מיה, תושבת קריית שמונה, אשר התפנתה לעיר נהריה ושכרה דירה יחד עם משפחתה בעיר, מספרת היום (שלישי) בשיחה עם ״מעריב״ כי בתקופה האחרונה - מתפוגגת אט-אט תחושת הביטחון באזור: ״אני ומשפחתי התפנינו בימים הראשונים של המלחמה מקריית שמונה, היינו מספר שבועות במלון עם שאר המפונים - ואחר כך החלטנו לשכור דירה לשנה באחת השכונות החדשות של נהריה".

את דבריה אמרה לאחר שלפני יומיים, ארגון הטרור חיזבאללה העלה את רף הירי לצפון, כאשר סמוך לשעה 2 לפנות בוקר ירו מחבלי הארגון כ-30 טילים לעבר היישובים הלא מפונים של המועצה האזורית מטה אשר ולעבר העיר נהריה. ירי זה מצטרף לכרוניקת האירועים האחרונים, בהם חיזבאללה מגביר את עוצמת האש וטווח הירי לעבר הצפון. יש לציין כי מתחילת המלחמה, אלפי מפונים מהיישובים הממוקמים בקו הראשון לגבול כמו שלומי, קריית שמונה או שתולה - החליטו להתפנות לעיר נהריה מתוך אמונה שיישמר השקט והביטחון בעיר.  

"אפקט נהריה": יממה אחרי המחדל - הצפון מושבת וריק מאנשים

זירת הפגיעה בנהריה  (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
זירת הפגיעה בנהריה (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

"בתחילת המלחמה היה יחסית שקט בעיר, מדי פעם נשמעו הדי פיצוצים מתקיפות צה״ל בלבנון - אך בגדול נשמר השקט", סיפרה מיה. בשבועות האחרונים, נדמה שהמגמה משתנה, יש לפתע אזעקות באמצע היום, בלילה, לפנות בוקר - בתדירות גבוהה. אנו מוצאים את עצמנו בסיטואציה בה שוב מופר הביטחון והשקט, אנו חושבים פעמיים אם לצאת מהבית - כדי שלא תתפוס אותנו אזעקה באמצע הנסיעה ברכב. שוב מרגישים לא שלווים ולא רגועים, לאחר שחשבנו שהגענו למקום מבטחים״, מתארת. ״הקושי העיקרי הוא השהות עם הילדים הקטנים - שכל אזעקה מקפיצה להם את הלב. הם בטראומה מהמצב - וגם אנחנו. אנחנו מקווים שייפסק הירי לאזור, התגובה של צה״ל צריכה להיות עוצמתית - כי אין מחיר לשקט ולביטחון שלנו״. 

עשן מיתמר מעל קריית שמונה בעקבות מתקפת רקטות (צילום: דוד כהן פלאש 90 )
עשן מיתמר מעל קריית שמונה בעקבות מתקפת רקטות (צילום: דוד כהן פלאש 90 )

ראש עיריית נהריה, אל״ם (מיל׳) רונן מרלי, התייחס לירי האחרון בשיחה עם ״מעריב״: "בירי שבוצע שלשום לגליל המערבי לא אותרו נפילות בשטח העיר והוא כוון לעבר יישובים ובסיסים סמוכים. מראשית המלחמה, ברוב המוחלט של המקרים נשמעו אזעקות בעיר בשל יציאת מיירטים לעבר כלי טייס עוינים שחלפו לכיוון דרום - ולא בשל ירי ישיר לעבר נהריה״, הסביר. ״מדובר במקרים ספורים מאז אוקטובר - ולא במגמה של שגרה״. 

מפונים קריית שמונה (צילום: אייל מרגולין פלאש 90)
מפונים קריית שמונה (צילום: אייל מרגולין פלאש 90)

מרלי הוסיף והדגיש את חשיבות ההכנות הצבאיות והממשלתיות: "אני סומך על צה"ל ועל ממשלת ישראל שידעו לבצע את המוטל עליהם במטרה להשיב את השקט לגבול הצפון - שיאפשר את החזרת התושבים לכלל היישובים לאורך הגבול. כפי שאמרתי לא פעם, צה"ל מביט על המערכה בצורה רחבה ויודע לבנות את התגובות הנדרשות כדי להסיר את האיומים שיאפשרו את החזרת השגרה ותחושת הביטחון לתושבים״, ממשיך. ״צה"ל פועל במקצועיות רבה ויודע להפעיל את היכולות שלו בצורה מקצועית ונכונה. החיסולים הם רק חלק מהפעילות הנרחבת שמתבצעת ב-10 החודשים האחרונים וחשוב לזכור שהלחימה מתבצעת בכמה חזיתות יחד בשילוב זרועות עם כלל כוחות הביטחון, השב"כ והמוסד״. 

״כפי שאני אומר כל הזמן - דין ביירות כדין נהריה. אם יכוונו טילים ישירות לעיר נהריה, צה״ל והדרג המדיני יהיו חייבים להגיב בעוצמה ואני מעריך שבחיזבאללה מבינים את זה ולא מעוניינים בהסלמה. הם יודעים שמדינת ישראל לא תעבור לסדר היום על פגיעה משמעותית בתושבים ובתשתיות ויהיה לכך מחיר כבד מבחינת מדינת לבנון״, מדגיש. ״עכשיו זה הזמן להשקיע בגליל ולהכין את התוכניות ולחזק אותו כי רק עם גליל חזק - ישראל כולה חזקה!".