השתתפותם של שניים מהדוברים בכנס שאורגן ונתמך ע"י 'פורום דו-קיום בנגב' ואמור להתקיים באוניברסיטת בן גוריון ובשיתוף עמה בשבוע הבא (08.07.24) בוטלה. לגבי אחד מהם, הוסבר שההחלטה התקבלה לאחר שהתברר כי הכנס נתמך על ידי ארגון זה. כלפי הארגון הוטחו בעבר טענות על קשר עם משפחות מחבלים ותמיכה בארגוני BDS שמבקרים את מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים. 

ארגון 'פורום דו-קיום בנגב' ומרכז "נגביה", שהנו גוף מטעם אותו ארגון, הכריזו על כנס בשם "קיום בצל מלחמה - חירום, תעסוקה ומגדר בחברה הבדואית בנגב", שיתקיים ב-8 ביולי בקמפוס מרקוס באוניברסיטת בן גוריון. לדברי המארגנים, הכנס מיועד להציג את ההתמודדות של החברה הבדואית עם אתגרי המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר.

"חבר, אציל נפש": סערה באוניברסיטת ת"א - מרצה ספדה לווליד דקה
לראשונה: לואיזיאנה תחייב בתי ספר ציבוריים להציג את עשרת הדברות

ל'פורום לדו קיום בנגב', כבר קמו לא מעט מתנגדים בעבר, ביניהם עיריית באר שבע שהחליטה לעשות מעשה, על רקע מחלוקת שהתחילה ב-2017. שורש המחלוקת היה בכך שהעמותה התחייבה כי היא תשתמש במקלט ציבורי למטרת פעילות קהילתית בלבד, אולם, עשתה שימוש בו לטענת העירייה, לצורך פעילויות פוליטיות, בניגוד להסכם שחתמה עמה עוד ב-2015. 

לאחר סידרה של פעילויות בעלות גוון מקומם, שיש שראו בה פעילות חתרנית כנגד המדינה. ראש העיר, רוביק דנילוביץ' כתב למנכ"לית העמותה: "מהמידע שנחשפתי אליו בימים האחרונים, עולה, לכאורה, כי הכוונה היא לקיים דיון הכולל הכפשה של מדינת ישראל, ערכיה ותדמיתה. לצערי, זו לא הפעם הראשונה בה אתם מארחים פעילות מסוג זה, אולם הפעם, כך נראה, הגדשתם הסאה". 

ב-2018 עתרה האגודה לזכויות האזרח בשם פורום דו קיום בנגב לבית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע, נגד עיריית באר שבע והעומד בראשה, רוביק דנילוביץ'. העתירה הוגשה לאחר שהעירייה וראש העירייה דרשו מהפורום לפנות את המקלט העירוני שבו הוא פועל, בשל התנגדותם לאופיים ותוכנם של אירועים שנערכו במקלט.

ביום 15.5.2018 דחה בית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע את העתירה. השופט אליהו ביתן קבע, כי פורום דו קיום הפר את ההסכם עם העירייה, לפיו ההקצאה של המקלט הייתה לפעילות קהילתית, וקיים במקלט העירוני פעילות פוליטית.

האגודה הגישה בשם הפורום ערעור על פסק הדין.  ב-26.12.2018 הורה בית המשפט העליון לעיריית באר שבע שלא לפנות את עמותת פורום דו קיום מהמקלט ופסק כי עליה להמשיך להקצות מקלט ציבורי עבור פעילויות הפורום.

בשנת 2019 שוב קיימה העמותה אירוע במקלט עירוני. למפגש שהתקיים במקלט, הוזמנו להרצאה ד"ר ענת מטר, מרצה בכירה באוניברסיטת תל אביב ופעילת שמאל בולטת. עוד הוזמנה אשתו של המחבל וליד דקה, שנידון למאסר עולם על מעורבות בחטיפתו ורציחתו בשנת 1984 של החייל משה תמם. דקה נפטר לאחרונה בכלא ממחלה. לאחר מותו, הספידה אותו ד"ר מטר ובין השאר קראה לו "חבר" ו"אציל נפש" ועוררה סערה. סטודנטים זעמו וקראו לפיטוריה ואפילו הנהלת האוניברסיטה הסתייגה וגינתה את דבריה. 

ב-2021 פינתה העמותה את המקלט בעקבות סיום ההתקשרות עם העירייה ובאה לסיומה הסאגה הארוכה. חיה נח, מנכ"לית הפורום בהווה, שבשבוע הבא תהיה בין הדוברים בכנס, כתבה אז באתר 'שיחה מקומית' את הדברים הבאים: "אחרי 15 שנה של פעילות, נאלצנו לפנות את המרתף בבאר שבע ששימש מקום לפעילות יהודית-ערבית בגלל התנכלות מהימין. אבל הסגירה לא משנה את העובדה שבאר שבע הייתה ונשארה עיר דו לאומית". מסתמן שהעמותה מצאה מאז מתחם חדש ומסביר פנים אליה, בקמפוס אוניברסיטת בן גוריון.

