אתמול (רביעי) התקיים סמינר שנוי במחלוקת לסגל אוניברסיטת בן גוריון ולהנהלה, במהלכו הרצה פרופ' עומר ברטוב מאוניברסיטת בראון על הנושא "אביב פלסטיני או אנטישמיות חדשה". הסמינר נערך בהנחיית פרופ' אורן יפתחאל, לשעבר יו"ר ארגון "בצלם".

פרופ' ברטוב היה אחד המרצים שחתמו על עצומת המרצים לנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בה נטען כי ישראל מבצעת רצח עם בעזה, תוך דרישה להטלת אמברגו נשק על ישראל. בנוסף לברטוב, חתמו על העצומה שבעה מרצים נוספים מאוניברסיטת בן גוריון. לדברי הסטודנטים, למרות המחאות והקריאות להדיחם, עד לכתיבת שורות אלו לא נקטה האוניברסיטה צעדים משמעותיים נגדם.

האירוע עורר סערה רבה בקרב הסטודנטים, במיוחד בעת הזו שבה חלק גדול מהם משרתים במילואים בעקבות המצב הביטחוני. התארגנות סטודנטים בשם "האמברגו של הסטודנטים" שלחה מכתב לנשיא האוניברסיטה בתחילת השבוע, בו הביעה את מחאתה על קיום האירוע. במכתב קבעו הסטודנטים ש ״לא יתכן  כי מי שלוקח על עצמו את אותן אימרות מסיתות, חסרות אמת, המובילות לפגיעה קשה בתדמיתה וביטחונה של ישראל, ירצה לסגל האוניברסיטאי בנושאים כל כך רגישים כמו אנטישמיות והסכסוך הישראלי - פלסטיני, במיוחד בתקופה זו. ״
נכון לעכשיו, לא התקבל מענה מהנשיא.

המכתב נפתח כך: "פרופ' דניאל חיימוביץ' שלום, לאחר ששלחנו אליך את עצומת הסטודנטים בנושא חתימת חברי הסגל (שמניינם עלה ל-7 נכון ליום זה) על העצומה לנשיא ביידן, החזרת לנו מכתבך. במכתב זה גינית את בחירתם להזדהות כחברי סגל של אוניברסיטת בן גוריון בחתימתם על העצומה, גינית את החלטתם לייחס למדינת ישראל מעשה מכוון של רצח עם, וגינית את רצונם להטיל דופי קולקטיבי בחיילי וחיילות צה"ל ולייחס להם מעשי זוועות. בנוסף, טענת כי גם לחופש הביטוי, אשר הוא ערך החשוב ביותר בדמוקרטיה, וגם לערך החשיבה הביקורתית – יש הגבלות, במיוחד בעתות מלחמה. עוד כתבת כי לא ניתן לנצל ערכים אלו בכדי להפיץ שקרים או לפגוע במרקם העדין והחשוב של קהילת האוניברסיטה." עוד כתבו הסטודנטים לנשיא: ״ בנוסף, טענת כי גם לחופש הביטוי, אשר הוא ערך החשוב ביותר בדמוקרטיה, וגם לערך החשיבה הביקורתית– יש הגבלות, במיוחד בעתות מלחמה.


עוד כתבת כי לא ניתן לנצל ערכים אלו בכדי להפיץ שקרים או לפגוע במרקם העדין והחשוב של קהילת האוניברסיטה. אנו, סטודנטים וחברי סגל באוניברסיטת בן גוריון מזדהים ומברכים אותך על אותן מילים, אך חוששים אינן ש באות לידי ביטוי במוסד המכובד שלנו.״

בנימין אריאל, סטודנט במחלקה להנדסת חשמל, הביע את אכזבתו: "כאשר סטודנט צעיר מגיע לאוניברסיטה הוא מתרגש ומתגאה שהוא הולך ללמוד, במקום בו המרדף אחר האמת הוא העיקר. אתמול גילינו שהאמת לא רלוונטית, גם אם היא מסתכלת לכם בפנים. מרצים מנותקים שאפילו לא הועילו בטובם לבדוק את מקור הנתונים שעליהם הם מסתמכים, עם אמירות הזויות וקונספירטיביות. אפילו לא שינה להם שמי שעומדים מולם ראו את הכל בעיניים שלהם, וחברים שלהם נהרגו בגלל הצורה ה'לא מספיק מרוסנת והומנית' לטענתם, שבה צה"ל נלחם, כי חשוב לו לשמור על חיי אדם של האזרחים העזתים."

