בעקבות אמירות מסיתות מצד מרצים באקדמיה שהתגברו מאז ה-7 באוקטובר ושלעתים מקבלות גיבוי מהמוסדות עצמם, יו״ר הקואליציה אופיר כץ הגיש בתחילת החודש שעבר, בצירוף חתימותיהם של נציגים מסיעות הקואליציה והאופוזיציה, הצעת חוק להוצאת הטרור מהאקדמיה.

הצעת החוק קובעת כי מרצה או איש סגל אשר יסית או יתמוך בטרור יפוטר על ידי מנהל המוסד האקדמי. עוד מוצע כי פיטורים אלו לא יזכו את המפוטר בפיצויי פיטורים וכי המל"ג תהיה רשאית, לשלול מתקציבי מוסד נתמך אשר יפר את הוראות החוק, וכן תהיה רשאית לנקוט באמצעי אכיפה אחרים.

אופיר כץ (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
אופיר כץ (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

כזכור, מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים הוציא חוות דעת חריפה שקובעת שיש להתנגד להצעת החוק, וכי ״דווקא בין כותלי האקדמיה יש לאפשר חופש ביטוי נרחב״. ולמרות זאת, ההצעה עברה בקולותיהם של חברי כנסת, מהקואליציה ומהאופוזיציה, ותעבור לדיון בוועדת החינוך.

יו״ר הקואליציה אופיר כץ, מסר: ״ראשי האקדמיה, אתם מגבים הסתה לטרור ושותקים אל מול תומכי טרור. לא אאפשר זאת. אנחנו נחוקק את החוק ונשים לכם את הגבול. ולגבי המתקפות נגדי, תמשיכו, על כל הודעה או מכתב שלכם אני מקבל פי 10 תמיכה מהסטודנטים ומהציבור הישראלי שזה רצונם, רצון העם״.

יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות אלחנן פלהיימר, מסר: "אנו לא נאפשר מצב שבו קריאות להשמדת ישראל מקבלות גיבוי בשם חופש הביטוי. חופש הביטוי הוא ערך עליון, אך אינו יכול לשמש ככלי המנרמל שיסוי ואלימות. הצעת החוק שאושרה היום בקריאה טרומית על סדר היום מהווה מסר ברור: חופש ביטוי - כן, הסתה לאלימות - לא. מודים ליו"ר הקואליציה אופיר כץ וליתר חברי הכנסת מהקואליציה והאופוזיציה שתמכו בחוק בהבנה שלא מדובר כאן בשמאל או ימין אלא באירוע לאומי שאנו מחויבים לשים לו סוף״.