בין הגורמים הנוספים שהוזמנו לשאת דבריהם בכנס המתוכנן באוניברסיטת בן גוריון, או לעמוד בראש מושביו, יהיו נציגי ארגוני חסות הנתמכים ע"י הקרן החדשה לישראל ובראשם מיקי גיצין מנכ"ל משרד הקרן בישראל. לצידם יהיו על הבמה גורמים מטעם האוניברסיטה כמו: סראב אבו רביעה, סגנית הנשיא לשוויון ומגוון ופרופ' עמאר אבו-קרן, ראש המחלקה לכלכלה.

שני שמות שנכללו בתוכנית סדר היום המקורית כחלק מהדוברים בכנס, העלו תהיות מיד עם פרסומה. מדובר במר עופר שטרית, מנהל מחוז דרום בלשכת התעסוקה ומר טל שמיר, שמהכתוב השתמע, שהוא מגיע כנציג פיקוד העורף. למרות שלא צוינה דרגתו הצבאית, הכיתוב "פיקוד העורף" הופיע לצד שמו, במיקום בו אצל שאר הדוברים נכתב שם הגוף אותו הם מייצגים.

לגבי שטרית, נמסר לנו מלשכת שר הכלכלה ניר ברקת: "מיד עם קבלת הפנייה בנושא, ניתנה הנחייה מיידית לבטל את השתתפותו של הדובר מטעם שירות התעסוקה. מדובר ביוזמה מקומית של שירות התעסוקה המנוגדת למדיניות השר והממשלה."

שמו של שמיר נעלם מהתכנייה החדשה ונמסר לנו שהוא לא יהיה בסופו של דבר בין הדוברים. פנינו לבקש את תגובת דובר צה"ל הרשמית לעניין, אך זו לא התקבלה. אם תתקבל, נוסיף אותה.

שאלנו את 'פורום דו-קיום בנגב' מה הסיבה לשינויים בסדר היום ולכך שהדוברים שתוכננו להשתתף טל שמיר ועופר בן שטרית לא נכללים בלו"ז הסופי? להלן תגובתם: "פורום דו קיום בנגב, הפועל לקידום שוויון ויחסי שכנות טובה בין יהודים וערבים בנגב, מקיים כנס מקצועי שעניינו השפעות המלחמה על החברה הבדואית בתחום התעסוקה והביטחון האישי. הכנס בשותפות עם האוניברסיטה מיועד להציג את המחקרים של ״נגביה״, מרכז המחקר והידע של הפורום, שעסוקים בעיקר בעליית שיעורי האבטלה בעקבות המלחמה, בבעיות המיגון ביישובי הבדואים. לצערנו קיימים ארגונים אנטי דמוקרטיים, כדוגמת ארגון בצלמו, הידוע ברדיפת ארגוני זכויות אדם ומרצים, שלא בפעם הראשונה,  מנסים באמצעות טענות שווא, בהשמצה והפחדה להשתיק ולמנוע כל דיאלוג בין יהודים וערבים וכל עיסוק בשוויון לבדואים בנגב. הם לא ינצחו כי החברה הישראלית טובה והוגנת מהם. האלימות הזאת לא תעבור ולא תשיג את יעדיה".

רס"ן במיל' שי רוזנגרטן, סיו"ר 'אם תרצו', מסר: "אוניברסיטת בן גוריון ממשיכה לפגוע בסטודנטים הלוחמים שלה. בעיצומה של מלחמה להזמין לכנס את מנכ"ל הקרן הזרה והפוסט ציונית לישראל חדשה? אותה קרן, שממש לפני מספר שבועות ארגנה קמפיין לגיוס תרומות לארגונים שמסייעים לתושבי עזה. הסטודנטים בבן גוריון חזרו ממילואים אחרי חודשים של לחימה, האוניברסיטה מקבלת את פניהם עם כנס קיצוני של עמותה קיצונית הנתמכת בידי קרן פוסט ציונית שתורמת לעזתים. טירלול מוחלט."

שי גליק, מנכ"ל ארגון 'בצלמו', הביע תודתו לשר ניר ברקת ולצה"ל על ביטול השתתפות הנציגים בכנס. "פורום דו-קיום בנגב הינו ארגון שמארח משפחות מחבלים וארגוני BDS ונלחם במדינת ישראל. הארגון מקבל את רוב המימון מישות מדינית זרה ומשמיץ את מדינת ישראל שוב ושוב. אף נציג ממשלתי לא אמור לשתף פעולה עם גוף קיצוני וקיקיוני זה. אני קורא לאוניברסיטה לבטל את הכנס ולקיים כנס עם ארגונים שתומכים במדינה ולא נלחמים בה".

תגובת אוניברסיטת בן גוריון טרם התקבלה, ותפורסם כאשר תתקבל.