בעוד שמוסדות אקדמיים רבים בעולם מודיעים על ניתוק הקשרים והטלת חרם אקדמי על מוסדות ישראלים, בולטת מדינה מוסלמית אחת, אזרבייג'ן, שלמרות הלחץ הבינלאומי החליטה להעמיק את היחסים האקדמים עם ישראל.

אז השביעי באוקטובר והתמשכות המלחמה בעזה, מדינות רבות באירופה החליטו לבטל את שיתופי הפעולה האקדמיים עם ישראל. בין המדינות:  נורווגיה, דנמרק, פינלנד, שוודיה, בלגיה, איסלנד ואירלנד ואף חלק מהאוניברסיטאות באיטליה וספרד.

מול אזרבייג'ן דווקא שיתוף הפעולה האקדמי התרחב. בתחילת חודש מאי הגיעו עשרה סטודנטים מאזרבייג'ן ללמוד בישראל בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית ברחובות. גם למרכז הבינלאומי ללימודי חקלאות בערבה (AICAT) הגיעו במהלך המלחמה 25 סטודנטים שעברו השתלמות בתחום הבטחון התזונתי ואף זכו לביקור שגריר אזרבייג'ן בישראל, מוכתר ממאדוב.

המכון הטכנולוגי בחולון (HIT) נחשב לשחקן מפתח ביחסים עם האקדמיה באזרבייג'ן ומקיים שיתופי פעולה עם המוסדות האקדמיים באזרבייג'ן בארגון כנסים משותפים, חילופי מרצים ומחקרים משותפים, בתחומי הבינה המלאכותית, רובוטיקה, דאטה סיינס ועוד.

סאבינג' אלוורדיה (22), החלה השנה לימודי ביוטכנולוגיה באוניברסיטת באקו והגיעה לפני חודש לפקולטה לחקלאות ברחובות. "בהתחלה חששתי לבוא בגלל המלחמה, אבל מרצים וסטודנטים שמשתתפים בתכנית הרגיעו אותי. החלטתי לבוא כי ישראל ידועה כמומחית בתחום החקלאות והביוטכנולוגיה ותכנית הלימודים ברמה מאוד גבוהה". 

"תפקיד האקדמיה הוא לבנות גשרים בין מדינות ועמים, דווקא בזמן מלחמה ושיתוף הפעולה המתחזק בין המכון הטכנולוגי חולון לאקדמיה באזרבייג'ן היא הוכחה לכך", אומר נשיא המכון הטכנולוגי חולון, פרופ' אדוארד יעקובוב.