשיכו'.
"נכון, הם אומרים 'תמשיכו' אבל, אל תגזימו. כמה שישראל תיפגע מזה - בסופו של דבר חיזבאללה יחוסל, והאיראניים יאבדו את הקלף המרכזי שיש להם. את חמאס הם כבר איבדו ככוח צבאי שיכול לפגוע בישראל, אז גם פה האיראניים הולכים על קו מאוד דק, מצד אחד להמשיך לפגוע בישראל אבל, בלי לשבור את הכלים".