ניתוח נתונים חדש וראשון מסוגו של אוניברסיטת תל אביב מעלה ממצאים מאוד מעודדים לגבי הישגיהם האקדמיים של חיילות וחיילי המילואים בלימודים לתואר ראשון במוסדות האקדמיים בכלל, ובאוניברסיטת תל אביב בפרט. מהבדיקה עולה כי סל התמיכה האקדמי והכלכלי המקיף והפרטני שהאוניברסיטה והפקולטות שלה העניקו לסטודנטים ששירתו מעל 28 ימים איפשר להם לגשר על הפערים ובמקרים מסוימים אף להשיג ציונים גבוהים יותר מהממוצע הכללי. 

הבדיקה נערכה בפקולטות להנדסה ולמדעים מדויקים, בהן לומדים כ- 7,000 סטודנטים, מתוכם כ-2,300 שירתו במילואים מאז אוקטובר 2023 (שיעור המשרתים בפקולטות אלו באוניברסיטת תל אביב הוא מהגבוהים בישראל). במסגרת הבדיקה, ראשי הפקולטות השוו את הציונים בקורסים מדגמיים בסמסטר א' של חיילות וחיילי מילואים ששירתו מעל 28 ימים או יותר, במהלך הסמסטר ותקופת הבחינות, לאלו של שאר הסטודנטים וגילו כי במרבית המקרים הציונים דומים, עם יתרון קל דווקא לחיילות וחיילי המילואים – מדובר בקורסי חובה שבהם לומדים מאות רבות של סטודנטים. 

בפקולטה למדעים מדויקים בדקו את .הממוצע הכללי של תלמידי הפקולטה בסמסטר א', ומהבדיקה עולה שההישגים של חיילות וחיילי המילואים היו מרשימים ביותר: בעוד שהממוצע הכללי היה 70.5, הממוצע של משרתי המילואים מעל 28 ימים עמד על 74.9.  הישגים אלו נשמרו גם כשבדקו קורסים בצורה פרטנית. בין היתר נבחנו הקורסים: פיזיקה קלאסית 1 , כימיה אורגנית 1, גלים אור ואופטיקה, ומבני נתונים. בכל אחד מהקורסים היה פער של 5 נקודות ויותר בציון הממוצע לטובת קבוצת משרתי המילואים.

קורס – תכנות (פייתון) - המיועד לשנה א' בכל מגמות הפקולטה, הציון הסופי הממוצע של קבוצת המילואימניקים היה 80.4, בעוד שהממוצע של שאר התלמידים בקורס היה 70.0. יצוין, כי שנה א' נחשבת לשנה הקשה ביותר בלימודי הנדסה. מגמה זו נשמרה גם בקורסים אחרים שנבדקו בהנדסת חשמל כגון אלגברה לינארית ומכניקה קלאסית, וגם בקורסי שנה א' בהנדסה מכנית כגון גרפיקה הנדסית וחשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי, אשר בכולם נמצא פער בציון הממוצע לטובת קבוצת משרתי המילואים.
יודגש, כי במסגרת מתווה ההקלות שאישרה האוניברסיטה, סטודנטים ששירתו מעל 28 ימים היו זכאים, בין השאר, לחונכות אישית וליווי פרטני של חברי הסגל, עזרה בשעורי בית, גמישות בהגשת תרגילים ומטלות, "מרתון" לקראת הבחינה, תוספת זמן של 25% בבחינות, פטורים מקורסי בחירה ועוד. כמו כן, האוניברסיטה הודיעה בתחילת השנה שאין חובת נוכחות בשיעורים וכל הקורסים הוקלטו והונגשו לסטודנטים ללמידה בזמנם החופשי. סיוע אקדמי זה בא לצד סיוע כלכלי נרחב שהעניקה האוניברסיטה למשרתי המילואים.

דקאני הפקולטות פרופ' טובה מילוא (מדעים מדוייקים) ופרופ' נעם אליעז (הנדסה) הביעו סיפוק רב מהנתונים, אך הדגישו כי עדיין מוקדם לסכם ולפנינו עוד דרך ארוכה במסע להצלחת חיילות וחיילי המילואים בלימודים האקדמיים. "אנחנו מורידים את הכובע בפני אותם סטודנטים וסטודנטיות שחזרו ממילואים מפרכים והצליחו להשלים את החומר ואף להתעלות. אין ספק, שהמעטפת הרחבה שניתנה למשרתי המילואים עזרה לרובם לצלוח באופן סביר את המעבר החד מהגנה על המולדת לספסל הלימודים בכיתה. האוניברסיטה תרמה את חלקה, אך ההישג המדהים הזה הוא של הסטודנטים ורק שלהם. יחד עם זאת, עלינו לזכור שאופי ואורך שירות המילואים משתנה בין חייל לחייל, וישנם מקרים שבהם סטודנטים שירתו חודשים רבים במילואים, חלקם אף פספסו את הבחינות, ולצערנו יתקשו יותר להשלים את הפערים. אנו ממשיכים במעטפת התמיכה וההקלות גם בסמסטר הנוכחי".

רקטור אוניברסיטת תל אביב, פרופ' מרק שטייף הוסיף כי שתי הפקולטות שנבדקו הן פקולטות שמאוד מאתגר להשלים בהן חומר ולכן סביר להניח שהתוצאות הללו נכונות ביתר שאת גם בשאר הפקולטות. "מרגע פתיחת שנת הלימודים הכרזנו שבכוותנו לעשות ככל הניתן כדי שמשרתי המילואים ישלימו את השנה בהצלחה, ואנחנו נחושים לעמוד ביעד לאומי זה. מדובר באתגר מורכב שדורש מאתנו כל הזמן לעשות התאמות בהתאם לצרכים ולהתמשכות המלחמה וכמובן מבלי לפגוע באיכות האקדמית. ברור לנו גם כי הנתונים שמצאנו משקפים את הממוצע ויש מקרים בהם סטודנט מסוים עדיין מתקשה להשלים את החסר, נמשיך לבצע מעקב צמוד בנושא ונעשה כל שניתן כדי לסייע."