יום היסטורי להשכלה הגבוהה בישראל: המועצה להשכלה גבוהה אישרה היום (שלישי) כי המכללה האקדמית להכשרת מורים בסכנין תהפוך למכללה אקדמית כללית הזוכה לתקציב מהוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה. מכללת סכנין תהפוך למכללה האקדמית הכללית הראשונה בישראל הפועלת בעיר ערבית.

המכללה האקדמית להכשרת מורים בסכנין הוקמה בשנת 2001 ומשנת 2004 הוכרה על ידי המל"ג כמוסד אקדמי המורשה להעניק תארים אקדמאים במספר הולך וגדל של מסלולים, מקצועות ואופני הכשרה בתחום החינוך. המכללה דוגלת בחדשנות בהוראה, ומפתחת שלל תכניות ומסלולים מבוססי טכנולוגיה מתקדמת ומודלים חדשניים של למידה. בנוסף, זה מספר שנים שהמכללה מקיימת קשרים אקדמיים חובקי עולם במסגרת שלל תכניות ופרויקטים בינלאומיים הפועלים בקמפוס.

נשארנו שישה: צה"ל פירק לגורמים את חמאס - זה מה שנותר "לניצחון המוחלט"
חכם בשמש: חיזבאללה חושש מפתיחת מלחמה ולא מהסיבה שחשבנו

המכללה מנוהלת על ידי עמותה, ויו"ר האסיפה הכללית שלה הוא ד"ר שמשון שושני, לשעבר מנכ"ל משרד החינוך והתרבות .

את המכללה מובילים שלושה פרופסורים, נשיא המכללה פרופ' פייסל עזאיזה, מי שהיה דיקן הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות באוניברסיטת חיפה ועמד בראש המרכז היהודי –ערבי. פרופ' עזאיזה היה בעבר ראש המועצה המקומית דבוריה, כיהן ומכהן בתפקידים ציבוריים רבים במסגרות שונות, פרופ' פאדיה נאסר אבו אל-הייג'א, רקטור המכללה, שעמדה בעבר בראש בית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב ופרופ' יאסר עוואד, סגן נשיא המכללה לתכנון אסטרטגי, אשר בעברו היה מרצה באוניברסיטה העברית בירושלים ובמכללה האקדמית לחינוך ע"ש ילין בירושלים.

המכללה מכשירה כיום כ-4,000 סטודנטים במספר מסלולי הכשרה לתואר ראשון ותואר שני עם התמחות במדעים, שפה וספרות, חינוך מיוחד, טכנולוגיה, הוראת מחשבים, מתמטיקה, אנגלית, חינוך לגיל הרך וטיפול בלקויות למידה ויעוץ חינוכי.

בנוסף לתארים בחינוך ולתעודות ההוראה, מקיימת המכללה מסלולי הכשרה מיוחדים עבור אקדמאיים ועבור בעלי מקצועות פרא-רפואיים, המבקשים להסב מקצוע ולהשתלב במערך ההוראה, כמו גם לימודי מכינה ולימודי תעודה והשתלמויות. 

במרכז תוכנית העבודה של מכללת סכנין, לצד המשך קיומו של המוסד כמרכז חשוב להכשרת עובדי הוראה, פיתוח שתי פקולטות. 

הפקולטה למדעי החברה טכנולוגיה ומדעי המחשב, תכשיר סטודנטים לתארים בכלכלה וניהול, פסיכולוגיה ומדעי המחשב. הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות תכלול הכשרה בתחום הפרעות בתקשורת, עבודה סוציאלית ועוד מקצועות פרא רפואיים בעתיד, כאשר החוט המקשר בין כולם היא העובדה שמדובר במקצועות אשר להם יש ביקוש בשוק העבודה. 

תוכנית עתידית נוספת של ראשי המכללה, היא תוכנית M.A בשיתוף פעולה עם מספר אוניברסיטאות מחו"ל בתחום לימודי דיפלומטיה ומעורבות חברתית. המכללה כבר רכשה ניסיון במסגרת תוכנית מנדלה ובעבודה משותפת עם אוניברסיטאות מחו"ל, והכוונה היא לפתח מסלול ייחודי שיכשיר סטודנטים לעסוק בדיפלומטיה וביחסים בינלאומיים.

נשיא המכללה פרופ' פייסל עזאיזה אמר כי "זהו יום חג לסכנין לאוכלוסייה הערבית ולכלל מדינת ישראל. שנים רבות שהמכללה פועלת ומייחלת לרגע הזה שבו יתאפשר לסטודנטים מהגליל ללמוד במוסד אקדמי רציני שנמצא קרוב למקום מגוריהם. למכללה אקדמית בגליל יש משמעות והשפעה לכלל תושבי האזור, אסור לשכוח שאוכלוסיית הגליל מתחלקת שווה בשווה בין יהודים לערבים ואנו ניתן פתרון אקדמי לכלל תושבי האזור, ערבים ויהודים כאחד. אני מודה לשר החינוך ולכל חברי המועצה להשכלה גבוהה שהחליטו לתת בנו את האמון. אנחנו נמצאים בעיצומו של פיתוח תוכניות הלימודים וגיוס סגל איכותי נוסף ואנחנו מתכוונים לפתח כאן מוסד אקדמי לא פחות ממצוין".

מועדת המעקב לענייני חינוך ערבי הוסיפו למסור: "ועדת המעקב לענייני החינוך הערבי מברכת על החלטת המל"ג להפעלתה לראשונה של מסגרת אקדמית מתוקצבת ע"י הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) ביישוב ערבי באזור הצפון". 

"כמו כן ועדת המעקב מברכת את מכללת סח'נין על הבחירה בה לצורך הפעלתה של מסגרת זו, ומאחלת לסגל המכללה הצלחה רבה במימוש הייעוד האקדמי ומתן מענה לאתגרים ולצרכים של החברה הערבית בתחום ההשכלה הגבוהה".

"אנו רואים בהחלטה זו צעד ראשון וחשוב בשאיפה לשוויון בהשכלה הגבוהה, ובדרך להקמתן של אוניברסיטת מחקר ועוד מכללות ציבוריות מתוקצבות ביישובים הערבים. זאת, באופן שיביא למיצוי מלא של הפוטנציאל האקדמי העשיר והמגוון בחברה הערבית, ובאופן שיתרום לקידום מעמדו, זהותו ושפתו של המיעוט הערבי בישראל, הן במישור הקולקטיבי והן במישור האינדיבידואלי".

"זה הוא חזונה מאז ומתמיד של החברה הערבית. נמשיך להיאבק למען כינונה של אוניברסיטת מחקר ומוסדות אקדמיים נוספים בחברה הערבית ולמען הסרת חסמים בחינוך ובהשכלה הגבוהה ובהשגת מלוא הזכויות של המיעוט הערבי בתחום החינוך וההשכלה הגבוהה, ועוד יבוא היום!".