עידו עיני, סטודנט לכלכלה וקצין שריון במילואים, הוסיף: "מאז השבעה באוקטובר אני נלחם על הבית של כולנו, מתוכם גם כמה חודשים בחאן יונס. לא יכול להיות שאני חוזר ללימודים והאוניברסיטה שממומנת על ידי המדינה ששלחה אותי, משלמת למרצים ומארגנת כנסים עם אנשים שאומרים שאני לוקח חלק ברצח עם. אין לזה מקום בקמפוסים הציבוריים."

מיתר אוסטר, סטודנטית למזרח תיכון, הביעה אף היא את מחאתה: "בעצומה שחתם עליה עמר ברטוב נטען כי ישראל מבצעת רצח עם ועוד טענות חמורות כלפי חיילי צה"ל. אני לא חושבת שיש צורך לתאר את מלחמת האין ברירה הנוראית בה אנחנו נמצאים ואת המחיר העצום שנדרשנו לשלם - באופן אישי, בעלי ואחים שלי נלחמו בעזה, ואני בעצמי משרתת מילואים. קיום פאנל כזה באוניברסיטה ציבורית - נותן תוקף ומקום לאמירות קיצוניות המדמות אותנו ואת חיילנו לרוצחי עם, ויורקת בפנים של משרתי המילואים באוניברסיטה שהם כרבע מכלל הסטודנטים."

הדיון בנושא זה ממשיך להעסיק את הסגל האקדמי והסטודנטים, ומצביע על המתח הקיים בין מרחב חופש הביטוי בכלל והאקדמי בפרט המוענק בישראל, לבין תחושות קשות בציבור הרחב כלפי כל מה שמתפרש כפגיעה באינטרסים הבטחוניים של מדינת ישראל וחיילי צה"ל בעת הזאת. המחלוקת סביב קיום הסמינר משקפת את הפערים העמוקים בחברה הישראלית ואת האתגרים העומדים בפני המוסדות האקדמיים בארץ.

מאוניברסיטת בן גוריון נמסר בתגובה: ״טרם קיבלנו את מכתבם. לכשנקרא אותו בעיון נוכל להגיב בהתאם.״

שי רוזנגרטן סיו"ר אם תרצו: "סמינר מביך. האקדמיה הישראלית ממציאה לעצמה כל יום מחדש עוד כנס ועוד מופע של ביזוי עצמי ומבוכה גדולה. הפער בין הסטודנטים לאקדמיה מעולם לא היה גדול יותר. בזמן שהסטודנטים נלחמים על חיי מדינת ישראל בעזה ובצפון, ישנם מרצים שפועלים למנוע מהם נשק ותחמושת. נשיא אונ' בן גוריון ממשיך לעצום עיניים מול תופעות של פוסט ציונות אצלו בבית. בושה

מאגודת הסטודנטים נמסר בתגובה: ״אנחנו באגודה הסטודנטיאלית מכירים היטב את נושא הסמינר שהתקיים וטוב שלא היה קורה ובטח בתקופה כזו. אנחנו מזועזעים שיש מרצים ומרצות באוניברסיטה שמעיזים ומעיזות לדבר נגד חיילי וחיילות צה״ל בזמן שהם ישנים במיטותיהם בבטחה, בעוד כ-6000 מהסטודנטים באוניברסיטה משרתי ומשרתות מילואים שומרים על אותם מרצים בגופם. זו יריקה בפרצוף לסטודנטים שלהם ואנחנו בוודאות לא שמחים לראות אותם באוניברסיטה. במקביל, אנחנו ממשיכים לפעול מול ועם הנהלת האוניברסיטה על מנת למגר את התופעה הזו ולגרום לתופעות כאלו להיות נחלת העבר.״